• Mimmiimimmii

    Tider förskolan

    Hej
    Har en sladdis o aldrig varit med om liknande tidigare. 
    Måste kika med er vsd som är rätt o fel. Dottern är snart 2 år o jag jobbar bara 50procent. Slutar kvart i 12 men har en bit att åka så tiden jag hämtar är 12.15. Har ett serviceyrke men kommer nästab alltid prick 12.15. Idag blev jag 10 min sen, jag skulle hjälpa en kollega o jag ringde förskolan. Då säger hon jag det blir nästan bättre att hon sover här för vilan är 12,15 på föskolan. Vi måste sitta här inne med henne på vilan om du skulle bli se o då kan vi inte ha våra raster?
    Jag kommer alltid i tid, dock 12.15 o de kanske inte är bra för dem men ska jag ändra mina tider då?

    Blev så paff när jag möttes så tjurigt. Aldrig varit provlem med tidigare barn

  • Svar på tråden Tider förskolan
  • Anonym (Stressigt)

    Småbarnsförälder som har jobbat på förskola. Det är ett väldigt krävande och tidspressat yrke, där det faktiskt kan passa personal (och din dotter?) bättre om hon får vila innan du hämtar henne också. Det är faktiskt inte alla dagar man hinner med att ha rast för att barnen börjar vakna och sedan är det fullt ös och mellanmål osv. 

    Att du kommer kl 12:15 när du har 12:15 som sluttid gör dem antagligen också stressade, tiden man har satt ska man ha hunnit hämta, klä på och gått ut genom grinden på gården. Detta för att de ska kunna planera sin verksamhet och ha tillräckligt med personal. Att ha en personal som sitter med din dotter och väntar på dig medan de andra går med barnen till vilan kan faktiskt vara det som gör att en person inte hinner med sin rast. Tyvärr. Jag tror inte de säger detta till dig utan anledning. 

  • Anonym (xxx)
    Mimmiimimmii skrev 2022-11-18 13:07:47 följande:
    Tider förskolan

    Hej
    Har en sladdis o aldrig varit med om liknande tidigare. 
    Måste kika med er vsd som är rätt o fel. Dottern är snart 2 år o jag jobbar bara 50procent. Slutar kvart i 12 men har en bit att åka så tiden jag hämtar är 12.15. Har ett serviceyrke men kommer nästab alltid prick 12.15. Idag blev jag 10 min sen, jag skulle hjälpa en kollega o jag ringde förskolan. Då säger hon jag det blir nästan bättre att hon sover här för vilan är 12,15 på föskolan. Vi måste sitta här inne med henne på vilan om du skulle bli se o då kan vi inte ha våra raster?
    Jag kommer alltid i tid, dock 12.15 o de kanske inte är bra för dem men ska jag ändra mina tider då?

    Blev så paff när jag möttes så tjurigt. Aldrig varit provlem med tidigare barn


    Ta diskussionen med förskolan angående era tider. Att de låter henne sova klart är väl bra, då behöver du inte stressa hem. 
  • Feliciq

    Jag har min dotter på förskolan mellan 9-14.30 men jag är där som senast 14.25, men oftast 14.20, då har vi lämnat förskolan 14.30, på avtalad tid. 

    Dom går ut vid 14.30 - 14.45 och då är det smockat i hallen och alla barn ska kläs på. Kommer jag då 14.20 så hinner jag klä på min dotter och lämna förskolan innan resten av barnen ska stöka runt där (dvs varken jag eller min dotter stör ordningen eller stressad pedagogerna) Med det sagt så kan jag förstå att ditt barns pedagoger reagerar, men de behöver ju inte vara otrevliga. 

  • Anonym (Mammis)

    Vi anpassade oss efter förskolans rutiner vad gäller både hämtning och lämning. Det blir så mycket bättre för alla. Men då har vi jobb med möjlighet att justera arbetstiden i viss mån. 

  • Mimmiimimmii

    Så förskolan har rätt att bestämma att jag hämtar min dotter 7h senare per vecka för att de får sitta 5min varje dag med henne på vilan. Vi har två andra barn som kommer hem från skolan o vi har levt snålt  o har massa f dagar kvar. Jag har all förståelse för personalen , de gör ett jättejobb o det är stressigt. Klart de ska ha rast. Dottern är vaken när jag hämtar o somnar efter en stund. 
    De äter 1130 till ca 12. Sedan ska 12st tvätta sig o byta blöja. Så 1215 kan  det inte bli många minuter vid vilan..

  • Anonym (Mammis)
    Mimmiimimmii skrev 2022-11-18 14:02:24 följande:

    Så förskolan har rätt att bestämma att jag hämtar min dotter 7h senare per vecka för att de får sitta 5min varje dag med henne på vilan. Vi har två andra barn som kommer hem från skolan o vi har levt snålt  o har massa f dagar kvar. Jag har all förståelse för personalen , de gör ett jättejobb o det är stressigt. Klart de ska ha rast. Dottern är vaken när jag hämtar o somnar efter en stund. 
    De äter 1130 till ca 12. Sedan ska 12st tvätta sig o byta blöja. Så 1215 kan  det inte bli många minuter vid vilan..


