• Anonym (framåt)

Casha eller låna? Köpa boende

Jag och barnen behöver ny bostad då jag äntligen blivit fri mitt ex/deras pappa (han har skrivit över vårdnad och dragit utomlands).

Jag har en del pengar pga försäljning av gamla bostaden, så frågan är, i dagens läge, ska man köpa nytt kontant eller ska man låna? Jag kan nog hitta något för pengarna jag har, särskilt som vi redan flyttat runt en del och är lite rotlösa, men om vi vill tillbaka till ett storstadsområde, eller där vi bodde förut, måste jag nog låna. En poäng med att flytta tillbaka skulle vara för att barnen saknar sina kompisar, men å andra sidan så har vi inte bott där på över ett år.

Hur skulle ni tänka i situationen?

• Svar på tråden Casha eller låna? Köpa boende
  • Shakira88

Ni måste ju fundera över var ni vill bo och utgå från det. Att låna lite pengar till boende är ändå normalt och det låter ju som att du har en hel del pengar att lägga in kontant med. 

• Anonym (Jag)

Skippa storstan, det finns så många sköna fördelar med landet (stan har sina med förstås!) men ni har ingen koppling till stan längre heller.

Om du har råd att casha, och med råd menar jag STOR buffert kvar efteråt, så kan du köpa rakt av men det är inte fel att ha ett mindre lån, särskilt om du lyckas få bra ränta. Det kan ju vara en mellanväg om du vill ha kvar till bufferten men betala så mycket som möjligt.

Lycka till!

• Fröken Allvar

Jag skulle om jag kunde låna och flytta tillbaka för barnens skull, och för din egen. Om ni alla känner er rotlösa där ni är nu kan det kanske ge en liten skjuts. Låter väldigt tufft för barnen att pappan drog utomlands oavsett hur han var. 1 år är inte lång tid och om du har mycket kontanta medel behöver du kanske inte låna så mycket heller? Men det förutsätter ju att ni har råd att komma till samma område som barnen har sina kompisar i. Vad är det som lockar med storstad jämfört med där ni bodde förut och där ni bor nu? Är det realistiskt att uppnå genom flytt? Lite så skulle jag tänka. 

• Anonym (S)

Både och. Låna till hälften och lägg hälften kontant. Det är bra med en buffert, och inte låsa alla pengar i huset.

• Anonym (Flytta tillbaka)

Jag skulle absolut flyttat tillbaka till där barnen har sina kompisar, det är så viktigt för barn/ungdomar. Utgår från att du har goda jobbmöjligheter där också? Din arbetsmarknad är viktig att väva in i beslutet nu när du står själv med barnen. 

På frågan om bostadsfinansiering så hade jag lånat till 50% och sett till att ha ordentlig buffert.

• Anonym (Ninni)

Personligen hade jag aldrig frivilligt bosatt mig i en storstad med barn/ungdomar. Som du beskriver det låter det bra att flytta tillbaka där barnen har kompisar. 

Betala kontant eller låna beror helt på vad bostaden kostar och hur mycket du har. Lägg så mycket kontanter att du ändå har en ordentlig buffert kvar (extra viktigt som ensamförälder). Låna resten. 

• Blajsson

Jag skulle hyra och köpa när bostadsmarknaden bottnat lite mer. Köpa just nu är att försöka fånga en fallande kniv.

Du kommer få 20-30% mer för pengar 2023

Svar på tråden Casha eller låna? Köpa boende