• Bruno97

    Vad ska jag göra?

    Hej!

    jag har ett kommun jobb som är på 60% pga plugg på sidan av. Jag är anställd på 60% efter mina lösdagar. Men nu har jag slutat pluggat och jag kan jobba mer men de säger att jag inte behövs utan de hör av sig ifall jag behövs och får då lägga till extra, alltså de kan inte förhöja min procent. Problemet är att jag behöver pengar och kan inte fortsätta på detta jobb om jag inte får mer procent. Därav kollar jag annat jobb inom kommunen. Men hur blir de då med mina lösdagar? Börjar man om från noll och jag är som en ?vikare? igen eller vad gör man? Snälla hjälp mig.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Chef)

    Vad har du för anställningsform och vad står i ditt kontrakt?

  • Bruno97
    Anonym (S) skrev 2022-11-29 04:56:18 följande:

    Vad är lösdagar?


    De ska stå lasdagar, haha (:
  • Bruno97
    Anonym (Chef) skrev 2022-11-29 07:59:42 följande:

    Vad har du för anställningsform och vad står i ditt kontrakt?


    Tillsvidareanställning
  • Anonym (Ff)

    Lasdagar som tillsvidare och viss tid räknas i olika potter, iaf gjorde de det för några år sedan i min kommun. Det bästa är om du får en ny tillsvidareanställning inom kommunen så förlorar du inga lasdagar.

  • KyligSynaps
    Bruno97 skrev 2022-11-28 23:20:57 följande:
    Problemet är att jag behöver pengar och kan inte fortsätta på detta jobb om jag inte får mer procent. Därav kollar jag annat jobb inom kommunen. 
    Detta är vad du behöver säga till din chef..

    Har du en tjänst, där du inte får ut tillräckligt så måste du börja pressa. Det kallas att förhandla.. Något inte många svenskar är vana med o göra..

    Men ska du ut i arbete, tjäna pengar och förhandla om en fasttjänst, så är det där jättebra.. 

    Du ska alltså inte skriva om det ute på nätet.. Utan du ska gå direkt till chefen och säga PRECIS det där.. 
  • KyligSynaps

    Sen får chefen bestämma om dom vill ha kvar dig o anställa.. Eller tvingas leta efter någon ny som dom 1. Måste utbilda helt från scratch.. 2. Och hoppas att den människan tillåter sig bli utnyttjad. 

  • Anonym (Ooo)

    Vad jobbar du med?
    Kolla med facket om inte kommunen måste erbjuda heltid om du vill ha det. Så är det i många kommuner.

    Ta reda på hur många LAS-dagar du har med för det kan ju hända att de ger dig förtur till tjänst. Dock kan det betyda att du behöver byta arbetsplats. 

Svar på tråden Vad ska jag göra?