• Anonym (Kaffedraken)

Kvinnor, män och varningssignaler

Jag satt just och tänkte på kvinnor som jag har haft kontakt med under åren.
    Hur man lär sig mer om hur man själv funkar och att upptäcka eventuella varningssignaler i tid.
    Jag skakar på huvudet åt mig själv och ler, när jag minns några kvinnor jag pratade med. Att man inte förstod då. Det gjorde jag nog långt där innerst inne. 
    Det är så det är helt enkelt. Man lär sig av misstagen man gjort.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-18 09:14
    Och framförallt: att lyssna på varningssignalerna.

• Svar på tråden Kvinnor, män och varningssignaler
  • Anonym (Kexkraken)

Det här inlägget gjorde mig lite varm i hjärtat. 

• Anonym (Kexkraken)

Får jag fråga vad det är du har lärt dig? Något minne du vill dela med dig av? Vi är många som kan se i efterhand hur illa det var. 

• Kockobello

Missbruk 
    Skulder
    Barn, särskilt flera med olika pappor
    Ingen fast anställning
    Ingen fast punkt, vagabonderande livsstil
    Använder fejsbook 
    Sysslar med floskler som en papegoja
    Lågbegåvad 

• Kockobello
    Kockobello skrev 2022-11-18 09:28:22 följande:

Missbruk 
    Skulder
    Ingen fast anställning
    Använder fejsbook 
    Lågbegåvad 

Konstiga hårfärger
    Piercings om man är över 19 år
    Tatueringar 
    Fetma 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-11-18 09:29:26 följande:
    Konstiga hårfärger
    Piercings om man är över 19 år
    Tatueringar 
    Fetma 
    Tittar på tv
    Avsaknad av böcker i hemmet 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-11-18 09:30:36 följande:
    Tittar på tv
    Avsaknad av böcker i hemmet 
    Gillar "festa och shopping"
  • Anonym (Boooooring)

Engagerad i orientering 

• Anonym (Kexkraken)
    Kockobello skrev 2022-11-18 09:28:22 följande:

Missbruk 
    Skulder
    Ingen fast anställning
    Använder fejsbook 
    Lågbegåvad 

Jag förstår vad du menar. De här sakerna hänger samman med impulsivitet, och floskler lär man sig på behandlingshem.

Samtidigt finns det högbegåvade människor som tickar i alla boxar ovan och lågbegåvade som inte kommer i närheten av en sådan livsstil. 

Yrken på människor med fasta jobb jag önskar jag sett varningssignaler på i tid:

Präst. Bibliotekarie. Journalist. Förläggare. Socionom. Psykolog. Undersköterska. Teaterregissör. Specialpedagog. Rektor. Yrkeslärare. Systemvetare. Lagerarbetare. 
  • Kockobello
    Anonym (Kexkraken) skrev 2022-11-18 09:49:58 följande:
    Jag förstår vad du menar. De här sakerna hänger samman med impulsivitet, och floskler lär man sig på behandlingshem.

Samtidigt finns det högbegåvade människor som tickar i alla boxar ovan och lågbegåvade som inte kommer i närheten av en sådan livsstil. 

Yrken på människor med fasta jobb jag önskar jag sett varningssignaler på i tid:

Präst. Bibliotekarie. Journalist. Förläggare. Socionom. Psykolog. Undersköterska. Teaterregissör. Specialpedagog. Rektor. Yrkeslärare. Systemvetare. Lagerarbetare. 
    Det tror jag stämmer. Jag tror även sjuksköterska, lärare, kurator etc.
  • Anonym (Bee)
    Anonym (Kexkraken) skrev 2022-11-18 09:49:58 följande:

Menar du att du haft ihop det med representanter från alla de där yrkena och att samtliga efter ett tag visat sig vara idioter? I så fall låter det mer som att du ska sätta varningsflagg på ditt eget beteende - att du själv attraheras av människor som inte är bra för dig. 

Eller skämtar du med oss aprilo? 

• Anonym (Kexkraken)
    Kockobello skrev 2022-11-18 10:21:59 följande:
    Det tror jag stämmer. Jag tror även sjuksköterska, lärare, kurator etc.
    Ja, man brukar ju säga att det finns rötägg överallt. Min poäng var ju lite att komplettera din bild av de mest uppenbara varningssignalerna med yrken som utåt sett välfungerande människor har. Men de är bara välfungerande intellektuellt och som kroppsarbetare, emotionellt sett fungerar många människor jättedåligt.
  • Anonym (Kexkraken)
    Anonym (Bee) skrev 2022-11-18 10:27:43 följande:

Menar du att du haft ihop det med representanter från alla de där yrkena och att samtliga efter ett tag visat sig vara idioter? I så fall låter det mer som att du ska sätta varningsflagg på ditt eget beteende - att du själv attraheras av människor som inte är bra för dig. 

Eller skämtar du med oss aprilo? 

