• hejfina

    Fördomar om snabbmatskedjor

    Hej! Jag har jobbat på MC Donalds i snart 2 år och upplever själv att jag lärt mig något enormt om både renlighet, personal och annat som man tidigare hade fördomar kring. Därför skulle jag tycka att det vore lite kul, om jag besvarade fördomar som ni läsare har kring yrket? Vad undrar ni? Är Mc Donalds så slafsigt som många tror? Följs alla avtal? Vad är det mest ohygieniska jag sett att medarbetare gjort under arbetstid? You name it, fråga vad ni vill! 
    Ska dock tilläggas att jag är 18 år och medarbetare, därför har jag antagligen inte svar på alla era möjliga frågor ☺️
    Allt gott

  • Svar på tråden Fördomar om snabbmatskedjor
  • Anonym (ppp)

    Du har ju redan skrivit alla frågorna själv. 

  • hejfina
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-27 18:46:17 följande:

    Du har ju redan skrivit alla frågorna själv. 


    Det var exempel :)
  • Anonym (S)

    Mina fördomar är att personalen har rätt dåligt betalt och att de bara anställer vissa åldersgrupper för att jobba på golvet vs som handledare, att maten definitivt ligger för länge på uppvärmning och säljs istället för att (som instruktionerna säger) slängas.

  • Anonym (Dånkey)

    Jag tror att McDonald's har bra råvaror och så, men tycker det är lite dyrt för det man får.
    Däremot så är jag skeptisk till Kentucky Fried Chicken. Läst en del nasty Kräks

  • Anonym (Näää, never)

    Jobbade med hygien för ett antal år sedan. Man kodade trasor som blå- allmänna ytor - röd toaletter. De tyckte det var dyrt med så många trasor så .... man uppfann en som var blå på en sida och röd på den andra ...kalas när ingen vet om man städat en mugg eller torkat bord. Har inte ätit på MCD .... sedan dess, de har fan ingen koll på vad de gör.
     Inte ätit på någon annan snabbmatskedja heller för den delen. Taskigt utbildade ungdomar som  inte har någon pejling alls.
    Inte deras fel men ... just saying

  • hejfina
    Anonym (S) skrev 2022-11-27 21:17:34 följande:

    Mina fördomar är att personalen har rätt dåligt betalt och att de bara anställer vissa åldersgrupper för att jobba på golvet vs som handledare, att maten definitivt ligger för länge på uppvärmning och säljs istället för att (som instruktionerna säger) slängas.


    Kul att du skrev! 😃
    Ja det är ganska dåligt betalt om man tänker utifrån den stressen som jobbet faktiskt innebär. Man tjänar ca 100 kronor i timmen som 18 åring och cirka 20 kronor mindre om man är minderårig. Så det stämmer, lönen är lägre än många andra "ungdomsjobb".
    Av egen erfarenhet har vi väldigt blandat med folk i olika ålderspann, allt från 13-60 år. De flesta som är arbetsledare är några år äldre, men de utbildar även folk över 18 till arbetsledare. Det är så olika så det är svårt att säga en generell siffra men ungdomar särskilt tjejer sätter dem i service, medans äldre män sätts i köket. De som städar har oftast själva valt att jobba just på det området, om det inte gäller generella saker så som tex att moppa golven som alla oavsett område kan göra.
    Jag jobbar i köket, så servicetider är inte något jag är proffs på, men kan definitivt säga att gammal mat serveras :) en hel del klagomål har vi fått genom åren, och kan inte säga annat än att det är helt fel.
  • hejfina
    Anonym (Dånkey) skrev 2022-11-27 21:26:03 följande:

    Jag tror att McDonald's har bra råvaror och så, men tycker det är lite dyrt för det man får.
    Däremot så är jag skeptisk till Kentucky Fried Chicken. Läst en del nasty  // Kräks


    Roligt att du delar med dig!
    Kentucky fried chicken serveras på KFC, inget vi säljer☺️.
    Ja priserna har ju stigit särskilt under inflationen vilket man förstår. Kan själv tycka att det är tråkigt, men tyvärr inget vi som enskild resturang kan stå för :) Hoppas det ekonomiska läget blir bättre så vi kan återgå till de gamla priserna då en cheese kostade 10 kronor!
  • hejfina
    Anonym (Näää, never) skrev 2022-11-27 21:40:05 följande:

    Jobbade med hygien för ett antal år sedan. Man kodade trasor som blå- allmänna ytor - röd toaletter. De tyckte det var dyrt med så många trasor så .... man uppfann en som var blå på en sida och röd på den andra ...kalas när ingen vet om man städat en mugg eller torkat bord. Har inte ätit på MCD .... sedan dess, de har fan ingen koll på vad de gör.
     Inte ätit på någon annan snabbmatskedja heller för den delen. Taskigt utbildade ungdomar som  inte har någon pejling alls.
    Inte deras fel men ... just saying


    Hej! Kul att du delar med dig, även om mestadels var negativ bedömning.
    Oj, det med trasor är inget som gäller där jag jobbar. Vi har grilltrasor (endast på grillytor), blåa trasor (för städ i köket) och gröna trasor som används för städning i resterande delar av restaurangen. Alla ligger i separat hinkar och tvättas för sig så att de inte ska riskera att sprida bakterier emellan.
    Måste säga att det är tråkigt att du inte känner att vi har koll, men jag kan även förstå dig.
    Vi börjar med ungdomar. Ofta är ju mc vårat första jobb, och eftersom det inte krävs någon utbildning eller tidigare erfarenhet inom branschen så passar jobbet absolut inte för alla vilket jag själv upplevt. Haft tidigare kollegor som använder mobiler medans de gör mat, skippar att tvätta händer efter toaletten, står och snackar skit om andra istället för att jobba etc. Så där håller jag med dig. Å andra sidan är det en ganska hård miljö att kastas in i. När jag började för två år sedan så kom man till jobbet, man fick inga egna kläder i ens storlek utan blev tilldelade några gamla och smutsiga kläder. Man fick fyra timmars utbildning, och efter det förväntades man (utifrån kunderna samt arbetsledare) att kunna allt vilket är väldigt svårt då man ofta provjobbar under högt tryck. Det gör så att många inte lär sig rätt från början, mycket kan bli fel och de som leder köket hinner inte rätta till felen då stressen är för hög och underbemanningen katastrofal. Mitt första arbetspass var riktigt stressigt, efter jag slutat så var jag helt skakig i benen och gick hem och grät. Hårda ledare, brist på tid och klagomål från kunder. Man sätts helt enkelt in i en miljö där man inte hinner lära sig från grunden, det finns inte tid eller pengar för det. Man får lära sig på egen hand.
    Så ansvaret i mitt egna fall låg där o då hos arbetsledaren, då det var deras fel att jag till en början inte fick möjligheten som krävdes för att utföra arbetsuppgifterna rätt.
    Men är man ansvarsfull och medveten om vad jobbet innebär så lär man sig fort, och man vet vad som förväntas utav en.
    Jag hoppas det gav lite klarhet för dig, och att du får en fortsatt fin kväll! ☀️
  • Anonym (Näää, never)
    hejfina skrev 2022-11-27 22:32:57 följande:
    Hej! Kul att du delar med dig, även om mestadels var negativ bedömning.
    Oj, det med trasor är inget som gäller där jag jobbar. Vi har grilltrasor (endast på grillytor), blåa trasor (för städ i köket) och gröna trasor som används för städning i resterande delar av restaurangen. Alla ligger i separat hinkar och tvättas för sig så att de inte ska riskera att sprida bakterier emellan.
    Måste säga att det är tråkigt att du inte känner att vi har koll, men jag kan även förstå dig.
    Vi börjar med ungdomar. Ofta är ju mc vårat första jobb, och eftersom det inte krävs någon utbildning eller tidigare erfarenhet inom branschen så passar jobbet absolut inte för alla vilket jag själv upplevt. Haft tidigare kollegor som använder mobiler medans de gör mat, skippar att tvätta händer efter toaletten, står och snackar skit om andra istället för att jobba etc. Så där håller jag med dig. Å andra sidan är det en ganska hård miljö att kastas in i. När jag började för två år sedan så kom man till jobbet, man fick inga egna kläder i ens storlek utan blev tilldelade några gamla och smutsiga kläder. Man fick fyra timmars utbildning, och efter det förväntades man (utifrån kunderna samt arbetsledare) att kunna allt vilket är väldigt svårt då man ofta provjobbar under högt tryck. Det gör så att många inte lär sig rätt från början, mycket kan bli fel och de som leder köket hinner inte rätta till felen då stressen är för hög och underbemanningen katastrofal. Mitt första arbetspass var riktigt stressigt, efter jag slutat så var jag helt skakig i benen och gick hem och grät. Hårda ledare, brist på tid och klagomål från kunder. Man sätts helt enkelt in i en miljö där man inte hinner lära sig från grunden, det finns inte tid eller pengar för det. Man får lära sig på egen hand.
    Så ansvaret i mitt egna fall låg där o då hos arbetsledaren, då det var deras fel att jag till en början inte fick möjligheten som krävdes för att utföra arbetsuppgifterna rätt.
    Men är man ansvarsfull och medveten om vad jobbet innebär så lär man sig fort, och man vet vad som förväntas utav en.
    Jag hoppas det gav lite klarhet för dig, och att du får en fortsatt fin kväll! ☀️
    Säger inte att det är nu men ... så var det då. Äter inte på något snabbmatshak än i dag. Fördelen med Gyllenne Måsen att det gick fort - något de totalt tappat idag när de fått ambitioner att vara någon sorts restaurang vilket  de aldrig kommer att bli. Inse fakta och acceptera  att MCD är en jävla snabbmatskedja men  medelmåttig kvalitet på det som serveras. Stannar bara där för att pissa och få mat tämligen snabbt. Inget mer.
    Sedan ska vi inte ens börja prata om hur olika det är på de olika så kallade "restuarangerna" runtom i landet
  • hejfina
    Anonym (Näää, never) skrev 2022-11-27 22:47:00 följande:
    Säger inte att det är nu men ... så var det då. Äter inte på något snabbmatshak än i dag. Fördelen med Gyllenne Måsen att det gick fort - något de totalt tappat idag när de fått ambitioner att vara någon sorts restaurang vilket  de aldrig kommer att bli. Inse fakta och acceptera  att MCD är en jävla snabbmatskedja men  medelmåttig kvalitet på det som serveras. Stannar bara där för att pissa och få mat tämligen snabbt. Inget mer.
    Sedan ska vi inte ens börja prata om hur olika det är på de olika så kallade "restuarangerna" runtom i landet
    Förväntade mig lite mer respekt i din respons efter det jag skrev. Tråden var till för att besvara dina fördomar, inte bli kritiserad för hur restaurangerna utvecklats. Har aldrig nämnt att vi ska försöka likna en fin restaurang för den delen heller. Jag gav ett rakt och ärligt svar.
    Hoppas du vaknar på en bättre sida imorgon och bemöter andra lite mer humant, även om du ser oss som "outbildade ungdomar utan känsla för pejling" 🤗
  • Anonym (Näää, never)

