• Anonym (sof)

Chef som inte gillar mig, inte svara på mail och samtal. Har jag betett mig så illa?

Jag har varit sjuk mycket i år och vabbat mycket. Jag har fått fyra missfall på ett år och varit hemma en del pga det, jag har dessutom blivit sjuk när jag blivit gravid. Planerad graviditet i två av fallen.
    Nu senast skrev jag in att jag vabbade då en barnet blivit sjukt men att jag hoppades på barnvakt nästa dag. 

På morgonen när jag ringde in så gick det inte att komma fram och telefonen är bara öppen fram tills kl 9. Jag förstår att min chef ville haft svar tidigare men jag försökte och vi råkade somna om eftersom mitt barn varit dåligt hela natten. Senare under dagen fick jag ett mail från chefen som undrade var jag var och jag skrev som det var. Försökte även nå henne via telefon och sms. Hon svarade inte alls. Hon hälsar inte på jobbet, hon svarade inte på ett jobbmail. Det är som att hon fryst ut mig. Fick svar på ett annat mail som hon verkligen var tvungen att svara på och det var extremt kortfattat och på gränsen till otrevligt. 

Jag tror jag kommer bli av med mitt jobb. Jag är ensamstående och lever verkligen på marginalerna så jag vet inte hur jag ska klara detta. 

Kan facket hjälpa mig med detta? Har väldigt mycket ångest och oro över detta. Sov inget natten till måndagen och bara ett par timmar inatt, så snälla försök att hålla en trevlig ton. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-22 10:36
    Ville bara skriva att allting löst sig :). tack till alla som svarat!

• Svar på tråden Chef som inte gillar mig, inte svara på mail och samtal. Har jag betett mig så illa?
  • Kockobello

Det är mobbing hon sysslar med, ett inte ok beteende hos en chef.

• mammatill6

Är du fast anställd kan du inte bli av med jobbet så lätt. Men menar du att du va borta utan sjukanmälan? Att du sa att du skulle komma tillbaka men sen inte fick tag i någon att anmäla till?

• Anonym (SS)

Ta hjälp av facket. Och har ni en hr-avdelning på ditt jobb? Prata med dom isf angående hur din chef är mot dig. 
    Hennes beteende är inte okej men samtidigt är det jättesvårt att komma åt. Beroende på hur ledning och hr tycker om det. 
    Jag har själv en liknande sits med en chef som i princip hatar mig men hon har gjort bort sig för grovt så hr reagerade starkt. Det har ändå dragits lite i långbänk men nu har jag fått en annan, "snäll" chef. 
    Men dt var mycket med fackets hjälp

• Anonym (sof)
    Kockobello skrev 2022-11-22 08:06:34 följande:

Det är mobbing hon sysslar med, ett inte ok beteende hos en chef.

Jag känner också att det inte är ok men visste inte om mitt beteende gjorde att jag förtjänade det. 
    mammatill6 skrev 2022-11-22 08:08:03 följande:

Är du fast anställd kan du inte bli av med jobbet så lätt. Men menar du att du va borta utan sjukanmälan? Att du sa att du skulle komma tillbaka men sen inte fick tag i någon att anmäla till?

Jag är fast anställd. 
    Ja, precis, jag försökte anmäla via telefon. Dom visste att jag vabbade dagen innan så jag tänkte att dom förstod att jag var med hemma med vabb av den anledningen, alltså när jag inte fick tag på dom. Jag mailade in sjukanmälan senare. Försökte nå min chef upprepade gånger. Förstod om hon var upptagen då men hon har inte svarat alls, varken samtal, mail eller sms. Jag förstår att jag gjorde fel men jag försökte kontakta jobbet. 

Borde jag kontakta facket?
  • Anonym (Mia)

Jag ser inte vad chefen gjort för fel? Att hon inte svarar efter nio på en telefon som stängs av nio? Tolkar jag allt fel? Att hon inte står redo att svara på dina mejl för att hon jobbar? Att du tolkar henne som nästan otrevlig? Att hon inte hälsar låter ju inte ok däremot men hur har den situationen varit? Har hon ens sett dig? Du kan inte få sparken (kanske) men ett klargörande samtal om hur man ska hantera sin frånvaro kan du nog vänta dig. Att somna om för att barnet varit vaken på natten är ingen ursäkt.