Det stämmer att jag, liksom många andra, har haft problem med att vara lättcharmad. Jag har inte givit upp att försöka träffa någon. Då kan det bli några stycken. 
  • Anonym (Bee)
    Anonym (Kexkraken) skrev 2022-11-18 10:31:52 följande:
    Det stämmer att jag, liksom många andra, har haft problem med att vara lättcharmad. Jag har inte givit upp att försöka träffa någon. Då kan det bli några stycken. 
    Ojoj. Tråkigt att höra. Har du kommit på vad det är som får dig att dras till idioter? En del kan ju lära om och faktiskt hitta vettigt folk. 
  • Kockobello
    Anonym (Kexkraken) skrev 2022-11-18 10:29:48 följande:
    Ja, man brukar ju säga att det finns rötägg överallt. Min poäng var ju lite att komplettera din bild av de mest uppenbara varningssignalerna med yrken som utåt sett välfungerande människor har. Men de är bara välfungerande intellektuellt och som kroppsarbetare, emotionellt sett fungerar många människor jättedåligt.
    Visst är det så, en del verkar ordnade och är väl det också men de är också tomma i skallen.
  • Anonym (Kexkraken)
    Kockobello skrev 2022-11-18 10:35:42 följande:
    Visst är det så, en del verkar ordnade och är väl det också men de är också tomma i skallen.
    Tomma i hjärtat, beräknande i skallen. Det är jättebra egenskaper om man vill göra karriär på destruktiva sätt. Du skulle hört hur de talade om sina kollegor. Det borde varit en varningssignal men man tror ju ofta på dem. Medan de som de utsätter tror färre på. Heads up alla "offerkoftor" därute, gör slut, byt jobb, börja om innan det är försent. 
  • Anonym (Kexkraken)
    Anonym (Bee) skrev 2022-11-18 10:34:56 följande:
    Ojoj. Tråkigt att höra. Har du kommit på vad det är som får dig att dras till idioter? En del kan ju lära om och faktiskt hitta vettigt folk. 
    Jo, jag har lärt mig väldigt mycket. Jag dras inte till idioter, utan till charm, oavsett om det är en sund eller osund person som har charmen. Och jag dras som många till snygga människor. Men det har blivit bättre sedan jag började välja bort snygga människor, och även sådana som var snygga innan de blev slitna. (Den sorten är nästan värst!) Jag har ett behov av att ha roligt, och många vettiga människor är ganska tråkiga tyvärr. Men det finns också en hel del vettiga människor som är roliga och spontana på en mer lagom nivå. 
  • Anonym (Bee)
    Anonym (Kexkraken) skrev 2022-11-18 10:50:41 följande:
    Jo, jag har lärt mig väldigt mycket. Jag dras inte till idioter, utan till charm, oavsett om det är en sund eller osund person som har charmen. Och jag dras som många till snygga människor. Men det har blivit bättre sedan jag började välja bort snygga människor, och även sådana som var snygga innan de blev slitna. (Den sorten är nästan värst!) Jag har ett behov av att ha roligt, och många vettiga människor är ganska tråkiga tyvärr. Men det finns också en hel del vettiga människor som är roliga och spontana på en mer lagom nivå. 

Jag håller tummarna för att du hittar kärleken i någon form! Jag tänker så här, en del relationer är äventyrliga och korta, andra är tristare och långa. Olika personer i olika kombinationer passar för olika sorters relationer. Gillar man äventyr och tjohejsan kanske man inte passar för livslånga relationer med en massa vardag, även om normen säger att det är så man bör göra. 

Tja, bara funderingar från en sån där vettig och bara lite normalt halvrolig person i lång relation. :) 

• Anonym (Kexkraken)
    Anonym (Bee) skrev 2022-11-18 13:03:54 följande:

Jag håller tummarna för att du hittar kärleken i någon form! Jag tänker så här, en del relationer är äventyrliga och korta, andra är tristare och långa. Olika personer i olika kombinationer passar för olika sorters relationer. Gillar man äventyr och tjohejsan kanske man inte passar för livslånga relationer med en massa vardag, även om normen säger att det är så man bör göra. 

Tja, bara funderingar från en sån där vettig och bara lite normalt halvrolig person i lång relation. :) 

Tack ska du ha! 
  • Anonym (Snabeldraken)

Ja, man lär sig av misstagen. Någon jubelidiot har jag inte varit ihop med, men definitivt män som jag inte valt om jag haft den erfarenhet som jag har idag.

Några exempel på varningssignaler som jag hade sett idag.

Smutsigt hemma. Blev såklart ständiga bråk om städningen.

Högljudda och ilskna bråk med syskon. Mönstret gick (givetvis...) igen i alla nära relationer.

Udda alkoholvanor. Vad som är udda beror såklart på vad man själv har för referensramar, men man bör nog välja någon med liknande syn på alkohol om man inte ska hamna i konflikt.

Oförmåga att förstå ironiska skämt. Visade sig att det fanns en hel del kommunikativa problem, möjligen odiagnostiserad autism eller i vart fall personlighetsdrag åt det hållet.

?Bestäm du?. Person utan åsikt. Saknade helt drivkraft framåt.

Svar på tråden Kvinnor, män och varningssignaler