• Anonym (Klot)

    Tarmficka - någon som haft?

    Hej. 


    jag fick nyligen veta att jag har inflammerad tarmficka. Troligen pga lång tids ätande av kortison. Ingen antibiotika behövdes pga smärtan givit med sig och mina blodvärden förbättrats. Rent kliniskt mår jag bra. Ska gå på flytande kost ca 5 dagar o sedan successivt öka.

    min fråga. Detta är ju vad jag förstått inte helt ovanligt. Är det någon som har erfarenhet av detta? Återkommer det ofta? Har ni fått göra ytterligare utredning? (Gjorde mitt via akuten så de har röntgat och tagit prover men sa att de troligtvis skickar remiss till VC för att vidare utreda i lugn och ro). 


    hur äter ni idag? förstår att kosten har en stor del i det men jag äter ganska bra tycker jag och håller igång magen. Så jag är ganska säker på att det är Kortisonet som är boven här. Ska snart sluta på dem. Men givetvis vill jag optimera kosten! 
    all erfarenhet och info uppskattas! 

  • Svar på tråden Tarmficka - någon som haft?
  • Anonym (Annie)

    Tror att det är väldigt individuellt. Jag fick problem för 8 år sedan vilket jag tror berodde på stress. Varit på ett antal koloskopier, bl a tagit bort polyper. Har ont ett tiotal ggr om året men klarar mig med Alvedon då. Beträffande maten så bör man äta varierat vilket du också verkar göra men tror ändå att det är någon mat som triggar igång det. Viktigt att inte bli hård i magen säger läkarna.

  • Anonym (Lise)

    Det låter ju lite konstigt att det skulle bero på kortison, hur menar de då?
    har man tarmfickor och något fastnar i dem så blir det inflammation som blir mer eller mindre illa. Oftast läker det av sig självt. Jag får det då och då. Ett par ggr har det behövts antibiotika. en av gångerna borde jag egentligen blivit inlagt.
    undvik saker som är hårdsmält såsom nötter, råa morötter mm som kan fastna. Sedan är det ju bra att inte vara förstoppad utan se till att magen är regelbunden och inte hård. jag har f ö gjort en koloskopi, säkert bra att det blev gjort men riktigt jobbigt tyckte jag.

  • Anonym (Annie)

    Kortison ökar risken för att en inflammerade tarmfickor kan spricker. Många har tarmfickor men de flesta märker inte ens av dem.

  • Anonym (Lise)
    Anonym (Annie) skrev 2022-11-27 20:15:35 följande:

    Kortison ökar risken för att en inflammerade tarmfickor kan spricker. Många har tarmfickor men de flesta märker inte ens av dem.


    Ok! Det låter mer logiskt än att inflammationen skulle uppstå pga kortisonet.
  • Anonym (Klot)

    https://www.webmd.com/digestive-disorders/understanding-diverticulitis-basics 


    enligt länken är en riskfaktor kortison. Och även ST läkaren på akuten sa att det är en riskfaktor för att överhuvudtaget få detta. Men jag är helt grön. Har ingen aning alls. 


    jag har MS också och får Immunsuprimerande behandling vilket också är en riskfaktor. Så kombinationen har väl ställt till det. Nyligen fått MS diagnos. 


    jag har aldrig haft problem med min hälsa fram till jag fick MS och började knapra kortison Samt bromsbehandlingen. 
    äter fiberrikt och varierat. Mkt grönt och frukt. Alltid gjort. Hellre fågel än kött. Mkt fisk. aldrig haft problem med förstoppning fram till 3 dagar innan jag åkte in på akuten. 


    iaf hur länge har ni gått på flytande kost när ni gjort det? Om ni gjort det dvs. Läkaren sa ungefär 5 dagar och därefter mosad mat och successivt trappa upp. 

  • Anonym (Annie)

    Du äter lika varierat och bra som jag. Äter flytande några dagar men youghurt emellanåt ändå. 

  • Anonym (Klot)
    Anonym (Annie) skrev 2022-11-29 22:48:57 följande:

    Du äter lika varierat och bra som jag. Äter flytande några dagar men youghurt emellanåt ändå. 


    är inte yoghurt ok? Fil? På akuten sa de flytande ex fil, släta soppor. 
    magen är dock ej igång. Är det normalt? Tänker att jag bara varit på flytande kost och inte så mkt samt ensidigt. Idag är första dagen jag ändå ätit någorlunda bra (fortf mestadels flytande men lite riven päron i fil t ex och några klyftor clementin tex). har svårt med nr 2. Kommer bara väldigt lite. O typ varannan dag. Borde jag ta något bulkmedel? Eller kommer magen igång när jag börjar äta mer? 
  • Anonym (Annie)

    Menade att jag äter yoghurt emellanåt även när magen är okej. Magen kommer igång när du äter mer fast föda. Jag får gå på toa flera ggr om dagen beroende på den lilla mängd som kommer varje gång, men det är olika för alla skulle jag tro.

    Tror inte du ska börja äta bulkmedel i första taget utan semförst vad som händer när du äter som vanligt.

  • Anonym (Klot)
    Anonym (Annie) skrev 2022-12-01 16:00:18 följande:

    Menade att jag äter yoghurt emellanåt även när magen är okej. Magen kommer igång när du äter mer fast föda. Jag får gå på toa flera ggr om dagen beroende på den lilla mängd som kommer varje gång, men det är olika för alla skulle jag tro.

    Tror inte du ska börja äta bulkmedel i första taget utan semförst vad som händer när du äter som vanligt.


    Tack! 


    ungefär hur snabbt kan man trappa upp? Jag åt flytande fram till i onsdags. Sedan flytande och mosad mat. T ex kokt fisk och potatis. Idag var vi på besök hos vänner o de bjöd (oväntat) på mat. Åt lite av det. Lite sallad, några pommes och två falafel typ. 


    kanske jag som är supernojig. Men vet liksom inte hur försiktigt man ska vara?

  • Anonym (Annie)

    Är inte lätt att veta hur man ska äta, man får bara känna efter. Tarmen brukar lugna sig ganska fort på mig iaf. 

    Ta det bara lugnt, en dag i taget. Förstår att du tycker det är jobbigt. Kroppen gör ändå allt för att fungera så bra som möjligt. Har du tur så var det första och sista gången din tarm var bråkig.

Svar på tråden Tarmficka - någon som haft?