• Anonym (V)

Kan man göra så med smält smör på bulldeg?

Jag är sämst på att baka bullar. har jag förstört allt genom att smälta smöret som var stenhårt? Glömde ta fram det (har lite bråttom därför) Ska ha socker och vaniljsocker på med. Tänkte kalljäsa dom över natten.

• Svar på tråden Kan man göra så med smält smör på bulldeg?
  • Anonym (V)

Jag måste få svar!!! Ska åka snart. 

sambon å dottern säger att jag förstört allt. 

• Aniiee

Bara att knåda on det. Ingen fara. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Jenny)

Det är bara att knåda. Du kan pudra lite mjöl på för att binda upp lite av smöret om det känns för kladdigt, men ta inte för mycket.

• Anonym (V)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-11-25 20:35:43 följande:

Det är bara att knåda. Du kan pudra lite mjöl på för att binda upp lite av smöret om det känns för kladdigt, men ta inte för mycket.

Vad händer om man har socker på detta då? 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (V) skrev 2022-11-25 20:36:26 följande:
    Vad händer om man har socker på detta då? 
    Socker gör det sötare ;) Det kommer att smälta så småningom, medan mjöl kan binda upp det så att det blir lättare att knåda in. Och knåda in smöret i degen är precis vad du vill göra i vilket fall som helst.
  • Anonym (V)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-11-25 20:38:14 följande:
    Socker gör det sötare ;) Det kommer att smälta så småningom, medan mjöl kan binda upp det så att det blir lättare att knåda in. Och knåda in smöret i degen är precis vad du vill göra i vilket fall som helst.

Okej så att bara köra på går inte. Vad händer då ? 

alltså fyllningen. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (V) skrev 2022-11-25 20:41:49 följande:

Okej så att bara köra på går inte. Vad händer då ? 

alltså fyllningen. 

Ah det är smöret till fyllningen som vi ser på bilden? Jag trodde det var smöret som skulle in i själva degen.

Kanske det går att skrapa av och börja om med fyllningen när smöret är lite fastare igen? Saken är den att med god bulldeg och en smörig, söt fyllning så kommer bullarna säkert att bli goda i alla fall - även om de kanske ser lite annorlunda ut.
  • Anonym (V)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-11-25 20:46:35 följande:
    Ah det är smöret till fyllningen som vi ser på bilden? Jag trodde det var smöret som skulle in i själva degen.

Kanske det går att skrapa av och börja om med fyllningen när smöret är lite fastare igen? Saken är den att med god bulldeg och en smörig, söt fyllning så kommer bullarna säkert att bli goda i alla fall - även om de kanske ser lite annorlunda ut.
    Okej tack! 
Svar på tråden Kan man göra så med smält smör på bulldeg?