• Fri 18 Nov 2022 18:53
    4648 visningar
    20 svar
    20
    4648

    Min 13 åring tillsammans med 18 åring.

    Jag behöver råd.

    Min dotter har idag berättat att hon har en pojkvän som är nyss fyllda 18 år.
    I min värld är det helt oacceptabelt & undrar vad en 18 åring ser i en som enbart är 13 år. Det är deusstom olagligt. 


    Pojkvännen är kriminell & nyttjar även droger & bott på olika hem hela sitt liv & jag vill absolut inte ha honom i närheten av mitt barn.
    Jag vet att hon träffar honom bakom min rygg & även sovit där även fast jag har vart tydlig med vad för regler som gäller.

    Detta har gjort min dotter till ett monster & säger att hon kommer göra mitt liv till ett helvete om han inte får komma hem till oss & lär känna honom. 
    Men jag kommer aldrig kunna sitta ner med honom utan att ifrågasätta alla skit han håller på med & det kommer bara bli bråk. Jag vet att mitt barn mår psykiskt dåligt för att jag förbjudit henne & träffa honom men ska jag verkligen släppa på mina principer bara för att hon ska må ?bra?? 


    Hur hade ni reagerat? 

  • Svar på tråden Min 13 åring tillsammans med 18 åring.
  • Anonym (plock­a fram tigerm­amman)
    Fri 18 Nov 2022 18:59
    #1
    +1

    Hoppas det är en fredagstråd, om inte.
    Bjud hem ynglingen och dennes föräldrar, Tala om att du inte kommer tillåta att de har ett förhållande, hota att socanmäla.
    Hämta hem dottern om hon är ute på kvällarna.
    Flytta, lämna landet tillsammans, vad som gör att din dotter mår bra, för att vara ihop med ett äldre drägg är inte positivt.

  • Fri 18 Nov 2022 19:03
    #2
    -1 +1

    Ett riktigt jobbigt läge. Du har ju helt rätt att din dotter inte borde vara med honom överhuvudtaget, dels åldersskillnaden dels hans kriminella livsstil och framförallt droganvändningen.

    Det kan inte komma mycket positivt ur den relationen för din dotter. 

    Har svårt att ge tips då jag inte vet hur din dotter är, men det är svårt att förbjuda saker vilket du också beskriver. Kanske är allra bästa att du välkomnar killen i hemmet så att du lär känna honom, med lite tur så blir det svårare för honom att behandla henne illa om han känner dig. Dessutom kanske din dotter kommer på bättre tankar. Om du förbjuder relationen så kanske hon hänger i för att trotsa dig.

    Förstår att läget är riktigt jobbigt, hoppas det slutar bra.

  • Anonym (K)
    Fri 18 Nov 2022 19:05
    #4
    +2

    Polisanmälan låter bra.

  • Fri 18 Nov 2022 19:11
    #5
    Anonym (plocka fram tigermamman) skrev 2022-11-18 18:59:41 följande:

    Hoppas det är en fredagstråd, om inte.
    Bjud hem ynglingen och dennes föräldrar, Tala om att du inte kommer tillåta att de har ett förhållande, hota att socanmäla.
    Hämta hem dottern om hon är ute på kvällarna.
    Flytta, lämna landet tillsammans, vad som gör att din dotter mår bra, för att vara ihop med ett äldre drägg är inte positivt.


    Hans föräldrar är av samma kaliber som han & ser inte detta som ett problem så där har jag inget att hämta.
    Soc anmälan & polisanmälan är gjord men lades ner efter ett litet tag då man kände att inget kunde göras. 


    Varje gång jag fått reda på att hon är hos eller med honom har jag hämtat henne & slängt in henne i bilen sparkandes & skrikandes. 

  • Anonym (Anyth­ing)
    Fri 18 Nov 2022 19:11
    #6
    +2

    Du låser in dottern och övervakar henne varje sekund, polisanmäler pojkvännen och gör precis vad som helst för att avsluta detta. Det är din uppgift som förälder. Ungen får väl bli fly förbannad då. Det får du ta. Du vet bättre än hon gör.

  • Fri 18 Nov 2022 19:16
    #7
    RockF skrev 2022-11-18 19:03:38 följande:

    Ett riktigt jobbigt läge. Du har ju helt rätt att din dotter inte borde vara med honom överhuvudtaget, dels åldersskillnaden dels hans kriminella livsstil och framförallt droganvändningen.

