• Växtvärk

    Ändrade anställningsvillkor under arbetsintervju

    Hej,
    Jag har varit arbetslös några månader och söker jobb och får a-kassa. Jag har gått på 2 arbetsintervjuer via bemanningsföretag. En grej som gör mig irriterad är att båda gångerna har arbetsvillkoren blivit förändrade när jag sedan gått på en arbetsintervju hos deras kund (där man ska arbeta). Bemanningsföretaget kan skriva att det gäller en tillsvidareanställning men sen under intervjun får man veta att det är ändrat till visstidsanställning. Senaste jobbet jag sökte så ändrades jobbet helt, jag sökte jobb inom ekonomi men sen gällde jobbet inom en helt annan inriktning. Förväntas man ändå tacka ja till jobbet om man blir erbjuden jobbet?

  • Svar på tråden Ändrade anställningsvillkor under arbetsintervju
  • Anonym (Abc)

    Jag hade (och har) tackat ja till första bästa jobb. Hade det inte varit vad jag letade efter så hade jag fortsatt söka medan jag jobbade där.

    Om arbetsförmedlingen eller a-kassan har särskilda krav vet jag inte men jag antar att det inte ser bra ut att tacka nej. 

  • Anonym (S)
    Växtvärk skrev 2022-11-28 21:50:26 följande:
    Ändrade anställningsvillkor under arbetsintervju

    Hej,
    Jag har varit arbetslös några månader och söker jobb och får a-kassa. Jag har gått på 2 arbetsintervjuer via bemanningsföretag. En grej som gör mig irriterad är att båda gångerna har arbetsvillkoren blivit förändrade när jag sedan gått på en arbetsintervju hos deras kund (där man ska arbeta). Bemanningsföretaget kan skriva att det gäller en tillsvidareanställning men sen under intervjun får man veta att det är ändrat till visstidsanställning. Senaste jobbet jag sökte så ändrades jobbet helt, jag sökte jobb inom ekonomi men sen gällde jobbet inom en helt annan inriktning. Förväntas man ändå tacka ja till jobbet om man blir erbjuden jobbet?


    Nja, det beror på. En visstidsanställning är ju bättre än a-kassa. Om inriktningen är helt fel så framkommer det väl under intervjun och du blir inte erbjuden tjänsten. 
  • Växtvärk

    Hej, 

    Jag fick inte jobbet som var visstidsanställning (hade tackat ja om jag blivit erbjuden jobbet). Det andra där man ändrar att det gäller jobb inom ekonomi till något helt annat, det är inte ens det jobb jag söker.

Svar på tråden Ändrade anställningsvillkor under arbetsintervju