• User1086

Missed abortion?

Var i dag UL, då jag förra och förrförra veckan hade lätt värk med mindre blödningar, jag skulle enligt senaste mensens första dag varit i v 8+2. Väl på ultraljudet så ser det ut som om jag är v 5+3. Läkaren sa att det antingen avstannat eller så är det felberäknat, och bokade in en ny tid om 3 veckor. Jag har varit beredd på ett missfall sedan dag ett men blev ändå lätt chockad och kunde inte riktigt tänka eller ställa de frågor jag nu har, så jag söker lite råd här.
    Det första är hur kan det vara så grovt felberäknat? Är det ens möjligt?
    Hur kan nästa tid inte vara tidigare än om 3 veckor? Är det inte felberäknat och fostret har dött så har jag redan gått omkring med en litet lik i 3 veckor, blir det inte farligt till slut? 

Min mens har alltid varit väldigt punktlighet, fram tills i somras då jag pga utbrändhet och stress gick ner kraftigt i vikt (mitt bmi låg på underviktig fram tills för någon vecka sedan), kan det vara så att det visst är felberäknat, eller försökte läkaren bara vara "snäll"?
    Tänker ringa imorgon när dom har telefon tid men vill så gärna höra från andra som har erfarenhet tidigare än så.

• Svar på tråden Missed abortion?
  • Jag är bara jag

Om man verkligen är i v.9 som du trodde så ska hjärtat synas slå. 3 veckors felberäkning är endast möjligt om man haft jättesen äl och ganska nyligen testat positivt. Om vi säger att du testade plus för flera veckor sen kan du tyvärr inte vara i bara v.6. Så frågan är- när fick du positivt gravtest? Och när tror du äl inföll? Senaste mens är vanskligt för då blir beräkningen alltid 28 dagarscykler och har man senare äl än dag 14 stämmer inte den uträkningen. Äl är dock alltid v.2+0 oavsett cykellängd.

VUL först om 3 veckor lät ju som ren tortyr! De borde bokat om det efter bara en vecka tycker jag. Oavsett är det sällan farligt med MA. Vissa går ända till RUL och det finns inget foster alls. Det är ganska vanligt att de tillbakabildas. Hände mig. VUL v.10 visade foster motsvarande v.7. En vecka senare syntes inte fostret alls.

• User1086
    Jag är bara jag skrev 2022-11-22 18:32:28 följande:

Om man verkligen är i v.9 som du trodde så ska hjärtat synas slå. 3 veckors felberäkning är endast möjligt om man haft jättesen äl och ganska nyligen testat positivt. Om vi säger att du testade plus för flera veckor sen kan du tyvärr inte vara i bara v.6. Så frågan är- när fick du positivt gravtest? Och när tror du äl inföll? Senaste mens är vanskligt för då blir beräkningen alltid 28 dagarscykler och har man senare äl än dag 14 stämmer inte den uträkningen. Äl är dock alltid v.2+0 oavsett cykellängd.

VUL först om 3 veckor lät ju som ren tortyr! De borde bokat om det efter bara en vecka tycker jag. Oavsett är det sällan farligt med MA. Vissa går ända till RUL och det finns inget foster alls. Det är ganska vanligt att de tillbakabildas. Hände mig. VUL v.10 visade foster motsvarande v.7. En vecka senare syntes inte fostret alls.

Jag plussade 26/10, min äl borde ha varit 9/10,
    Vilket också stod i min journal, kanske läkaren bara sket i att läsa ordentligt...
    5+3 passar perfekt in på OM jag skulle fått min mens i oktober, men det fick jag ju inte, och det skulle heller inte förklara hur jag kunde plussa 26e... 
    Är nästan helt säker på att det är ma, men att ändå inte veta gör mig galen! 

Att tillbakabildas, betyder det ungefär att kroppen "absorberar" det? Att man inte får vare sig blödning eller behöver medicinskhjälp att få bort det?
  • Jag är bara jag

Det är långt mellan 9:e och 26:e. Men även om man antar att du fick en veckas senare äl så blir det ju v.7+3 nu. Även då ska hjärtat synas. Tyvärr låter det inte lovande. Men man kastar in handduken helt först när man verkligen vet. Kan du inte försöka få VUL nån annanstans tidigare? Ovetskapen är ju värst. 

Att embryot/fostret tillbakabildas innebär inte att man inte blöder. Det är ju slemhinnan man blöder ut och som måste ut för eller senare. Som mest har jag blött 7 veckor efter MA.

• Anonym (hm)

Både jag och en nära släkting till mig fick missed abortion och upplevde samma sak. 

Jag var på UL i vecka 18 och hade då ett friskt men mycket litet barn. Enligt sjukvården skulle jag vara i vecka 14, så de kunde inte se så mycket. Jag VET när mitt barn blev till, just för att jag och min man faktiskt enbart hade haft sex vid ett enda tillfälle och jag vet också när mensen försvann, så jag menade att jag faktiskt var i vecka 18. Dessutom kände jag att någonting var fel. Jag var rädd att jag hade havandeskapsförgiftning och kände mig allmänt sjuk, men detta viftade man bara bort. 

Några veckor senare tjatade jag till mig ett nytt ultraljud och det visade sig att jag hade fått en missed abortion. Enligt journalen stod det att jag inte alls var så långt gången som jag vet att jag var.

Jag är så arg på allt efter det. Jag VET nämligen att man kan vara mycket liten som bebis. Själv föddes jag i vecka 26. Då vägde jag 680 gram och var under 20 centimeter lång.

Svar på tråden Missed abortion?