• Anonym (Fåntratt)

Dricka ur buckliga burkar?

När jag var liten fick man inte äta buckliga konservburkar. Jag lever fortfarande i den villfarelsen. Men, hur är det med buckliga dryckesburkar av aluminium? Jag köpte ett sexpack mineralvatten och hälften av burkarna var rejält buckliga i överdelen. Kan man dricka dem, eller kan gifter släppas ut? 

• Svar på tråden Dricka ur buckliga burkar?
  • Anonym

Lagstiftningen runt livsmedel är naturligtvis en av de mest kontrollerade och med störst marginaler. Om en produkt blev giftig av en lätt skada så skulle den sannolikt vara rätt svår att få tag i. (Buckelallergiker får dock tala för sin egen sak).

• Anonym (e)

Inga problem men var jävligt försiktig när du öppnar.

• Cusoon

Nej nej drick absolut inte burken, ät aldrig konservburkar heller, det är inte bra för kroppen! Däremot kan du äta innehållet ur burken och dricka ur burken trots bucklor.

• Anonym (Men - verkligen?)

En plågsam och utdragen död är nära förestående om du ens tänker tanken.
    Ta ingen föda från buckliga kärl. Det står säker någonstans i bibeln ....

• Citronella

Det går bra att äta mat ur oöppnade buckliga konservburkar (så länge ingen luft riskerar att komma in) att det är så beror på att konservburkar ofta är förtennad plåt och när luft blandas med syra (från t.ex krossade tomater) frigörs tennet i burken. Det som händer är att man blir dålig i magen, illamående och får ont i huvudet man dör alltså inte. Aluminiumburkar innehåller inget tenn så där är det ingen fara alls.  

• Anonym (Men - verkligen?)

Förr var det ett antal onyttiga metaller i burkar - de finns inte idag
    Då skulle du nog snarare ha bekymmer över PET-flaskor, Fleece tröjor och ett antal "moderna" rengöringsmedel.
    Tvättar du nyköpta kläder eller tar du på dig alla kemikalier ändå?

Svar på tråden Dricka ur buckliga burkar?