• Smiko27

    Varför luktar tvätten illa?

    Varför luktar kläder och lakan illa eller inget alls efter tvätt? Jag har flyttat till ett nytt område och använder den gemensamma tvättstugan som är bra skött (kan bli bättre). Efter tvätten i 40 samt 60 grader luktar kläderna antingen likadant som innan eller sämre - surt. Kan det vara fel på maskinerna? Har provat samtliga och får samma resultat varenda gång. Ibland doftar de lite sköljmedel men efter torkmaskin är det helt borta. Det finns tvyärr inte plats för tvättmaskin hemma så jag måste använda tvättstugan. Jag har aldrig tidigare haft detta problem.... vad kan jag göra? Ska jag köra en omgång klorin eller ättiksprit innan jag tvättar som vanligt? Men då förlorar jag tvättid.... tips? 

  • Svar på tråden Varför luktar tvätten illa?
  • Sanna43

    Häll i ättika i trumman och kör tom maskin på 90 grader. samt torka av gummilisten . Det kan vara mögel 

  • Smiko27
    Sanna43 skrev 2022-11-26 15:52:37 följande:

    Häll i ättika i trumman och kör tom maskin på 90 grader. samt torka av gummilisten . Det kan vara mögel 


    Tack för svar. Jag läste faktiskt det någon annanstans men behöver jag köra hela omgången dvs ca 90 minuter?
  • Sanna43
    Smiko27 skrev 2022-11-26 15:56:18 följande:
    Tack för svar. Jag läste faktiskt det någon annanstans men behöver jag köra hela omgången dvs ca 90 minuter?
    Japp kör hela. Så det sköljs ur ordentligt 
  • Smiko27
    Sanna43 skrev 2022-11-26 15:58:27 följande:
    Japp kör hela. Så det sköljs ur ordentligt 
    Ok, tack jag ska testa det. Förlorar tyvärr tvätttid men är så trött på att tvätten inte luktar gott och fräscht. 
  • Smiko27
    Mortiscia80 skrev 2022-11-26 15:59:08 följande:

    Prata med hyresvärden, det är inte du som ska rengöra maskinerna på djupet.


    Jag har redan gjort en anmälan om det. De verkar inte bry sig. Pratade med några andra som tvättar som också har klagat tydligen men det görs inget åt. 
  • Mortiscia80
    Smiko27 skrev 2022-11-26 16:19:28 följande:
    Jag har redan gjort en anmälan om det. De verkar inte bry sig. Pratade med några andra som tvättar som också har klagat tydligen men det görs inget åt. 
    Ja då återstår bara att ha i ättika då. Om du kan så skaffa en egen maskin.
Svar på tråden Varför luktar tvätten illa?