    Det kan inte komma mycket positivt ur den relationen för din dotter. 

    Har svårt att ge tips då jag inte vet hur din dotter är, men det är svårt att förbjuda saker vilket du också beskriver. Kanske är allra bästa att du välkomnar killen i hemmet så att du lär känna honom, med lite tur så blir det svårare för honom att behandla henne illa om han känner dig. Dessutom kanske din dotter kommer på bättre tankar. Om du förbjuder relationen så kanske hon hänger i för att trotsa dig.

    Förstår att läget är riktigt jobbigt, hoppas det slutar bra.


    Tack för ditt svar! Men om jag bjuder in honom i vårt hem visar inte jag då automatiskt min dotter att jag har acceptans? 


    Min tro & hopp är att om jag säger starkt nej till detta är att han tillslut kommer tröttna på min dotter pga av hennes stränga föräldrar & går & hittar en tjej i sin egen ålder. 


     

  • Fri 18 Nov 2022 19:21
    #8
    Egon den stora skrev 2022-11-18 19:03:51 följande:

    Varför frågar du ens?  En frisk 18 åring blir inte ihop med en 13 åring, vilket du redan vet att han inte är. 
    Du är förälder och får se till att dom inte träffas.  Hota honom med våld om det behövs. 


    Jag är helt införstådd med problematiken.
    & mina impulser vill ta till hot, våld osv. 


    Min FRÅGA är hur NI hade reagerat i denna situation för att få lite andra perspektiv om hur man ska hantera situationen. 

  • Fri 18 Nov 2022 19:32
    #9
    +2

    Kontakta soc, Polisanmäl, kontakta hans föräldrar, eller i värsta fall flytta långt åt helvete med ungen. Finns noll utrymme för kompromisser i detta läge. 

  • Fri 18 Nov 2022 19:37
    #10
    Bioelite skrev 2022-11-18 19:21:48 följande:

    Jag är helt införstådd med problematiken.
    & mina impulser vill ta till hot, våld osv. 


    Min FRÅGA är hur NI hade reagerat i denna situation för att få lite andra perspektiv om hur man ska hantera situationen. 


    Jag hade gjort hans liv ohållbart. Hade ringt polisen stup i kvarten om allt från våldtäkt mot barn. (En 13 åring kan inte samtycka till sex med en vuxen) anmält honom och hans familj för narkotikabrott etc. Hade häckar utanför hans bostad, bråkat varit besvärlig. Tills det inte var värt besväret. Hade försökt flytta långt bort med mitt barn. Ett sista alternativ hade varit att meddela socialtjänsten att jag slängt ut mitt barn, då hon då skulle behöva familjehemsplaceras Med socialtjänsten som ansvarig
  • Anonym
    Fri 18 Nov 2022 20:40
    #11
    +2

    Hoppas det är en skämttråd. Om inte
    Om en trettonåring är borta på natten utan lov så ringer man polisen
    Ja träffa gärna 18 åringen (utan din dotter) Och klargör för honom att om han kontaktar din dotter igen så polisanmäler du honom
    Kontakta socialtjänsten och be om föräldrastöd

  • Anonym (Jill)
    Fri 18 Nov 2022 21:19
    #13
    +1

    Hur har de ens träffats?! 


    Polisanmäl för grooming. 

  • Anonym (Slutf­jantat­)
    Fri 18 Nov 2022 21:54
    #14

    Din dotter är ett barn och han är en ung vuxen. Jag hade kontaktat skola och soc och bett dem om hjälp. Jag hade satt stränga regler om att efter skolan går man hem punkt slut och sett till så en vuxen hämtade henne efter skolan varje dag och på helger så hade hon fått hänga med mig. (lås på fönster om så hade behövts.) Varje gång hon inte är där hon skall vara hade jag gjort en polisanmälan. 


    Sen hade jag tagit kontakt med killen och hans familj och förklarat att din dotter är ett barn, hon har inte laglig ålder för att ha sex så det är per automatik våldtäkt och varje gång hon var med honom kommer du göra en polisanmälan om just det och även mot föräldrarna om inte de agerar. 

