• Erika4321

    Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?

    Jag bor i en förort till Stockholm och här finns alltså hemleverans av mat från samtliga stora matbutiker som exempelvis ICA och Willys. Trots detta är butiker som ICA Maxi och andra fulla med folk på helgerna när det finns många smidiga alternativ.

    De flesta har numera en dator hemma och känner till hur man handlar på nätet och ändå väljer en mängd människor att frivilligt ta av sin lediga tid på helgen för att gå i mataffärer och handla mat.

    Jag själv handlar och planerar för en hel månad och handlar endast till exempelvis någon enstaka mjölk, någon frukt eller liknande.

    Jag kan förstå sådana som har shopping som ett stort intresse men det är knappast så att många har ett så stort intresse för mat så att man spenderar tid på lördagen eller söndagen för att handla. Många verkar tvärtom vara mest irriterade och trötta på att gå i en matbutik och varför göra detta när så bra alternativ finns?

    Sker detta i brist på andra nöjen eller för att hitta ursäkter för att köpa skräpmat, godis, chips och annat istället för att planera? Varför inte göra något roligare av tiden som att åka ut i något fint naturområde, spela sällskapsspel, lära sig någon ny hobby antingen tillsammans med barn om man har det eller ensam.

  • Svar på tråden Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?
  • Anonym (H)

    För att det är dyrare, alla varor inte finns, du får inte välja datum etc. Jag har svårt att se hur det kan bli en frågeställning när det finns många uppenbara orsaker.


     

  • FilippaFL

    För att det är dyrare att beställa online kanske? Där jag handlar är det 10 procent dyrare för varorna och 99 kronor i leveransavgift. Nu kör jag också själv onlinebeställningar då jag är för lat, men kan absolut förstå att folk inte vill lägga de extra pengarna när det redan är så dyrt.

  • FilippaFL
    Anonym (H) skrev 2022-11-19 23:43:22 följande:

    För att det är dyrare, alla varor inte finns, du får inte välja datum etc. Jag har svårt att se hur det kan bli en frågeställning när det finns många uppenbara orsaker.


     


    Ja det är sant. Och så får man ofta jättekonstiga ersättningsvaror.
  • FilippaFL

    Usch nu vill jag börja handla i butik när jag börjar tänka efter. Om jag handlar för tusen kronor i veckan, så kostar det mig 800 kr mer i månaden att göra onlinebeställningar.

  • Anonym (För att man får välja själv)

    Skafferivaror tycker jag är helt ok att köpa online men grönsaker, frukt och färskt kött funkar dåligt tycker jag. Ofta får man dåliga varor när man köper online. Om man går själv kan man välja det bästa. Som en tidigare också skrev att man får konstiga ersättningsvaror.  Det är dock väldigt smidigt när man har tomt i skåpen hemma och inte vill släpa allt själv men man kan dock aldrig räkna med att man får allt man beställt. Onlineutbudet är också begränsat jämfört med vad som finns i affären både till pris och utbud. 

    Tidigare handlade jag mycket online men hushållet har krympt så senaste beställningen var nog i maj. Jag tycker därför inte att handla tar så lång tid utan det är planering och matlagning som tar mest tid.

    Då min totala arbetsbörda ökat håller jag nu på att prova färdiga familjelådor där maten är klar och man bara stoppar allt i ugnen. Hittills har vi endast provat en vecka och nästa laddning får vi i imorgon så jag är inte redo att göra en recension ännu men mycket tid sparade jag första veckan. Jag beställde 4 portioner x 5 dagar. Maten vi fick räckte både till lunch och middag i sex dagar åt två vuxna och ett skolbarn (de två vuxna åt lunch 5 dagar). Med tanke på mängden mat så är det egentligen inte så mycket dyrare än att köpa allt själv och jag sparade 8- 12 timmar som jag annars skulle lagt på planering, inhandling, matlagning och disk den veckan.

  • Erika4321

    Både Coop och Willys skriver på sina hemsidor att priserna online är de samma som i butik. Dessutom kommer varorna från samma lager oavsett om man beställer online eller handlar i fysisk butik så majoriteten av varorna kommer att ha exakt samma kvalitet som när man handlar i fysisk butik.

    Det som skiljer är förstås leveranskostnaden men då denna är runt 100 kr i medeltal och de flesta som storhandlar använder bil så blir inte det någon vinst att handla i butik då bensinen till och från, ofta mer än en gång i månaden, blir dyrare än att månadshandla online och betala ca 100 kr för själva hemleveransen.

    Dessutom är det inte bara priset jag tänker på när jag ställde frågan utan om den tid och ork som går till att handla när tiden på helgerna redan är knapp.

    Många är irriterade och stressade när de går i butik och börjar planera först när de väl är i butiken och ska handla. Det lär inte bli billigare än att planera noga i lugn och ro framför datorn. 

  • Postman

    För mig är det liksom inget problem att storhandla. Jag ser det inte som någon belastning överhuvudtaget. Det är något man liksom gör både nu och då när det passar en själv.

  • Anonym (E)
    Erika4321 skrev 2022-11-20 00:36:21 följande:

    Både Coop och Willys skriver på sina hemsidor att priserna online är de samma som i butik. Dessutom kommer varorna från samma lager oavsett om man beställer online eller handlar i fysisk butik så majoriteten av varorna kommer att ha exakt samma kvalitet som när man handlar i fysisk butik.

    Det som skiljer är förstås leveranskostnaden men då denna är runt 100 kr i medeltal och de flesta som storhandlar använder bil så blir inte det någon vinst att handla i butik då bensinen till och från, ofta mer än en gång i månaden, blir dyrare än att månadshandla online och betala ca 100 kr för själva hemleveransen.

    Dessutom är det inte bara priset jag tänker på när jag ställde frågan utan om den tid och ork som går till att handla när tiden på helgerna redan är knapp.

    Många är irriterade och stressade när de går i butik och börjar planera först när de väl är i butiken och ska handla. Det lär inte bli billigare än att planera noga i lugn och ro framför datorn. 


    Du tror att alla färskvaror har samma kvalitet?

    Tror du på allvar att en barnfamilj har plats för att handla en gång i månaden? Hur stora kylskåp tror du folk har? Frukt och grönt håller sig dessutom inte så länge.

    Sedan när det gäller priset, det kommer olika erbjudande varje vecka, dvs du handlar billigare.

    Det jag håller med om är att planera. 
  • Anonym
    Postman skrev 2022-11-20 00:48:55 följande:

    För mig är det liksom inget problem att storhandla. Jag ser det inte som någon belastning överhuvudtaget. Det är något man liksom gör både nu och då när det passar en själv.


    Det bär verkligen smärtsamt emot, men här måste jag tyvärr hålla med dig.
    Trådens fråga är ju en icke-fråga av rang. Att handla är något man bara gör, utan vidare ansträngning. Att man skulle vara stressad eller irriterad eller behöva "planera" en massa låter ju sanslöst märkligt.
    Man handlar när det behövs, och då köper man det som man behöver och ibland det som man utöver detta får för sig att man vill ha i affären. Inget annat i ens liv påverkas av detta.
  • Anonym (T)

    Jag brukar mest småhandla, har ändå affärerna nära och vill välja t ex frukt själv, och så är det ju alltid en fraktavgift om man handlar på nätet, känns onödigt.

    Men så irriterande när man handlat och ska ställa sig i kö så kommer alltid storhandlarna med sina fulla enorma kundvagnar framför en.....så håller med om att storhandlade gärna får hålla sig till Internet.

Svar på tråden Hur kan man frivilligt storhandla på helgerna?