• HenneGrek

    High need baby?

    Hej! 
    Min son på 16 månader har alltid känts extra krävande om jag jämfört med andra bebisar. Andra kan vara lugna och leka och lämnas i ett rum med bekanta men min får panik så fort jag lämnar rummet. Han har i princip varit orolig för andra människor sen han var 4 månader så jag har aldrig kunnat sitta på ett fik utan att han velat bli buren eller fått panik eller velat bli underhållen. Han har alltid velat vara nära, bli buren (även idag klänger han på mig konstant och blir arg om jag vill sitta och gosa istället för att stå och bära runt honom). Det jobbiga är att det är 98% av fallen bara jag som mamma duger också, han ska vara på mig jämt. Han somnar inte heller förrän jag ska sova vid ca 21-22. Någon som känner igen sig? Pust.

  • Svar på tråden High need baby?
  • Themis

    Jag tror inte riktigt på konceptet high need baby.

    Det jag tror på är att en del barn föds med olika fysiska problem och t.ex. omogen mage/tarm och därför har mer eller mindre konstant obehag tills de har växt så mycket att problemen löser sig, allteftersom kroppen växer till sig.

    Jag har tre exempel bara i min egen släkt på bebisar/spädbarn som gått med oupptäckta kroppsliga problem i månader men blivit helt nöjda och som ett annat barn efter att de fått hjälp. Dock kan det vara väldigt svårt att identifiera problemet om det är på insidan eller handlar om diffusa kostreaktioner.

    Min kropp har aldrig gjort ont/gett mig obehag helt utan orsak och jag tror inte att bebisar med helt fräscha nya celler och organ reagerar så heller om det inte faktiskt är så att de upplever obehag. Och de är programmerade att då söka tröst och smärtlindring genom att vara nära personer de känner sig trygga hos och som kan distrahera dem från det kroppsliga obehaget genom beröring eller andra stimuli.

    Det är på det hela inte konstigare än att jag ibland spelar datorspel nonstop när jag är förkyld för det känns mindre jobbigt då och jag måste bara döda tiden de värsta dygnen innan det blir bättre. Eller att min man som masserade min svank när jag var gravid gjorde att obehaget/smärtsignalerna från foglossningen dämpades en stund.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Jag är bara jag
    Themis skrev 2022-11-18 17:01:13 följande:
    Jag tror inte riktigt på konceptet high need baby.

    Det jag tror på är att en del barn föds med olika fysiska problem och t.ex. omogen mage/tarm och därför har mer eller mindre konstant obehag tills de har växt så mycket att problemen löser sig, allteftersom kroppen växer till sig.

    Jag har tre exempel bara i min egen släkt på bebisar/spädbarn som gått med oupptäckta kroppsliga problem i månader men blivit helt nöjda och som ett annat barn efter att de fått hjälp. Dock kan det vara väldigt svårt att identifiera problemet om det är på insidan eller handlar om diffusa kostreaktioner.

    Min kropp har aldrig gjort ont/gett mig obehag helt utan orsak och jag tror inte att bebisar med helt fräscha nya celler och organ reagerar så heller om det inte faktiskt är så att de upplever obehag. Och de är programmerade att då söka tröst och smärtlindring genom att vara nära personer de känner sig trygga hos och som kan distrahera dem från det kroppsliga obehaget genom beröring eller andra stimuli.

    Det är på det hela inte konstigare än att jag ibland spelar datorspel nonstop när jag är förkyld för det känns mindre jobbigt då och jag måste bara döda tiden de värsta dygnen innan det blir bättre. Eller att min man som masserade min svank när jag var gravid gjorde att obehaget/smärtsignalerna från foglossningen dämpades en stund.
    Du vet inte öht vad du pratar om. 
  • Litorina

    Jag känner igen det jättemycket. Hon är numera en high need eleven year old. Stort behov av trygghet och närhet. Orolig, nervös, lättskrämd. OCH älskad och förtjusande! 

Svar på tråden High need baby?