    Jag hade gjort allt för att hindra henne från att vara med honom. Om det så betydde att hon var kopplad till min sida så fort hon inte var i skolan (och i skolan skulle jag se till att kolla upp hela tiden så hon var där). Prata även med hennes vänners föräldrar, berätta för dem vad hon håller på med så kan de hjälpa till. Hon får inte sova över hos någon om inte du också är där... 


    Kan även vara så att du kan stoppa saker genom att se över hennes garderob mm... Hon är ett barn. Se till så hennes kläder visar hennes ålder och inte som om hon är 10 år äldre... Ser allt för många barn 10-14 som är klädda som vuxna på väg ut på krogen när de går till skolan eller hänger med kompisar! Fattar inte hur föräldrar kan vara ok med det! Nej jag är inte pryd, men push up bh med vaddering på små töser som inte har bröst ännu, tillsammans med urrigningar och superkorta kjolar mm är inte kläder för barn! Och lägg sedan till att de har 7 kilo smink i ansiktet.... 

    Nej påminn henne om att hon är ett barn. 

  • Fri 18 Nov 2022 21:56
    #15
    +2
    Bioelite skrev 2022-11-18 19:11:23 följande:

    Hans föräldrar är av samma kaliber som han & ser inte detta som ett problem så där har jag inget att hämta.
    Soc anmälan & polisanmälan är gjord men lades ner efter ett litet tag då man kände att inget kunde göras. 


    Varje gång jag fått reda på att hon är hos eller med honom har jag hämtat henne & slängt in henne i bilen sparkandes & skrikandes. 


    Socanmälan och polisanmälan har gjort och lagts ner, men dottern berättade om förhållandet idag?
  • Anonym (f)
    Fri 18 Nov 2022 22:08
    #16
    FilippaFL skrev 2022-11-18 21:56:54 följande:
    Socanmälan och polisanmälan har gjort och lagts ner, men dottern berättade om förhållandet idag?
    Vissa saker eskalerar fort ;)
  • Sat 19 Nov 2022 10:38
    #17

    Det är inte bra han är kriminell. 


    men min polare blev ihop med en tjej när han va 17 å hon hade fyllt 13. Han fick så mycket skit ingen gillade tanken, dom fick utstå mycket skit. Men nu har det gått 26 år å dom är fortfarande ihop, byggt hus å skaffat barn, dom är lika bra vänner å kära nu som då. 

  • Anonym (K)
    Sat 19 Nov 2022 10:41
    #18
    Kotten23 skrev 2022-11-19 10:38:00 följande:

    Det är inte bra han är kriminell. 


    men min polare blev ihop med en tjej när han va 17 å hon hade fyllt 13. Han fick så mycket skit ingen gillade tanken, dom fick utstå mycket skit. Men nu har det gått 26 år å dom är fortfarande ihop, byggt hus å skaffat barn, dom är lika bra vänner å kära nu som då. 


    Kul för dem, men det är fortfarande inte ok varken enligt lag eller moral.
  • Anonym (Jill)
    Sat 19 Nov 2022 10:57
    #19
    FilippaFL skrev 2022-11-18 21:56:54 följande:
    Socanmälan och polisanmälan har gjort och lagts ner, men dottern berättade om förhållandet idag?
    TS är klärvoajant, förstår du väl?
  • Anonym (40ish­)
    Sat 19 Nov 2022 12:30
    #20

    Det är nog viktigt att fundera över vad som har gjort att hon lockas av sånt här. Hade en kusin som hade samma problem, de valde att flytta från Stockholm till Malmö, men det dröjde inte länge förrän hon hamnade i samma dåliga sällskap där...

  • Anonym (krono­login?­)
    Sat 19 Nov 2022 14:42
    #20
    Bioelite skrev 2022-11-18 19:11:23 följande:

    Hans föräldrar är av samma kaliber som han & ser inte detta som ett problem så där har jag inget att hämta.
    Soc anmälan & polisanmälan är gjord men lades ner efter ett litet tag då man kände att inget kunde göras. 


    Varje gång jag fått reda på att hon är hos eller med honom har jag hämtat henne & slängt in henne i bilen sparkandes & skrikandes. 


    Men du skriver att hon berättade idag, alltså när du skrev tråden? Hur kan du då ha hunnit anmäla hit och dit, det har blivit nedlagt också, samt att du hämtat henne flera gånger när hon varit med honom? 
Svar på tråden Min 13 åring tillsammans med 18 åring.