• Anonym (Undran)

    Ägglossningstestet gav utslag på morgonen

    Jag testade varje dag under en vecka då jag trodde ägglossning skulle ske. Hade läst att det bästa var att testa under dagen ( ej morgonurin) inget utslag.

    Men så igår provade jag ändå med morgonurin fick då positivt. Kan ju varit en slump och att det även gett utslag om jag hade testat under dagen.

    Eller så hade jag fått utslag även dagen innan om hade testat på morgonen, det vet jag förstås inte.

    Men eftersom utslaget kom igår på morgonen, betyder det väl att ägglossning skor antingen idag eller imorgon.

    Hade samlag kvällen innan testat gav utslag. Det blir alltså kanske för långt innan ägglossning?  Om samlaget är två dygn innan ägglossning, sen ett dygn till för att spermie och ägg ska hitta varandra, det är tre dygn alltså som spermierna ska överleva. Vet att det är möjligt men kan kanske inte vara så stor chans att det finns pigga spermier kvar efter 3 dygn?

  • Svar på tråden Ägglossningstestet gav utslag på morgonen
  • Anonym (Tid)

    Nja, det kan återstå så lite som 12 timmar före ägget släpper när man får positivt äl-test. Så positivt på morronen kan innebära äl på kvällen. Hela två dygn före äl vore väl att ta i. Det är ju det absoluta maximala innan man kan få positivt. Det tar dessutom absolut inte ett dygn för en befruktning att ske. Ägget lever max 24 timmar och en befruktning sker som regel långt innan. Så jag tror inte du behöver känna nån panik över att spermierna inte skulle hinna överleva.

  • Anonym (Undran)

    Skulle man kunna ta ett till ägglossningstest för att dra slutsatser om när ägget verkligen släppt.

    Tänker såhär. Om man får positivt måndag, sedan får man positivt tisdag också, kan man då dra slutsatsen att ägglossning inte skett ännu?

    Men om i samma exempel så ger det inte utslag på tisdagen, bara måndagen, kan man då dra slutsatsen att ägglossning skett redan?

    Dvs om testet är positivt enbart en dag så skedde ägglossning snabbt efter positivt.

    Har man positivt flera dagar så fick man positivt 2 dygn innan ägglossning? 

  • Anonym (Tid)

    När det återstår färre än 12 timmar blir testet negativt. Blir det positivt återstår minst 12 timmar. Så positivt 2 dagar -om man testar samma tidpunkt -på raken innebär ju att det var minst 36 timmar kvar vid första testet och som mest 48. För egen del fick jag alltid äl dagen efter positivt äl-test. Körde med glada gubben.

  • Anonym (Undran)
    Anonym (Tid) skrev 2022-11-22 18:25:39 följande:

    När det återstår färre än 12 timmar blir testet negativt. Blir det positivt återstår minst 12 timmar. Så positivt 2 dagar -om man testar samma tidpunkt -på raken innebär ju att det var minst 36 timmar kvar vid första testet och som mest 48. För egen del fick jag alltid äl dagen efter positivt äl-test. Körde med glada gubben.


    Ok, trodde att den även visade positivt under hela dagen med ägglossning och kanske just efter också?

    Men är det som du säger så är det alltid ett tag kvar alltså då den visar positivt.

    Men tar man testet en morgon och det visar negativt kan man alltså ha ägglossning samma förmiddag ändå ( inom 12 timmar) 
  • Anonym (Tid)
    Anonym (Undran) skrev 2022-11-22 18:51:16 följande:
    Ok, trodde att den även visade positivt under hela dagen med ägglossning och kanske just efter också?

    Men är det som du säger så är det alltid ett tag kvar alltså då den visar positivt.

    Men tar man testet en morgon och det visar negativt kan man alltså ha ägglossning samma förmiddag ändå ( inom 12 timmar) 
    Nej, det blir negativt när det återstår mindre än 12 timmar. Vissa har kort stegring också och kan helt missa omslaget till positivt. Det innebär alltså att man kan ha äl samma dag som negativt test ja. Man får hålla koll på andra äl-tecken och sexa ändå.
Svar på tråden Ägglossningstestet gav utslag på morgonen