• mrscool

    Jobba under sjukskrivning?

    Hej hopp! 


    Misstrivs som satan på mitt jobb, har sagt upp mig och får då veta att jag har hemskt lång uppsägningstid mot för vad jag trodde.
    jag har rimliga grunder till att få lång sjukskrivning och har blivit erbjuden jobb i ett annat land. utan allt ?dålig idé, taskigt mot chefen? (orättvis och kränkande chef därav att jag misstrivs) utan rent konkret - kan FK få reda på att jag jobbar i ett annat land medan jag är sjukskriven?
    Skulle ju föredra att inte vara det, inte i behov av pengar eller så utan vill bara få börja på något nytt. 

  • Svar på tråden Jobba under sjukskrivning?
  • Anonym (M)

    Du kan få sjukintyg av läkare som gör att du inte behöver arbeta, men låt bli att anmäla till försäkringskassan. Då får du inga pengar, men kan jobba utan att begå brott.

  • Shakira88
    Anonym (M) skrev 2022-11-24 01:18:01 följande:

    Du kan få sjukintyg av läkare som gör att du inte behöver arbeta, men låt bli att anmäla till försäkringskassan. Då får du inga pengar, men kan jobba utan att begå brott.


    Precis så tänkte jag också. 
    Tar du inte ut pengar från fk så är det nog lugnt
  • Anonym (Hmm)

    "Hemskt lång". hur kan du ha det? Standard är en månad oavsett om det är du eller chefen som tar initiativet. Vad står det i ditt kontrakt?

    Självklart får du inte jobba under din sjukskrivning, du kan få riktigt stora problem om du gör det! Du begår ett brott faktiskt om du gör det. Även om du undviker FK så är det ju konstigt att du kan jobba utomlands men inte där du är anställd.....

  • Anonym (M2)

    Inte bara FK, även din nuvarande arbetsgivare kan helt klart ha åsikter om du jobbar för ett annat företag samtidigt som du är sjukskriven från ditt nuvarande jobb.

  • Anonym (M2)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-24 12:17:55 följande:

    "Hemskt lång". hur kan du ha det? Standard är en månad oavsett om det är du eller chefen som tar initiativet. Vad står det i ditt kontrakt?


    Jag har 6 månaders uppsägningstid, ömsesidigt.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (M2) skrev 2022-11-24 12:25:59 följande:
    Jag har 6 månaders uppsägningstid, ömsesidigt.
    Hur kan du ha det?? Vad jobbar du med, står det verkligen sex månader i kontraktet?

    Om det verkligen är sant (och jag har ALDRIG hört talas om så lång uppsägningstid, kan inte vara ok fackligt!) så se till att bli sjukskriven då och ta tid för dig själv bara.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-24 12:35:19 följande:
    Hur kan du ha det?? Vad jobbar du med, står det verkligen sex månader i kontraktet?

    Om det verkligen är sant (och jag har ALDRIG hört talas om så lång uppsägningstid, kan inte vara ok fackligt!) så se till att bli sjukskriven då och ta tid för dig själv bara.
    Ingen fara, jag trivs med jobbet och jobbar lagom.

    Har inte kollektivavtal.
Svar på tråden Jobba under sjukskrivning?