• Anonym (Panik­)
    Thu 17 Nov 2022 13:55
    11845 visningar
    34 svar
    -1
    34
    11845

    Avslag på inkomst

    Hej. 

    jag fick idag avslag på min ansökan om aktivitetsersättning pga att jag gått en utbildning (hade där extrahjälp) och att jag har haft jobb tidigare. 


    utbildningen jag gick hade jag aldrig klarat utan min extrahjälp med egentid med en lärare som är utbildad inom min diagnos och vet hur hen ska hjälpa mig osv. Jobben jag har haft har heller aldrig varit långvariga. Ena jobbet var jag på i 3 dagar, andra jobbet 1 månad, 3dje jobbet sjukanmälde jag mig från hela tiden och blev tillsist sjukskriven för att jag inte klarade av arbetet. 
    jag är helt knäckt, har verkligen 0 kr i inkomst just nu och har Inte ens råd med mat Utan äter hos andra som en snyltare. 


    jag har dessutom sålt bilen för att kunna överleva tidigare, så jag tar mig ingenvart och bor mitt ute i ingenstans där kollektivtrafik inte existerar. Det finns heller inga jobb häromkring som jag klarar av då jag har ganska grov svårigheter.

    att söka pengar någon annanstans är inte möjligt för mig, utan att gå in för mycket på det, så aktivitetsersättningen är mitt enda hopp just nu. 


     


    Har ni några tips på hur jag ska göra? 


    vad kan jag säga för att lyckas med min överklagan om avslaget?

  • Svar på tråden Avslag på inkomst
  • Thu 17 Nov 2022 14:09
    #1
    -1

    Då får ansöka om försörjningsstöd

  • Anonym (xxx)
    Thu 17 Nov 2022 14:30
    #2
    -1

    Du får gå till soc. 

  • Anonym (Panik­) Trådstartaren
    Thu 17 Nov 2022 14:58
    #3
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-17 14:30:11 följande:

    Du får gå till soc. 


    Jag är dessvärre inte berättigad det då jag har Sambo, hon jobbar borta om veckorna och sliter hårt för sin lön och jag vill inte leva på hennes inkomst
  • Thu 17 Nov 2022 15:10
    #5
    Anonym (Panik) skrev 2022-11-17 14:58:33 följande:
    Jag är dessvärre inte berättigad det då jag har Sambo, hon jobbar borta om veckorna och sliter hårt för sin lön och jag vill inte leva på hennes inkomst
    Ni söker som hushåll. Räcker hennes inkomst att försörja er båda? Det låter inte riktigt så.
  • Thu 17 Nov 2022 16:09
    #6

    Kan du starta något eget som på sikt kan ge en liten inkomst?

  • Thu 17 Nov 2022 21:10
    #6
    +1

    Det finns anpassade jobb, jobb med lönebidrag mm Jag tycker du ska vänd dig till arbetsförmedlingen för att få hjälp. 

  • Anonym (q)
    Thu 17 Nov 2022 21:16
    #7

    Avslag är väldigt vanligt. Bättre läkarintyg men också låter det inte som att du är helt utredd med arbetsträning och anpassning.

  • Anonym (Cxx)
    Thu 17 Nov 2022 21:16
    #8
    Anonym (Panik) skrev 2022-11-17 14:58:33 följande:
    Jag är dessvärre inte berättigad det då jag har Sambo, hon jobbar borta om veckorna och sliter hårt för sin lön och jag vill inte leva på hennes inkomst
    Om hennes lön uppnår normen så måste du det, eller flytta isär.
    Det bästa för dig vore kanske att bo närmare allt så du kan få mer hjälp, både ekonomiskt och med stöd socialt? Men förstår att det är svårt att hitta annat boende utan inkomst.
  • Anonym (A)
    Thu 17 Nov 2022 21:18
    #9
    Citronella skrev 2022-11-17 21:10:43 följande:
    Det finns anpassade jobb, jobb med lönebidrag mm Jag tycker du ska vänd dig till arbetsförmedlingen för att få hjälp. 
    Håller med
  • Anonym (Kim)
    Thu 17 Nov 2022 21:20
    #10

    Avslagsmotiveringen låter konstig, känns som att du missuppfattat lite.

    Om du har lust att klistra in motiveringen här avmaskad såklart, så kan jag se om jag kan komma med några tips för din överklagan. Har du ett välformulerat läkarutlåtande? Det är också av största vikt.

Svar på tråden Avslag på inkomst