• Anonym (Anonym)

Biverkningar rotavaccin?

Vad har ni för erfarenheter av rotavaccinet? Hört många som säger att deras barn mår väldigt dåligt en längre tid efter vaccinationen men på bvc säger de att det är väldigt ovanligt att barnen mår dåligt. Vill därför höra vad andra har för erfarenheter. Vårt barn har tid för första dosen nästa vecka.

• Svar på tråden Biverkningar rotavaccin?
  • Kvinna1989

Min dotter hade lite feber och var lite tröttare än vanligt i 1-2 dygn, men inget annat och varade ju inte länge alls. 

• Anonym (Y)

Mitt barn ska inte få det vaccinet. Kan inte ge det då det är ett levande vaccin 

• Anonym (A.)

Vårt barn fick inga besvär alls av vaccinet.
    Dock fick storebror rotavirus av den äldsta(troligen från förskolan) och blev väldigt sjuk, var inlagd med honom i över en vecka. Jag rekommenderar alla framförallt de som har storesyskon att vaccinera sig.. även ett par dagars sjukdom är värt att slippa se sitt barn pendla mellan liv och död, helt lealös och med dropp.

• Anonym (Nej tack)

Har inte låtit barnen ta det vaccinet

• Anonym (Sara)

Våra tre tjejer har varit dåliga i magen ett tag efter vaccinet. Yngsta tjejen fick andra dosen här i veckan och bajsar oftare än vanligt. Annars inget. 

• Anonym (Dålig aptit)

Storebror fick dålig aptit efter vaccinet, slukade hela flaskor innan men drack kanske 60 ml åt gången efter. Blev värre efter andra dosen. Efter rota vaccinet blev han väldigt liten i maten som har hållt i sig sen dess (1,5 år gammal).

Lillebror har jag inte märkt något på, han fick första dosen för en vecka sen ungefär. Han kräks lite mer än vad han gjorde innan, vet inte om det kommer gå över eller om det bara kom samtidigt som vaccinet.

• fjanten

Mina två äldsta fick aldrig, det var inte med i programmet när de var små - däremot blev äldsta inlagd i flera dagar p.g.a. rota, så jag skulle med facit i hand ha gett honom privat...

Mina tre yngre har alla fått. Enda reaktionen på vaccinet har varit att de sovit mer än vanligt i ett dygn eller två efter vardera dos.

• Anonym (hmm)

Ursäkta, lite off topic. Men vad är det för vaccin? Aldrig hört talas om det. 

• Anonym (Jo)

Hade låtit barnet få det, sjukdomen var jobbig med akut sjukhusvård.

• Anonym (D)

Självklart vaccinerade jag dottern mot Rotaviruset. Hon var hängig i 2 dagar men inget mer än så. Med tanke på var Rota kan innebära var det självklart.

• Cusoon

Rotavirus orsakar tarminfektion, kräkningar och diarré är vanligast symptom. Vaccinet har visat skydd upp till 4 år. Rotavirus orsakar sjukdom där 1% behöver intensivvård Sverige. I Europa är dödligheten lägre än 1%.

Svar på tråden Biverkningar rotavaccin?