• Anonym (?)

För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.

Min son fyller 18 på julafton. 

vi har inte sparat en krona faktist, vi är dåliga på att spara utan har rest för pengarna i stället och upplevt saker. I sann familjelivsanda ses väl detta som ett dåligt föräldraskap då alla spar till sina barn. 

Vi hade tänkt ge en iPhone 14 i julklapp och lite småsaker. Och boose-hörlurar + 10.000 kr i födelsedagspresent.

sonen är ingen som förväntar sig 100.000 som typ hans vänner kommer att få. 

är det lagom tycker ni? 

• Svar på tråden För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.
  • Anonym (?)

Eller för mkt är det ju inte. Vet inte varför jag skrev det. 

för lite? Var frågan mer. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (?) skrev 2022-11-23 13:09:27 följande:
    För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.

Min son fyller 18 på julafton. 

vi har inte sparat en krona faktist, vi är dåliga på att spara utan har rest för pengarna i stället och upplevt saker. I sann familjelivsanda ses väl detta som ett dåligt föräldraskap då alla spar till sina barn. 

Vi hade tänkt ge en iPhone 14 i julklapp och lite småsaker. Och boose-hörlurar + 10.000 kr i födelsedagspresent.

sonen är ingen som förväntar sig 100.000 som typ hans vänner kommer att få. 

är det lagom tycker ni? 

Varför så mkt? Är det inte bättre att använda pengarna till något viktigare om ni nu inte har sparat?
  • Anonym (?)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-23 13:12:02 följande:
    Varför så mkt? Är det inte bättre att använda pengarna till något viktigare om ni nu inte har sparat?

Det kan ju inte vara så mkt? Typ alla jag känner ger ju sina 18-åringar ett fett sparkonto. 

tänkte att det var lite. 

• Anonym (A)

Jag har inte ens funderat på dotterns 18-årsdag ännu men inte kommer vi att slänga 100 tkr i famnen på henne i alla fall även om vi kan.
    Er present är väj jättebra om telefon och hörlurar uppskattas av sonen.

(För egen del ger vi inte telefoner och dyl i present eftersom det är sånt som faktiskt behövs.)

• Anonym (k)

Hahahahah nej inte ens chans...Ingen är så långt från verkligheten.

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2022-11-23 13:13:55 följande:

Jag har inte ens funderat på dotterns 18-årsdag ännu men inte kommer vi att slänga 100 tkr i famnen på henne i alla fall även om vi kan.
    Er present är väj jättebra om telefon och hörlurar uppskattas av sonen.

(För egen del ger vi inte telefoner och dyl i present eftersom det är sånt som faktiskt behövs.)

Okej! Menar du från era pengar eller 18-åringens sparkonto? 

sonen har inget. 

han har redan en fungerande telefon dock trasig skärm. Den kostar ju iaf 12000. Är det en dålig present? 

• Citronella

Det låter extremt mycket, själv fick jag ett guldhalsband. Ingen av mina kompisar fick 100 000 när de flyttade hemifrån (eller fyllde 18) vissa fick körkortet betalt inget mer. De flesta har inte sådana pengar. 

• Anonym (?)
    Anonym (k) skrev 2022-11-23 13:14:11 följande:

Hahahahah nej inte ens chans...Ingen är så långt från verkligheten.

Är det när dom fyller 19 dom har rätt till sina konton? 

hur menar du inte ens chans? 

• Anonym (A)

Dottern har ett sparkonto som fylls på men det är ingen jättesumma där. Hon är snart 16 och vi kommer inte säga att hon får härja fritt där fast hon fyllt 18. Pengarna ska förhoppningsvis gå till ett första boende.

Man ger väl efter förmåga ts och det låter på dig som att sonen kommer att bli glad över er gåva. Bra så.

• Anonym (?)
    Citronella skrev 2022-11-23 13:16:43 följande:

Det låter extremt mycket, själv fick jag ett guldhalsband. Ingen av mina kompisar fick 100 000 när de flyttade hemifrån (eller fyllde 18) vissa fick körkortet betalt inget mer. De flesta har inte sådana pengar. 

Okej tack för svar. 

detsamma gällde när jag fyllde 18. Fick nog inget speciellt. Eller minns det inte iaf. Ingen av mina vänner var rika. 

men typ alla sonens kusiner har 100.000 på kontot minst. Dom är inte rika heller utan fått sparat några 100 i månaden. 

Svar på tråden För mkt eller för lite som julklapp och 18-års present?inget sparat.