• Anonym (Hm)

    Fasligt trött, låg energi

    Jag har haft sjukskrivning för utmattning 2 år ca nu. Jag gör inte mkt på dagarna, och behöver motivation till att göra hushållsuppgifter, tvätta, städa, handla.
    Jag tvingar mig att göra det minimala och känner mig utarmad på kvällarna.
    Har en relation men orkar inte med, pga att det tar energi. Så fasligt trött och jag är rädd att jag inte kommer kunna bära upp mitt liv? Har inte stödjande familj eller kontakt med släkt. Knappt vänner.
    Jag ska skaffa bostöd dock.
    Men har ni tips på vad göra? Känner mig ensam och rädd.
    Är bara 35.

  • Svar på tråden Fasligt trött, låg energi
  • Anonym (Blandat)

    Fasta rutiner på vad du ska göra på dagarna. Skriv en lista helt enkelt. Varva sysslor med vila. Ungefär samma tider också. Äta regelbundet, sova samma tider och vare sig för mycket eller för lite. Frisk luft- om det så bara blir en promenad runt kvarteret. Ät D-vitamin. Och gör sånt du tycker är roligt. Nån hobby, nåt intresse- åtminstone en liten stund varje dag. Kontakta vården igen för mer stöd och hjälp. Umgås med vänner när du orkar.

  • Anonym (thelounger.se)

    Träning och D-vitamin. När det kommer till träning så behöver det inte vara intensivt. Börja med längre promenad på löpbandet så du börjar svettas. Tips ha på dig hoodie så du får upp kroppstemperaturen. Endorfinerna som utsöndras kommer hjälpa. MEN! du måste ge det 3 veckor av regelbunden träning innan du börjar känna av det på riktigt. Din energi kommer öka, du kommer sova bättre, äta bättre. Det är dominoeffekt.
    /thelounger.se
    thelounger.se/215-gymmet-hjalpte-min-depression

  • Anonym (Hm)

    Tack så hemskt mycket för era svar! Fina ni är. Ska försöka vända detta!

  • Anonym (Blandat)

    Ta en dag i taget, inte för höga målsättningar och ge inte upp av bakslag.

  • Anonym (Krkr)

    Har också varit där. Inga höga krav, ta d-vitamintillskott (men kolla gärna om du har brist först sen kan man såklart ta det ändå men det kan vara bra att veta), sömn och försök rör på dig lite. Även om det inte är en lång runda så är det bättre än inget. 

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-11-26 18:47:41 följande:
    Ta en dag i taget, inte för höga målsättningar och ge inte upp av bakslag.
    En dag i taget
  • Emjan

    Hej!


    Kolla upp vad du har för Vitamin och Mineral brister. Kan vara bra att ta kosttillskott. Att ha dåligt järnvärde ger trötthet. Jag hade extremt dåligt järnvärde då jag var 19 år och tog järntabletter för att få det balanserat. Zink för att hålla sjukdom borta, C-vitamin även för att hålla sjukdom borta. Kalcium och Magnesium för nerverna och musklerna. När jag tar Kalcium och Magnesium kosttillskott så känner jag en skillnad i energi. Generellt, kolla upp dina nivåer.


    Jag har en vitamin och mineral tabell om du vill veta lite mer. 


    Se om du kan byta miljö. Kanske du inte trivs i förhållandet. Kanske staden du bor i ger dig ingen energi. Hur är vädret året om. Kanske du behöver åka till solen. Du kanske behöver röra dig runt andra människor som inte känner dig och ditt mående.


    Det bästa jag gjorde för mig då jag mådde dåligt, var att flytta till värmen och en stad där ingen kände mig. Jag fick en nystart. 


    Sänk dina krav enormt. Klarar du av en sak per dag, då är du duktig. 


    Du ska aldrig ge upp! Men pressa dig inte. Din kropp behöver återhämtning och lära sig att tolka signalerna som hade med utmattningen att göra, att det inte är farligt längre. 


    Du klarar det!

  • Shakira88

    Komma ut i naturen tycker jag är viktigt, promenera om du orkar. Försök träffa andra människor eller ringa någon. Hitta något du tycker om att göra.
    Sen vet jag att det är jättesvårt när energin är låg men försök få lite glädjeinput. Lyssna på musik eller humorpoddar. Roliga filmer osv 

  • Inteutanproblem

    Har man kollat på dina värden då? Så du inte går och dras med någon brist. B9, B12 och järn (eller låga depåer) kan ge en rent förlamande orkeslöshet och trötthet. Kan även orsaka ångest och depressiva besvär. Finns trotts allt en del olika vitaminer och mineraler, som redan vid liten brist gör fullständigt kaos med folks mående. Gör en fullständig panel över hur din sköldkörtel fungerar också. Hela baletten, inte bara TSH. 

    Förutsatt att alla dina värden faktiskt ligger riktigt bra till. Så ser jag två möjliga kandidater - någonting i din direkta levnadsmiljö och ditt sätt att leva på, orsakar problem, och står i vägen för återhämtningen. Kan vara allt ifrån förhållandet/vardagen till att du ständigt går över din gräns hela tiden. Om man ständigt går över gränsen när man fått en utmattning, kan inte hjärnan läka och återhämta sig. Vilket i sin tur drabbar hela systemet, dvs kroppen också. Kandidat nr 2: du kan ha drabbats av ett infektionsutlöst ME/CFS tillstånd - eller rent av långtidscovid. Man har sett i studier nu, att personer som redan innan varit i ett ansträngt läge med stress/dåligt mående har en ökad sårbarhet för att utveckla långtidscovid. Hjärntröttheten och orkeslösheten vid långtidscovid påminner väldigt mycket om symtomen man kan få vid utmattningssyndrom. 


    Så det skadar verkligen inte att ta sig en funderare kring dels hur saker och ting står till idag. På miljöfronten. Hur du spenderar den energin du har. Eventuella brister. Men också på, hur började det hela egentligen? Eskalerade allting i samband med en infektion? Eller är det en regelrätt utmattning. 

  • Anonym (Hälften)

    Han äger rätten till  hälften av boendet om ni är gifta och om ni är sambo och köpte boendet för gemensamt bruk så länge ni inte har ett samboavtal eller äktenskapsförord som säger något annat.

    Tänk på detta och fatta beslut i relation även till hur det ser ut i denna fråga. låter som du utgår från att boendet är ditt Vilket det endast är om ni har ett avtal er emellan.

Svar på tråden Fasligt trött, låg energi