• Anonym (Besviken och arg)

Minderårig som köper e-cigg

Min son är 14 år och jag kom precis på honom med att ha beställt e-cigg på nätet. Har svårt att förstå hur det ens kan vara möjligt? Kontaktade bolaget och dom hänvisar bara att det är banken som avgör om det sker bank-id kontroll. Borde inte dom som företag ha ett ansvar att kolla så det inte säljs till minderåriga?
    Jag ville häva köpet då jag inte godkänt att han ingått i något avtal men eftersom det redan var betalt och hämtat så vägrade dom.

Beställningen är skickad till honom men mitt namn finns med i kundprofilen. 
    Han har lyckats komma på att det inte var så bra om paketet kom som hemleverans utan ändrat så att beställningen istället gick till en utlämningsbox. 

Galet besviken på sonen men också arg på företaget som inte har koll på vilka dom säljer till. Hur borde man göra?

• Svar på tråden Minderårig som köper e-cigg
  • Anonym (Hönan)

Hur du borde göra? 
    Skicka tillbaka skiten och uppfostra ditt barn....

Tack för tipset, konkret och tydligt....
    Du har iofs ingen aning om vad vi har gjort med skiten och hur vi har hanterat vår son i det hela.

Mobilt bank-id används väl ofta vid köp? Borde väl kunna vara en obligatorisk koll här tänker jag, eller?

• Anonym (Hönan)
    Anonym (Besviken och arg) skrev 2022-11-30 10:46:13 följande:
    Tack för tipset, konkret och tydligt....
    Du har iofs ingen aning om vad vi har gjort med skiten och hur vi har hanterat vår son i det hela.
    Nej ingen här förutom du vet det men nu var väl inte der frågan eller det som skulle diskuteras? 
  • Dexter dot com
    Anonym (Besviken och arg) skrev 2022-11-30 11:11:56 följande:

Mobilt bank-id används väl ofta vid köp? Borde väl kunna vara en obligatorisk koll här tänker jag, eller?

Kan inte tänka mig att ett företag kan och har tid att sitta och kolla upp alla kunders ålder. Vore ju bättre om ungarna idag vet man får/inte får göra än att kräva att företag ska ta ansvaret.

Nej det vet ni ju såklart inte.
    Jag får helt klart ta ansvar för mitt barns idiotiska påfund. (tyvärr lyssnar han inte på allt vi säger och vi kommer troligtvis även i fortsättningen få tas med vissa mindre smarta drag han kommer göra... :( 
    Känner dock att även företaget borde ta ett ansvar och faktiskt kolla över sina rutiner och inte sälja till minderåriga eftersom dom inte får det.
    Skulle på något sätt vilja gå vidare med det så att inte fler barn med osmarta ideer kan göra samma misstag. Hade väl kanske hoppats på lite mer förslag hur vi kan undvika att likande saker uppstår.

• Anonym (Hönan)

Att komma med förslag är svårt, även om du kontaktat just den butik3n hade han kunnat köpa från Annan säljare både.på nätet och i fysisk butik. 

Det enda man kan göra är att uppfostra, oavsett uppfostran kommer alla barn någon gång att göra något i strid med föräldrarnas vilja. 

Vissa hittar på mer skit än andra, jag tror en del av uppfostran är att göra det livet surt för en unge om ungen inte kan bete sig. Inga pengar, ingen mobil, dator etc etc. 

Svar på tråden Minderårig som köper e-cigg