• Anonym (Grannen)

    Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...

     
    Min granne är sjukskriven och har det inte så fett, tror runt 12000/mån. Hennes sambo driver egen firma men de kan absolut inte tala om ekonomin så hon vet inte vad han får ut för han är väldigt privat. Men runt 18-20000 gissar hon att han plockar ut.
    De har inte gemensam ekonomi. Han betalar alla utgifter kring huset då det enbart är hans, men de delar på matkostnader och behövliga saker till hemmet.
     
     
    Hon får barnbidraget.
     
    Han tycker att hon ska betala alla barnets kläder, 
    2 försäkringar ca 300
    barnets medlemsavgifter
    utrustning till aktiviteter
    månadspeng till barnet på 450/mån 
     
    Hon säger att ett barn kostar mycket mer i klädutgifter än vad som blir över när allt är betalt. Men han tycker hon bara tigger pengar, hon har barnbidraget punkt!
    Hon kan inte ens visa vad kläderna går på med kvitton för han bara vänder och går därifrån. (japp barnsligt beteende, men hon älskar honom)
     
    Han kan spara pengar, har 2 hus till, husbil, släpa, minigrävare, renoverar ett av husen med alla de utgifterna medan min hon får vända på varenda krona och går plus minus noll varje månad. 
     
    Hur får man honom att acceptera att hjälpa till med klädkostnaderna så att hon slipper hela utgiften och kanske själv kan sakta bygga upp eget sparande, för det är jättepsykiskt att ligga precis på gränsen hela tiden.
     
    Det måste vara något bra sätt så att han inte blir mer "arg" på henne att hon ber om pengar. 
     
    Hon kommer inte göra slut med honom.
  • Svar på tråden Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...
  • Anonym (Clippen)

    det kanske är han som ska ansvara för barnbidraget i stället? 

  • Dexter dot com

    Om hon inte betalar något alls för boendet för sig själv och barnet samt att han betalar hälften av barnets mat kan jag ju tycka att han ändå bidrar ordentligt ekonomiskt. Skulle hon ens ha råd att ha ett eget boende om dom går isär? Har man kommit överens om separat ekonomi blir det ju tyvärr ofta ojämlikt .

  • Anonym (Y)

    Hur ofta har man behov av att köpa kläder egentligen? 

  • Anonym (S)

    Tyckte förslaget att föra över barnbidraget till honom var ett riktigt bra förslag.
    Eftersom han anser att det räcker till kläder etc så kommer det ju vara plus minus noll för honom.

  • Kockobello
    Anonym (Y) skrev 2022-11-28 07:19:52 följande:

    Hur ofta har man behov av att köpa kläder egentligen? 


    För vuxnas del i princip aldrig.

    Men barn växer. . . 
  • Anonym (Grannen)

    Eftersom han jobbar mycket är det hon som fått lägga tiden på köpa kläder.

    Men ska ge henne förslaget att om han nämner att hon har det igen så kan han ta över det.... nu är sonen så gammal att han själv vill handla sina kläder, lättare då kanske, men en vuxen måste ju vara med och styra lite...

    ......

    Barnet har växt sjukt mycket det sista året, han var här för några dagar sedan och jag har inte sett honom på länge, skitungen var 1,5 huvud högre än migSkrikandesSolig

    Jag har 1000 kr i månaden till min sons klädkonto och det gör jag åt. 

    Lite som jag köpt:
    Vinterjacka
    Regnjacka
    Regnbyxor
    Vinterskor
    Höstskor
    Gympaskor
    Utomhusgympaskor
    Scouttröja 
    Kalsonger
    10 tröjor
    4 jeans
    Mjukisbyxor
    7 T-shirt
    4 träningströjor
    4 träningsshorts
    Boxningshandskar
    3 huvtröjor
    Höstjacka
    Strumpor

    Det går liksom inte köra samma storlek till nästa sommar, fötterna växer från 34 till 39, det måste köpas nya saker

    ....

    Hon skulle hjälpa till i den utsträckning hon kan med husutgifterna men han totalvägrar visa henne vad räkningarna ligger på eller berätta vilka räkningar han har, så då har hon sagt att han får sköta det själv.