    Sju timmar? Nu hänger jag inte med alls... 
  • Anonym (xxx)
    Mimmiimimmii skrev 2022-11-18 14:02:24 följande:

    Så förskolan har rätt att bestämma att jag hämtar min dotter 7h senare per vecka för att de får sitta 5min varje dag med henne på vilan. Vi har två andra barn som kommer hem från skolan o vi har levt snålt  o har massa f dagar kvar. Jag har all förståelse för personalen , de gör ett jättejobb o det är stressigt. Klart de ska ha rast. Dottern är vaken när jag hämtar o somnar efter en stund. 
    De äter 1130 till ca 12. Sedan ska 12st tvätta sig o byta blöja. Så 1215 kan  det inte bli många minuter vid vilan..


    Som sagt, ta diskussionen med förskolan. 
  • Mimmiimimmii

    Ville höra mig för innan, hur andra har det. Det blir 1.5h per dag o oftast så somnar hon inte förens 13 eftersom hon börjar kl 08. Tycker det är så mysigt, vi gåt hem. Hom somnar, ligger ute o sover i trädgården. Jag gör lite melkis till alla som vi äter när brosorna kommer hem. Har sagt till jobbet att jag jobbar 50procent fram till efter sommaren. Trodde man kunde välja de tiderna utab problem. Ska hon sova? Nör ska jag då hämta? 
    Föräldrar som vill va hemma o hämtar tidigt borde inte vara ett problem tycker jag. Så tråkigt o missförstå mig inte. Jag är så imponerad av yrket. Och jag vill verkligen inte att vi gör så de blir utan sina raster.

  • Räkan77

    Jag tolkar inte alls att förskolan var otrevlig. De menade bara att om du kommer senare än 12.15 så blir det problem och då är det bättre om hon den dagen får sova på förskolan. Självklart ska hon inte behöva sova varje dag på förskolan. Om det är stökigt för förskolan att du hämtar 12.15 så får de ju säga det. Nu sa det till när du skulle hämta 12.25.

  • Anonym (xxx)
    Mimmiimimmii skrev 2022-11-18 15:39:18 följande:

    Ville höra mig för innan, hur andra har det. Det blir 1.5h per dag o oftast så somnar hon inte förens 13 eftersom hon börjar kl 08. Tycker det är så mysigt, vi gåt hem. Hom somnar, ligger ute o sover i trädgården. Jag gör lite melkis till alla som vi äter när brosorna kommer hem. Har sagt till jobbet att jag jobbar 50procent fram till efter sommaren. Trodde man kunde välja de tiderna utab problem. Ska hon sova? Nör ska jag då hämta? 
    Föräldrar som vill va hemma o hämtar tidigt borde inte vara ett problem tycker jag. Så tråkigt o missförstå mig inte. Jag är så imponerad av yrket. Och jag vill verkligen inte att vi gör så de blir utan sina raster.


    Fast det fungerar väl när du inte jobbar över? Detta var väl ett undantag? 
  • Anonym (A)

    De får anpassa sig. Hämta ditt barn 12.15, snälla någon. 

  • Johan70
    Anonym (Stressigt) skrev 2022-11-18 13:42:36 följande:

    ?

    Att du kommer kl 12:15 när du har 12:15 som sluttid gör dem antagligen också stressade, tiden man har satt ska man ha hunnit hämta, klä på och gått ut genom grinden på gården. Detta för att de ska kunna planera sin verksamhet och ha tillräckligt med personal. Att ha en personal som sitter med din dotter och väntar på dig medan de andra går med barnen till vilan kan faktiskt vara det som gör att en person inte hinner med sin rast. Tyvärr. Jag tror inte de säger detta till dig utan anledning. 


    Nej, har man 12.15 som hämtningstid, är det 12.15 man tar över barnet, det är då överlämning sker. Påklädning av ytterkläder och att gå ut från förskolan gör man under minuterna efter själva hämtningstiden.

    Sedan är det en annan sak att man förstås gärna kan hämta lite tidigare än utsatt tid emellanåt, om det passar.
  • Snäckan92
    Johan70 skrev 2022-12-08 23:45:26 följande:
    Nej, har man 12.15 som hämtningstid, är det 12.15 man tar över barnet, det är då överlämning sker. Påklädning av ytterkläder och att gå ut från förskolan gör man under minuterna efter själva hämtningstiden.

    Sedan är det en annan sak att man förstås gärna kan hämta lite tidigare än utsatt tid emellanåt, om det passar.
    Så är det inte hos oss.
    Har vi satt tex 12,15 som hämt tid, så ska vi vara utanför förskolans grindar då. Står klart och tydligt hos vår kommun, men det kanske är olika i olika kommuner.
  • Elin pelin

    Händer det ofta att du blir sen? I sådana fall kan jag förstå att de tycker det är bättre att dottern sover där (men sen kan de vara trevliga när de kommunicerar det till dig).
    Var det en engångsföreteelse att du var sen så låt det vara, antagligen var pedagogen stressad och det blev fel.

Svar på tråden Tider förskolan