• Amamma

    Gender selection

    Trodde aldrig jag skulle skriva detta inlägg, men uppenbarligen kan vi inte släppa vår längtan efter en dotter. Har idag 2 underbara söner men vi kan inte sluta drömma om en lillasyster i familjen. 


    Jag är inte intresserad av att diskutera privata psykologiska skäl till en sådan längtan eller moraliska aspekter kring att vilja välja kön (vi väljer ju så mkt annat i livet så varför inte erkänna att vi även har önskemål om våra barn) 

    Det jag söker är all tänkbar information om sk gender selection/könsval/PGD utomlands. Har någon av er gått igenom detta? googlar runt bland sidor på kliniker i Cypern men blir inte klok på vilka man kan lita på, hur det går till och vad det kostar. 


    Tack för svar 

  • Svar på tråden Gender selection
  • EnAnonumius
    Amamma skrev 2022-11-23 17:36:44 följande:
    Gender selection

     


    Jag är inte intresserad av att diskutera privata psykologiska skäl till en sådan längtan eller moraliska aspekter kring att vilja välja kön (vi väljer ju så mkt annat i livet så varför inte erkänna att vi även har önskemål om våra barn) 


    Det är en stor skillnad mellan att "välja något" och att ha "önskemål om något". 

    Man kan ha önskemål om ett kön ja, och det är många som inte har problem med att erkänna att de har detta...

    Fast vad har önskemål med att välja att göra?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Amamma
    EnAnonumius skrev 2022-11-23 17:44:26 följande:
    Det är en stor skillnad mellan att "välja något" och att ha "önskemål om något". 

    Man kan ha önskemål om ett kön ja, och det är många som inte har problem med att erkänna att de har detta...

    Fast vad har önskemål med att välja att göra?
    Det har väl allt med vartannat att göra i det mesta vi företar oss i livet? Vi väljer det mesta utifrån våra subjektiva önskemål. Vissa önskemål är drömmar, andra mer realiserbara. I det här fallet handlar det om att hela livet haft ett önskemål om något man inte trodde gick att välja men som nu dykt upp som ett alternativ i olika delar av världen.
  • EnAnonumius
    Amamma skrev 2022-11-23 18:40:54 följande:
    Det har väl allt med vartannat att göra i det mesta vi företar oss i livet? Vi väljer det mesta utifrån våra subjektiva önskemål. Vissa önskemål är drömmar, andra mer realiserbara. I det här fallet handlar det om att hela livet haft ett önskemål om något man inte trodde gick att välja men som nu dykt upp som ett alternativ i olika delar av världen.
    Ja självklart väljer man baserat på önskemål, där det går..
    Men det var inte det du skrev i din parentes.

    Du skrev ju så här (citera dig och dina egna ord):
    (vi väljer ju så mkt annat i livet så varför inte erkänna att vi även har önskemål om våra barn) "
    (slut citat)

    Du ansåg ju att man skulle erkänna önskemål om kön barn. Vilket många inte har problem med att erkänna att man har med eller utan valmöjlighet,

    Det blir ju ändå fel att uppmana folk att erkänna något önskemål baserat på detta med "vi väljer ju så mycket annat i livet".

    För med eller utan valmöjlighet" så finns ju önskemål där ändå. Och önskemål om kön har folk alltid haft innan man kunde välja kön på bebisar i alla tider. Och märkligt ingen har behövt uppmana folk att erkänna något önskemål om kön på barnet, även på "den tiden" det aldrig gick att välja kön.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Amamma
    EnAnonumius skrev 2022-11-23 19:03:53 följande:
    Ja självklart väljer man baserat på önskemål, där det går..
    Men det var inte det du skrev i din parentes.

    Du skrev ju så här (citera dig och dina egna ord):
    (vi väljer ju så mkt annat i livet så varför inte erkänna att vi även har önskemål om våra barn) "
    (slut citat)

    Du ansåg ju att man skulle erkänna önskemål om kön barn. Vilket många inte har problem med att erkänna att man har med eller utan valmöjlighet,

    Det blir ju ändå fel att uppmana folk att erkänna något önskemål baserat på detta med "vi väljer ju så mycket annat i livet".

    För med eller utan valmöjlighet" så finns ju önskemål där ändå. Och önskemål om kön har folk alltid haft innan man kunde välja kön på bebisar i alla tider. Och märkligt ingen har behövt uppmana folk att erkänna något önskemål om kön på barnet, även på "den tiden" det aldrig gick att välja kön.

    Ok nu förstår jag vad du menar. Det var inte meningen att uppmana någon till erkännande - olycklig formulering - utan mer uppmuntra till att våga prata om detta utan att känna sig rädd för att bli missförstådd eller dömd. Det är så lätt att förakta det man inte förstår.


    Vi kanske har olika erfarenheter i frågan du och jag men jag upplever att många blir ifrågasatta när de uttrycker just önskemål om kön. Att göra IVF, sperma eller äggdonation, abort, adoption etc känns inte lika laddat som att göra ett könsval. Jag har funderat på varför..
    Men det var ju oavsett vad eg inte detta jag ville diskutera utan mer om någon gjort en sådan här resa och hur det varit för dem.

  • Nyponet01

    Sådana önskemål kan bli lite "farliga". Säg att ni får en dotter. Vad händer ifall hon som 16 åring kommer till er och säger att hon egentligen alltid känt sig som kille. Nu tänker du/ni säkert hur stor är den risken. Den finns! Många transgenders som kommer fram nuförtiden, men har alltid funnits! En så stor önskan som ni verkar ha kan i framtiden bli en hård smäll rakt i huvudet!

Svar på tråden Gender selection