  • Anonym (Grannen)
    Anonym skrev 2022-11-28 08:05:54 följande:

    Gött att ha en granne som lägger sig i på strum?nivå och startar trådar bland främlingar å ens vägnar


    Kan inte se någon skada i det, det är ett anonymt forum även om man skulle skriva under sitt vanliga nick, nu är jag dessutom anonym på det anonyma forumet.

    Och jag ser hur hårt hon kämpar för att försöka spara liiiiite pengar som säkerhet, det är först  när man varit där utan pengar som man inser hur mycket man behöver en liten buffert i livet för att slippa magont vid varje extra räkning
  • LFF

    Plocka fram Konsumentverkets kalkyl över vad barn kostar per månad och lägg fram till honom och fråga hur sjutton barnbidraget ska täcka det. Där är det uppdelat i olika åldrar. Man kan även få fram excelfilerna med de olika beräkningarna per sak de ser som "nödvändiga" och sen kostnaden per månad och per år. 

    Hushållskostnader:
    www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/privatekonomi/kostnadsberakningar-hushallskostnader-2023-konsumentverket.pdf

    Livsmedelskostnader:
    www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/privatekonomi/kostnadsberakningar-livsmedelskostnader-2023-konsumentverket.pdf

    Öppna data (excelfilerna)
    www.konsumentverket.se/om-konsumentverket/analys-och-omvarldsbevakning/oppna-data/

  • Anonym
    Anonym (Grannen) skrev 2022-11-28 08:22:05 följande:
    Kan inte se någon skada i det, det är ett anonymt forum även om man skulle skriva under sitt vanliga nick, nu är jag dessutom anonym på det anonyma forumet.

    Och jag ser hur hårt hon kämpar för att försöka spara liiiiite pengar som säkerhet, det är först  när man varit där utan pengar som man inser hur mycket man behöver en liten buffert i livet för att slippa magont vid varje extra räkning
    Jag hade inte velat ha en granne som la sig i om det så var som han viskade det lite för sig själv när han sket.
    Forumskrivandet är högst sekundärt.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (Grannen) skrev 2022-11-28 03:29:22 följande:
    Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...
     
    Min granne är sjukskriven och har det inte så fett, tror runt 12000/mån. Hennes sambo driver egen firma men de kan absolut inte tala om ekonomin så hon vet inte vad han får ut för han är väldigt privat. Men runt 18-20000 gissar hon att han plockar ut.
    De har inte gemensam ekonomi. Han betalar alla utgifter kring huset då det enbart är hans, men de delar på matkostnader och behövliga saker till hemmet.
     
     
    Hon får barnbidraget.
     
    Han tycker att hon ska betala alla barnets kläder, 
    2 försäkringar ca 300
    barnets medlemsavgifter
    utrustning till aktiviteter
    månadspeng till barnet på 450/mån 
     
    Hon säger att ett barn kostar mycket mer i klädutgifter än vad som blir över när allt är betalt. Men han tycker hon bara tigger pengar, hon har barnbidraget punkt!
    Hon kan inte ens visa vad kläderna går på med kvitton för han bara vänder och går därifrån. (japp barnsligt beteende, men hon älskar honom)
     
    Han kan spara pengar, har 2 hus till, husbil, släpa, minigrävare, renoverar ett av husen med alla de utgifterna medan min hon får vända på varenda krona och går plus minus noll varje månad. 
     
    Hur får man honom att acceptera att hjälpa till med klädkostnaderna så att hon slipper hela utgiften och kanske själv kan sakta bygga upp eget sparande, för det är jättepsykiskt att ligga precis på gränsen hela tiden.
     
    Det måste vara något bra sätt så att han inte blir mer "arg" på henne att hon ber om pengar. 
     
    Hon kommer inte göra slut med honom.
    Hon kommer troligtvis inte göra slut med honom, han håller henne i en kvinnofälla där hon inte kommer kunna komma vidare. Lite psykiskt ohälsa, svårighet att jobba och att ha en partner som inte betalar tillräckligt för barnen är ett sätt att som en man kan "försäkra" sig mot att bli lämnad.

    Som utomstående kan du ju stötta... Men detta handlar inte om vinterkläder till barn, utan om att hon är fullständigt utelämnad till någons välvilja och måste lära sig att ta hand om sig själv och sin framtid. 
Svar på tråden Han vill inte hjälpa till att betala barnets kläder...