• Miamariaf

    Frågor om ultraljudsbild

    Jag gjorde ett tidigt ultraljud som visar att jag är i vecka 7+5. Enligt ultraljudssköterskan såg allt fint ut och hjärtat slog normalt. Jag tänkte inte på något särskilt när jag såg allt på skärmen men nu när jag är hemma och ser bilderna blir jag lite fundersam. Jag har gjort markeringar i olika färger.
    Vad är blå markering för något?? Varför syns det inte på andras ultraljudsbilder som är tagna i vecka 7 om man kollar på Google? Samt, ska röd eller grön markering föreställa huvudet? 

  • Svar på tråden Frågor om ultraljudsbild
  • Jag är bara jag

    Varför inte bara lita på barnmorskans ord om att allt såg bra ut? Vare sig du eller jag eller andra lekmän kan öht tyda ultraljudsbilder. Att jämföra med andras bilder är helt värdelöst för fostret kan ha legat olika och bilderna vara tagna ur olika vinklar. Om det hade funnits nåt att reagera på hade den som tydde bilden sagt det. Foster i den veckan ser f.ö ut som aliens. Om man försöker få dem att se ut som ett litet barn är man ute och cyklar.  

  • Anonym (Här)


    Så här ser ditt embryo ut. Så inget färdigutvecklat huvud. Så om den bild är bakifrån så syns ju inte huvudet.
  • Miamariaf

    Jo jo klart jag litar på ultraljudssköterskan. Jag är inte direkt orolig utan mer bara fundersam. Min sambo satt och kollade på bilderna och tyckte huvudet var så fint och välformat redan. Han tyckte till och med det såg ut som hår bak på skallen. Jag frågade vilket huvud och han pekade på den blå markeringen som precis ser ut som ett huvud och halsparti i profil. Tungan ute  Jag sa att det där inte är fostret och vi började diskutera vad det kunde vara och vad som är det egentliga huvudet. Därav undran. 

  • Anonym (Hej)

    Mellan röd och grön punkt är själva fostret. Den klumpen med blåa pricken ser ut att vara gulekroppen. Det är min gissning då ett liknande ultraljud på mig såg ut så och läkaren förklarade vad som var vad.

Svar på tråden Frågor om ultraljudsbild