• Anonym (ts)

Hjälp, få bort intorkat blod..

Jag har en del kläder samt filtar med intorkat blod på. Några av kläderna är sånt jag tycker mycket om och gärna vill behålla.
    Är det någon som har nåt bra tips på hur jag kan få de rena? Eller behöver jag slänga allt?

Mycket tacksam för eventuella husmorstips eller annat.

• Svar på tråden Hjälp, få bort intorkat blod..
  • Anonym (Is)

Lägg kläderna i kallt vatten gärna med salt i, men bara vatten går bra.

Viktigt att det är kallt dock!

Låt dem ligga tills blodfläckarna är borta, tvätta sedan som vanligt.

• Anonym (Tips från coachen)

För det första behöver du använda kallt vatten, inte varmt, annars koagulerar blodet onödigt mycket och fäster sig ännu värre. En effektiv sak är att mer eller mindre dränka fläckarna i salt och fukt, låt ligga ett tag, gnugga bort fläcken. Kan behövas flera behandlingar och är inte 100 % säkert att det försvinner ändå. Galltvål är också något man kan testa, och så klart sånt som Vanish.

• Anonym (Burr)

Kallt vatten som de andra har skrivit. Blöt gärna upp fläckarna genom att hålla tyget under kranen, så vattnet rinner rakt igenom. Om du behöver gnugga så jobba från ytterkanten av fläcken och inåt. Annars kan du riskera att smeta ut fläcken ännu mer. Galltvål är bra. Tvätta sen som vanligt.

• Anonym (ts)

Ååhhh....tack för alla svar. Jag kommer lägga allt i badkaret i helgen med kallt vatten. Var köper jag galltvål?

• Anonym (Burr)
    Anonym (ts) skrev 2022-11-24 19:59:02 följande:

Ååhhh....tack för alla svar. Jag kommer lägga allt i badkaret i helgen med kallt vatten. Var köper jag galltvål?

Det finns i större matbutiker, tex Ica. Det står bland andra fläckbortagningsprodukter i närheten av tvättmedel.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Burr) skrev 2022-11-24 20:07:25 följande:

Såhär ser det ut: www.apotea.se/galltval-flytande-500-ml

Stort tack, jag kollar på ica Kvantum idag, det är jättestort. Ska jag köpa fast eller flytande?
    Jag låter som en tonåring men jag är faktiskt 50+ haha.
    Däremot har jag aldrig haft kläder med intorkat blod tidigare. Ganska mycket kläder och mycket blod på allt så jag får ta en i taget, det som inte kan räddas får jag slänga.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-25 07:07:58 följande:
    Jaja, vi fattar. Du vill vara rolig. Men är tråkig. 
    Va? På vilket sätt vill jag vara rolig?
    Detta är allt annat än roligt, det kan jag lova dig!
  • Anonym (Burr)
    Anonym (ts) skrev 2022-11-25 06:45:45 följande:
    Stort tack, jag kollar på ica Kvantum idag, det är jättestort. Ska jag köpa fast eller flytande?
    Jag låter som en tonåring men jag är faktiskt 50+ haha.
    Däremot har jag aldrig haft kläder med intorkat blod tidigare. Ganska mycket kläder och mycket blod på allt så jag får ta en i taget, det som inte kan räddas får jag slänga.
    Fast eller flytande är en smaksak. Jag tycker flytande är enklast, man duttar på och gnuggar med fingrarna. Den fasta är som en tvål så man kan gnugga hela den mot fläcken. Jag kan tänka mig att det är bra på större fläckar.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Burr) skrev 2022-11-25 08:03:23 följande:
    Fast eller flytande är en smaksak. Jag tycker flytande är enklast, man duttar på och gnuggar med fingrarna. Den fasta är som en tvål så man kan gnugga hela den mot fläcken. Jag kan tänka mig att det är bra på större fläckar.
    Toppen, tack
Svar på tråden Hjälp, få bort intorkat blod..