• Wed 16 Nov 2022 23:06
    1591 visningar
    9 svar
    9
    1591

    Syskonnamn

    Jag är lite kluven. Storasyster heter Elsa, nu vill mannen döpa lillebror till Elton. 
    Jag tycker namnet är fint, men blir det inte lite väl lika varandra?
    Det verkar även vara det enda namnet vi båda tycker är fint, tyvärr?. 


    låter det löjligt eller funkar det?? :) 

  • Svar på tråden Syskonnamn
  • Wed 16 Nov 2022 23:47
    #1

    Elton är fint och om ni båda gillar namnet så kör på det. 


    Det jag kan tycka talar emot är att Elsa är ett gammalt, nordiskt namn medan Elton är anglosaxiskt och ett modenamn. Naturligtvis kan man blanda, men jag hade valt ett mer klassiskt och tidlöst namn att matcha Elsa med. Till exempel Erik, Eskil eller Ebbe. 

  • Wed 16 Nov 2022 23:53
    #2

    Döp ungen till Olof.

  • Thu 17 Nov 2022 04:32
    #3

    AstridElozabeth: Ja jag håller med dig, och har föreslagit de flesta av de klassiska namnen men han håller fortfarande fast vid att han vill ha Elton.. 

  • Thu 17 Nov 2022 08:10
    #4

    Elton är fint och namnen behöver ju inte passa ihop ursprungsmässigt, här har vi en med fornnordiskt ursprung, en med högtyskt och en vars namn är vanligast i Finland.
    Men om ni ändå vill att de ska göra det så är Egil ett tips. Erik och Eskil passar ju också som nån skrivit ovan. 

  • Thu 17 Nov 2022 18:31
    #5
    Vivven skrev 2022-11-16 23:06:16 följande:
    Syskonnamn

    Jag är lite kluven. Storasyster heter Elsa, nu vill mannen döpa lillebror till Elton. 
    Jag tycker namnet är fint, men blir det inte lite väl lika varandra?
    Det verkar även vara det enda namnet vi båda tycker är fint, tyvärr?. 


    låter det löjligt eller funkar det?? :) 


    Som syskonnamn blir det lite Bill & Bull över det hela, men om ni bägge gillar namnet så är det ju det viktigaste. Att de har olika ursprung är ju ert beslut med.

    Lite alternativ 
    Alrik
    Thord
    Einar
    Eskil
    Reinhold
    Ivar
    Ragnar

    Eller namn som liknar Elton; Alton, Milton, Dalton, Felton 
  • Um Hamza
    Thu 17 Nov 2022 19:08
    #6

    Elsa har ju varit poppis längre, men det är ju inte fornnordiskt. Det kommer från Elisabeth. Elton är ju också väldigt gammalt. Jag tycker nog de passar rätt bra ihop. 

  • Sat 19 Nov 2022 22:40
    #7

    Det blir lite barnbokskänsla när namn är för lika: "Elsa och Elton på äventyr". Dessutom konkurrerar de lite med varandra istället för att komplettera varandra. (En orange tröja blir inte lika spännande om man redan har en. Köper man en turkos istället så har man två unika exemplar.)

  • Sun 20 Nov 2022 15:10
    #8
    +1

    Jag tycker tvärtom att namnen är väldigt olika. Det inledande ljudet är samma, annars ser jag inga likheter.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sun 20 Nov 2022 18:54
    #9

    Jag tycker Elsa och Elton passar fint ihop, själv hade jag haft invändningen att alla barnen ska få varsin bokstav medan andra tänker tvärtom. Tycker inte de är för lika. 

Svar på tråden Syskonnamn