• Thu 17 Nov 2022 08:30
    11353 visningar
    4 svar
    4
    11353

    Barn som gömmer sig

    Vi har en dotter som blir 3 i början på januari. Hon har alltid varit enkel att ha o göra med. Nu märks hennes egen vilja mer och mer för varje dag och hon testar gränser, vad som är okej och inte osv som ett helt vanligt barn! Det har varit såhär ca 4-5 veckor och ganska direkt på förskolan så stod pedagogerna med ett höjt ögonbryn och sa ?Jaaa hon vill ju inte lyssna. Hon gör massa bus och vill inte alltid göra det vi ska?. De första gångerna svarade jag mest ?jaha, då får vi prata om det hemma? osv. Men en dag när jag kom så sa pedagogerna återigen att ?hon inte är bra på att lyssna och gör inte alltid som hon blir tillsagd? Varpå jag svarade att då är allt i sin ordning då det är den åldern nu. Är jag helt tokig som tänker så? 

    Vi märker också av gränstestning hemma, absolut inte lika mycket som det verkar vara på förskolan. Men det största problemet är att dottern både hemma och på förskolan gömmer sig under bordet. När det ska på med kläder, när dom ska gå till matsalen på förskolan osv. Igår hade en pedagog dragit ut dottern i armen från bordet och detta har dottern pratat om hela em/kvällen igår och nu på morgonen. Vi har svarat med att hon inte får gömma sig under bordet.. men sen står det rätt still kring vad vi ska göra/säga. Dessutom gömde hon sig under bordet här hemma när hon skulle klä på sig också vilket blev bråkigt då vi fick lyfta ut henne då också. 

    att hon är inne i en ?trotsperiod? nu tycker jag är ganska givet och så får det vara, djupandning har vi blivit bra på här hemma. Men har ni några tips för att hon gömmer sig under bordet? Det blir så tråkiga situationer då man handgripligen får ta fram henne därifrån. 
  • Svar på tråden Barn som gömmer sig
  • Anonym (Anna)
    Thu 17 Nov 2022 09:47
    #1

    Att prata med en treåring hela kvällen om en sak är inte rätt väg att gå. 

    Det låter som att ditt barn protesterar mot något. Kan vara allt från en personal som hon inte gillar, vill vara ensam eller att hon inte vill göra nästa aktivitet.
    Pedagogerna borde kunna fånga upp henne och antingen innan hon hamnar under bordet eller när hon redan är där utan att behöva slita ut henne. Att påpeka att ni ska göra något hemifrån är rent av komiskt, treåringar är känslostyrda och deras impulskontroll är väldigt låg. 
    Jag skulle säga att det är en fas, de flesta barn har både en och tio. 

    Skulle hellre fråga om hon sitter under bordet hemma om hon vill ha någon leksak med sig dit. Lägg en filt över bordet och gör en koja.

    Med det sagt så gör ingen stor grej av det hela. Be personalen istället iakta barnet och se om det finns en röd tråd till varför hon kryper in under bordet.
    Att krypa in under bordet i tid och otid är inte en anledning till att skrika utredning.

  • Anonym (Anna)
    Thu 17 Nov 2022 09:57
    #2

    Nästan alla barn har svårt för aktivitetsbyte. De behöver förberedas kanske både en och flera gånger.
    Prova med att säga om en liten stund ska vi tex äta. Lägg en hand på axeln/armen så barnet uppmärksammar dig när du säger detta. Med andra ord ropa inte från rummet bredvid.
    En stund senare går du fram och säger nu är det dags för mat kom så äter vi. Kan vara protester och låt barnet lägga ifrån sig leksaken eller fixa klart. 
    Var inte själv ute i sista stund utan se till att det finns några minuter för detta.
    Ge sedan massor av beröm att hon kom när du bad henne. 
    (undvik ord som att hon är duktig, beröm handlingen istället)

    Så har jag fått lära mig från adhd- center. Prova den taktiken om du vill, så gör jag med mina barn som har adhd för att slippa/minska konflikter.

  • Thu 17 Nov 2022 10:19
    #3

    Vi pratade inte om händelsen hela kvällen utan det var dottern som tog upp det flera gånger, antagligen för att det var något hon upplevde som obehagligt eller liknande. Vi besvarade med att vi hör vad hon säger och frågade vilken känsla hon fick då (hon är väldigt bra på att säga om hon blev ledsen, rädd, arg osv). 


    tack för ett väldigt bra svar, jag ska nämna på förskolan att dom ska förbereda henne mer.. för nu när jag försöker kartlägga det lite mer så vet jag att hemma göms det under bordet när hon tycker att det är väl stressigt eller att hon behöver avbryta lek för att hon vet att vi snart ska gå hemifrån. 


    jag gav som förslag på förskolan att de skulle göra en lek av att byta aktivitet (så som att gå ut). att säga ?vilket djur vill du vara när vi går ut till tamburen?? Men det hade de inte tid med svarade dom. Min dotter har även blivit puttad och slagen en del på gården, så det kan vara någon rädsla kring det som faktiskt gör att hon gömmer sig.. tack för en tankeväckande kommentar.  tar med mig det :) 

  • Anonym (Anna)
    Thu 17 Nov 2022 10:47
    #4

    Ok, då missuppfattade jag dig. Tar dottern upp så gör ni helt rätt genom att bemöta henne.

    Blir lite förskräckt när jag läser att du säger att pedagogerna inte har tid. 
    Jag har arbetat många år inom barnomsorgen och en sak som jag tagit med mig därifrån är att det inte går att stressa barn. Då blir allting pannkaka.
    Så när personalen inte har tid att busa till en situation för an snart 3 åring för att lösa det som är ett problem blir jag fundersam. Hur ser det ut egentligen på avdelningen? 

    Blir det inte bättre så skulle jag om jag var i din situation be om ett möte med rektorn/förskolechefen. För att inte kunna hantera en snart 3 åring och hävda att de inte har tid att ens tala med barnet. Då finns det andra problem som behöver lösas.

    Hoppas det löser sig, att det blir bra för er lilla flicka.

Svar på tråden Barn som gömmer sig