• Anonym (SS)

Ok men om du vabbat dagen innan, måste du verkligen ringa in och anmäla vab nästa dag igen då? 
    Så är det inte på mitt jobb. Väldigt sällan barnen är sjuka en dag så anmälan görs första dagen.

• Anonym (sof)
    Anonym (Mia) skrev 2022-11-22 08:23:56 följande:

Jag ser inte vad chefen gjort för fel? Att hon inte svarar efter nio på en telefon som stängs av nio? Tolkar jag allt fel? Att hon inte står redo att svara på dina mejl för att hon jobbar? Att du tolkar henne som nästan otrevlig? Att hon inte hälsar låter ju inte ok däremot men hur har den situationen varit? Har hon ens sett dig? Du kan inte få sparken (kanske) men ett klargörande samtal om hur man ska hantera sin frånvaro kan du nog vänta dig. Att somna om för att barnet varit vaken på natten är ingen ursäkt.

Nej, hon har en egen telefon som är igång. Jag hade inte numret utan fick leta reda på det, hon är ny. Jag förstår om man inte får svar direkt men hon svarade inte alls, alltså på dagar och jag försökte kontakta henne på alla vis jag kunde. Jag har fortfarande inte fått något svar.

Hon har sett mig, det är en tydlig skillnad i hur hon är mot mig. 
    Jag förstår att jag gjort fel men vet inte hur jag kunnat kontakta jobbet om det inte går att nå dom. Dom visste att jag vabbade dagen innan. 
  • Anonym (sof)
    Anonym (SS) skrev 2022-11-22 08:28:34 följande:

Ok men om du vabbat dagen innan, måste du verkligen ringa in och anmäla vab nästa dag igen då? 
    Så är det inte på mitt jobb. Väldigt sällan barnen är sjuka en dag så anmälan görs första dagen.

Nej egentligen inte. Eftersom jag försökte lösa barnvakt så ville jag ändå meddela att det inte gick eftersom ingen ville barnvakta mitt kräksjuka barn. Jag känner dock att jag borde gjort något mer men vet inte riktigt vad. 
  • Anonym (SS)
    Anonym (sof) skrev 2022-11-22 08:31:42 följande:
    Nej egentligen inte. Eftersom jag försökte lösa barnvakt så ville jag ändå meddela att det inte gick eftersom ingen ville barnvakta mitt kräksjuka barn. Jag känner dock att jag borde gjort något mer men vet inte riktigt vad. 
    Hade du sagt till jobbet att du skulle komma in och jobba även fast ditt barn var sjukt? 
    För om du inte sagt det så har du inte gjort något fel alls.
    Om du anmält in vab och det fortsätter precis som det alltid gör med barn, över några dagar så ska du ju inte behöva kontakta dom varje dag.
    Eller hur är reglerna på ditt jobb? Har ni några andra bestämmelser?
  • Anonym (Lo)

Hur kommer det sig att du fått fyra missfall på ett år och planerar graviditet när du är ensamstående? Ska du skaffa barn på egen hand när du redan lever på marginalen? Ursäkta om jag låter hård men man har ett ansvar in sitt eget liv. Låter som om du varit borta extremt mycket med flera sjukdomsperioden (plus vab). Då brukar arbetsgivaren kalla till rehabmöte.
    Att man anmäler vab varje dag är ofta en självklarhet. Man kan ju meddela dagen innan att man kommer vabba nästa dag också om man inte orkar ringa på morgonen. Om du inte kom fram på telefon borde du väl mailat direkt. Om jag var du skulle jag boka ett möte med chefen så att jag är förebyggande där jag tar upp hur jag ska sjukanmäla och anmäla vab på ett bra sätt och förklara hur det blev förra gången. Det verkar som det finns en del annat ni behöver prata om också. Ser inte att chefen bara som är problemet här utan ni behöver antagligen båda kommunicera bättre.

Svar på tråden Chef som inte gillar mig, inte svara på mail och samtal. Har jag betett mig så illa?