    Du tog upp en sak till ...personalen vet inte hur man moppar ett golv. de har inta rätt redskap till att göra det. De kan inte ställa in eventuella skurmaskiner - de lämnar massor med skitigt vatten efter sig. 
    Är inte personalens fel att de inte är utbildade men vi  är rätt många som inte vill äta där.

  • hejfina
    Anonym (Näää, never) skrev 2022-11-27 22:54:58 följande:

    Du tog upp en sak till ...personalen vet inte hur man moppar ett golv. de har inta rätt redskap till att göra det. De kan inte ställa in eventuella skurmaskiner - de lämnar massor med skitigt vatten efter sig. 
    Är inte personalens fel att de inte är utbildade men vi  är rätt många som inte vill äta där.


    Kan inte försvara enskilda fall, säkert varit så någon gång. De har fått information om hur man moppar och ska veta hur man gör. Redskapen finns men säg till nästa gång :) om du någonsin kommer tillbaka, vilket ser mörkt ut 😅
  • Anonym (Näää, never)
    hejfina skrev 2022-11-27 22:58:56 följande:
    Kan inte försvara enskilda fall, säkert varit så någon gång. De har fått information om hur man moppar och ska veta hur man gör. Redskapen finns men säg till nästa gång :) om du någonsin kommer tillbaka, vilket ser mörkt ut 😅
    Man gör väl som man blir lärd antar jag.... På en så kallad "restaurang" körde man ju muggsitsarana i diskmaskinen - inget fel  rent hygieniskt men ...nåja.
    Vi blev inkallade för att restuarangerna städades sönder på grund av för mycket vatten.
    Städa smart - inte för mycket!
Svar på tråden Fördomar om snabbmatskedjor