• Thu 24 Nov 2022 22:53
    2046 visningar
    6 svar
    6
    2046

    Ska fira jul ensam - tips?

    Hej, den här julen kommer barnen att vara hos sin pappa och jag har inte riktigt någon att fira med av olika skäl.  


    Önskar tips på hur ni andra som är ensamma brukar lägga upp julaftonen så att det blir en mysig och trevlig dag! Vad hittar ni på för mys! :)

  • Svar på tråden Ska fira jul ensam - tips?
  • Anonym (Frien­ds)
    Thu 24 Nov 2022 22:59
    #1
    +1

    Kanske kolla i gofriendly appen om någon anordnar något event för ensamma kvinnor på julafton?
    kolla med singelvänner om någon av dem är barnlediga på julafton och vill ta en promenad och drink på stan?

    Första året som skild så behandlade jag julafton som vilken tråkig ledig dag som helst. gick till gymmet på förmiddagen o sedan lunch, sen en långpromenad och sedan laga något gott till middag och se en bra film.

  • Anonym (Julku­l)
    Thu 24 Nov 2022 23:03
    #2

    Jag vill gärna, med och utan sällskap, bestämma vad som ska ätas och när, sedan laga mat/baka, lyssna på musik, dricka glögg, äta godis, se nån film, ägna mig åt någon hobby, tända ljus, ibland gå på promenad, ta en kaffe hos en vän, nån gång har jag gått till krogen för 1 timme och sen bara gått hem igen och fortsatt med vad jag vill göra. Julen blir vad man gör den till.

  • Thu 24 Nov 2022 23:18
    #3
    +1

    Om du tycker det kan kännas jobbigt vara ensam, kan det nästan vara bättre att från början bestämma sig för att vara det. Alternativet är att en jagar sällskap och sammanhang och misslyckas. Då blir det bara jobbigare. 
    Så satsa då gärna på lite saker du vill och mår bra av. God mat, men inte nödvändigtvis julmat, skumpa, drinkar, en bra film, filmer, eller vad som får dig må bra. Eller gör något för hemlösa. De mesta ideella insatserna är ofta fyllda med volontärer sedan länge. Men det betyder ju inte att man inte kan själv.

  • Thu 24 Nov 2022 23:33
    #4

    Någon som vill umgås under jul? 
    Ensam tjej 31, förlorade pappa i november..
    Är ganska lättsam och lagom social, blir glad av mycket små saker särskilt i rätt sällskap öppen för mycket. Sällskapsspel, film, bio, äta gott.. 
    {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Anna)
    Thu 24 Nov 2022 23:45
    #5
    +1

    Min vän är ensam varannan jul och nyår.
    Hon älskar det.
    Hon sover ut, äter tomtegröt.
    Tar en promenad,
    Duschar varmt
    Klär sig i pyamas och tofflor.
    Äter pizza och tittar på julfilmer.
    Fruktfat med julgodis och glögg.
    Bästa dagarna enligt henne, sällan någon stör

  • Anonym (S)
    Fri 25 Nov 2022 07:02
    #6
    -1

    Gör nåt helt annat.

    Boka in dig på nåt mysigt hotell, gärna med spa och skäm bort dig själv. Kan du så bokar du in dig redan den 23e så att du kan få starta julafton med hotellfrukost.
    Pynta hotellrummet med lite ljusslingor för att få det mysigt.
    Köp lite goda ostar, charkuterier, god frukt, choklad och något gott att dricka till.
    Poppa lite julmusik och titta på en julfilm.
    Kanske kan gå en promenad eller gå till en gudstjänst. Ganska mysigt även om man inte är troende.

Svar på tråden Ska fira jul ensam - tips?