• Sun 20 Nov 2022 17:22
    4751 visningar
    4 svar
    4
    4751

    Råkade bada i bubbelbad

    Hej 

    Jag råkade bada i 37 grader varm bubbelpool när jag var och 6 i ca 30 min. Nu har jag läst att för hög värme kan orsaka missfall/missbildningar hos fostret och är väldigt orolig för det. 


    Jag undrar om någon vet hur mycket kroppen värms upp i varma bad? och blir det samma effekt som vid feber? 


    tack för svar!

  • Svar på tråden Råkade bada i bubbelbad
  • Sun 20 Nov 2022 17:26
    #1

    Varmt vatten ger inte missbildningar. De orsakas av genetiska fel och finns inlagda från första början. Mest troligt orsakar inte varmt vatten missfall heller. 37 är ju dessutom kroppstemperatur- du är ju redan så varm i dig själv. Jag blev avrådd från heta bad som gravid pga upprepade m.f innan. Och en hel radda fler förhållningsorder vilka jag lydde allihopa, men det var för att kliniken verkligen ville helgardera sig. 

  • Tue 22 Nov 2022 22:51
    #2
    Februari1212 skrev 2022-11-20 17:22:14 följande:
    Råkade bada i bubbelbad

    Hej 

    Jag råkade bada i 37 grader varm bubbelpool när jag var och 6 i ca 30 min. Nu har jag läst att för hög värme kan orsaka missfall/missbildningar hos fostret och är väldigt orolig för det. 


    Jag undrar om någon vet hur mycket kroppen värms upp i varma bad? och blir det samma effekt som vid feber? 


    tack för svar!


     Det behöver du inte oroa dig för. Har badat varmt alla mina tre graviditeter flera gånger i veckan. Aldrig någon barnmorska som har avrått från det :).

  • Wed 23 Nov 2022 14:42
    #3
    Sarken skrev 2022-11-22 22:51:58 följande:

     Det behöver du inte oroa dig för. Har badat varmt alla mina tre graviditeter flera gånger i veckan. Aldrig någon barnmorska som har avrått från det :).


    Inte barnmorska i mitt fall heller utan läkare. Men i friska ickeriskgraviditeter behövs inga såna förhållningsorder.
  • Wed 23 Nov 2022 18:25
    #4

    Tack för era svar! Ser att det föll bort ett ord i mitt inlägg ovan, var alltså i vecka 6. 

    Men det känns lugnare efter era svar!

Svar på tråden Råkade bada i bubbelbad