• personensperson90

    Studera vidare direkt eller sabbatsår?

    Jag går sista året på gymnasiet och har svårt att välja om jag ska studera vidare direkt till universitetet efter gymnasieexamen, eller om jag ska ta ett sabbatsår där jag jobbar. Ett annat alternativ är att jobba deltid och läsa enstaka kurser det första året. En lärare jag står nära tycker sabbatsår är bra för att man har spenderat så lång oavbruten tid i skolan och att det kan vara bra att ta en paus från studerandet, samt tjäna pengar och lära sig mer om hur det är att ha en egen ekonomi osv. Dock har jag hört andra som tycker man ska fortsätta studera direkt efter gymnasiet så att man inte tappar tempot eller "nöjer sig" med ett lågbetalt jobb för att det känns bra att äntligen ha pengar. Vad tycker ni? Hur gjorde ni efter gymnasiet?


    Övrig info så bor jag hemma och får fortsätta göra det oavsett vilket val jag gör (med undantag att jag börjar betala hemma ifall jag tar sabbatsåret.)

  • Svar på tråden Studera vidare direkt eller sabbatsår?
  • Anonym (Chef)

    Om du inte är 100% övertygad om vad du ska plugga och har energi och orken att köra igång direkt skulle jag rekomendera ett år för att samla studiemotivation, fundera på vad du ska studera, testa nya saker och få lite erfarenhet.

    Om det sen är lumpen, au pair, jobb och långresa spelar mindre roll. 

    Undvik framförallt att  dra på dig stora fasta kostnader i form av lån, bostad, bil odyl.  

  • Anonym (Em)

    Min son tar studenten om 1,5 år och jag råder honom starkt att jobba och resa lite innan han pluggar vidare. Man får då väldigt värdefull erfarenhet och kan dessutom spara lite pengar så man kan få lite guldkant på tillvaron under studierna. 


    Själv började jag plugga när jag var 27 och studiemässigt så var det lite väl långt uppehåll, det tog rätt lång tid innan jag kom in i det, märkte att mina yngre kursare hade fördelar där. Däremot så var det en fördel att ha gjort lite annat innan studierna, det märktes på många av de yngsta att de hade så dålig koll på verkligheten och var omogna. Inte alla dock, minns en kille som bara var 18 när vi började plugga men han var ändå en av de klokaste och väldigt mogen och erfaren för sin ålder. 

Svar på tråden Studera vidare direkt eller sabbatsår?