• Jonas 1973

Flytta till Luleå eller Skellefteå?

Jag är en skild pappa med 4 barn som har lessnat på Stockholm.
    Har bott i Ö-vik ett par år som 20 åring och trivdes riktigt bra, men fick inte ngt jobb så jag flyttade tillbaka till Sthlm.
    Nu har ena sonen börjat jobba som militär i Boden och jag var uppe och hälsade på honom, då kom suget tillbaka att flytta norrut.
    Luleå verkar var en lagom stor stad samt att det är lätt att åka till Stockholm om man vill det.
    Ena sonen på 15 är med på iden, dottern på 18 vill inte. Hon kommer att flytta till sin mamma. 
    Så nu till funderingarna.
    Luleå eller Skellefteå?
    Skellefteå är oxå en relativt stor stad.
    Jag vill kunna åka skoter och skidor på vintern samt ev åka enduro när det inte är snö.
    Jobbar som slöjdlärare så det måste ju även finnas jobb.
    Kan tänka mig att bo några mil utanför centrum.
    Sen då jag är singel och hade inte tänkt att vara det resten av livet, hur ser singelmarknaden ut i dessa städer?
    Kommer säkert på en massa flera funderingar allt eftersom! Tungan ute

• Svar på tråden Flytta till Luleå eller Skellefteå?
  • Fröken Allvar

Jag har kollat lite på de städerna men utan att ha varit där, så ta det för vad det är. Bägge de städerna verkar bra. Skellefteå är kanske enklare för utbölingar på grund av Northwolt och en inriktning på att staden ska växa. Men Luleå har ett universitet så jag tror inte att den för några så skräckinjagande bymentaliteten ska vara alltför överhängande, även om den säkert finns. Vi stockholmare står inte högt i kurs i resten av landet på grund av alla översittare som kommer härifrån. Men om du har de intressena och det jobbet går det säkert fint. Och ju fler vettiga stockholmare som flyttar ut ju bättre rykte kan vi få. 

• Anonym (Lule)

har icke IKEA. Därför finns det få brudar där.

• Fröken Allvar
    Anonym (Lule) skrev 2022-11-25 13:44:41 följande:

har icke IKEA. Därför finns det få brudar där.

Trodde tjejerna flyttade för jobb, inte IKEA? Man lär sig nytt varje dag. 
  • Anonym (Lule)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-25 13:50:05 följande:
    Trodde tjejerna flyttade för jobb, inte IKEA? Man lär sig nytt varje dag. 
    Tjejer flyttar till shoppingmöjligheterna.
  • Cusoon

Jag röstar hellre för Luleå eller Umeå än Skellefteå. Skellefteå skulle jag inte välja, Luleå alla dagar i veckan isf.

• Anonym (Lule)

Umeå har IKEA så där finns det brudar.

• Fröken Allvar
    Cusoon skrev 2022-11-25 16:01:02 följande:

Jag röstar hellre för Luleå eller Umeå än Skellefteå. Skellefteå skulle jag inte välja, Luleå alla dagar i veckan isf.

Varför är Luleå bättre undrar en nyfiken stockholmare. 
  • Anonym (Fin)

Det var det för dig att du inte vill inte ha en partner. Jag tycker att du ska flytta till Kejpesberg. 

• Anonym (Challe)

Skulle rösta på Skellefteå, tror de blev utvalda till bästa stad att bo i internationellt. Lutar du mer åt Luleå, välj Piteå i stället.

Svar på tråden Flytta till Luleå eller Skellefteå?