• Um Hamza
    Sun 20 Nov 2022 21:13
    2973 visningar
    5 svar
    5
    2973

    Slänga ihop-mat?

    Vad är era bästa tips? Jag ska föda snart, men har inte förberett vad vi ska äta med en tvååring och en ny bebis.. Förra graviditeten lagade jag pizza paj och ugnspannkaka och frös in, och det var så skönt att bara plocka fram och micra när man var mitt i amningsdimman. Nu har jag varit störtförkyld ända in i kaklet och inte förberett nånting. Så vad finns det för halvfabrikat, genvägar och fusk-tips? Jag har en bra micro och en Airfryer förutom vanlig spis. Kan låta som ett skrytproblem att jag oftast lagar mat och inte kan några värmapå-rätter, men det är bara av snålhet tror jag som jag skalar potatis varje dag, hackar lök osv. Hemlagat kan jag men inte sånt som går fort! Sitter och ska göra en inköpslista men kommer bara på felix oxpytt. Vad finns det mer? Grejer att slänga på en plåt, ner i en gryta eller i micron. Som intr kosysr skjortan helst heller? Gärna förslag på både produkt och märke på grytor, soppor och fryst.. 

  • Svar på tråden Slänga ihop-mat?
  • Sun 20 Nov 2022 21:20
    #1

    Lägg småtomater, färskost, kryddor, litenheten fraish i en in ungsform. Kanske 25 minuter. Blanda med pasta.

  • Sun 20 Nov 2022 22:11
    #2

    Kycklingben i ugnen sköter sig själv
    Köttbullar eller kycklingbullar
    Fiskpinnar
    Blodpudding
    Falukorv
    Pulvermos
    Couscous går på några minuter
    Köttfärslimpa sköter sig själv även om den är länge i ugnen
    Kycklingpytt

  • Sun 20 Nov 2022 22:29
    #3

    Ramen nudlar (eller liknande typ) micras 3 minuter. Skölj grönkål och fördela i småbitar, micras 2 minuter. Blanda ihop.

  • Mon 21 Nov 2022 05:27
    #4
    +1

    -Pizzakit med färdig tomatsås (nästan alla affärer har eget märke). Lätt att bara rulla ut på plåt. Köp redan riven ost och lägg på vad som önskas som topping. Gör 2-3 st plåtar när ni ändå gör.

    -färdig grillad kyckling med grekisk sallad och färdigköpt dressing.

    -omelett med sallad

    -färdiga pannkakor/plättar

    -färdig risgrynsgröt på rulle med god sylt. Lägg till en smörgås

    -fiskpinnar och pommes 

    -pasta och färdig tomatsås 

  • Sat 26 Nov 2022 13:34
    #5

    Nu är det ju billigt med rotfrukter. Köp tex vitkål, rödbetor, morötter, lök, broccoli, kålrot osv  Det som du gillar.
    Hacka upp, gör stavar, klyftor osv inte i pyttipanna storlek utan i större bitar. 
    Sedan fryser du in.
    Lätt att ta fram och slänga på en ugnsplåt, låt tina, ringla lite olja och krydda ordentligt. Jättegott.

    Till det kan du ha lax eller kyckling som du slänger ner i airfryern.  

    Går att förändra i det oändliga.

    Jag älskar en kikärtsgryta som jag brukar göra men med det recept som jag har så blir det väldigt mycket sås. Tar bort en del av såsen och portionerar upp den och fryser in. Även den är enkel att förändra proteinet i. Kikärter, mosade vita böner, svamp, kyckling osv.

    Men skulle rekommendera att när du lagar mat att du inte bara gör för 4 personer utan gör dubbelt upp. Så kan du frysa in och ta fram när du inte orkar laga mat.

Svar på tråden Slänga ihop-mat?