• LMW75

    Dåligt socialt liv

    Hur gör man i medelåldern när man har försakat sitt sociala liv? När man har ett ansvarstungt arbete, 2 barn som tar enormt mycket tid och husrenovering på det.  Hur ska man då kunna träffa nya vänner. Mitt förhållande har varit i ganska stor gungning de senaste 2 åren och märkte då att att tar jag bort alla jobbrelaterad kontakter i telefonboken så är det inte mycket kvar. Saknar kvinnliga bekanta mest då jag alltid har haft lättare att prata känslor och förhållande med kvinnor.
    Hon har också ett ansvarsfyllt arbete som tar mycket tid men för henne är det inga problem att hitta nya vänner. 
    Så hur gör man för att hitta fikavänner i Göteborg eller seriösa chattvänner runt om i landet?

  • Svar på tråden Dåligt socialt liv
  • Fröken Allvar

    Tanken som slår mig är att du inte verkar ha tid och energi för ditt sociala liv just nu. Dina barn, renoveringen och ditt ansvarsfulla arbete tar all din energi. Det, ihop med att du vill ha någon utanför förhållandet att bolla dina känslor med, gör att jag tänker att du kanske snarare skulle köpa en samtalstjänst av något slag ett tag. Senare, när du har mera tid för vänskap så kan du fundera över vilken typ av vänskap du skulle vilja ha. 

    Det låter som om du kommer att vara ganska upptagen en lång tid framöver. Samtidigt, din fru hittar vänner och tid. Hur gör hon? Har du det större ansvaret för hemmet på något vis? Prata i så fall med din fru om att du saknar tid för att göra sociala aktiviteter. Det kan vara att ni sliter för mycket på varandra som gör att relationen går lite knackigt. 

  • LMW75

    Tack för ett bra inlägg!
    Du skrev många saker som stämmer helt och de senaste två åren har det ju hänt en hel del i mitt liv. Förstår att ingen vill träffa en ny vän som bara ältar sina problem så det är något jag i så fall lämnar över till samtalsterapi.
    Det som jag söker är nog mer social kontakt. Någon som uppskattar allt från något spontant snap på vardagar till fika eller träningsvän. Men en som även kan ge goda råd ibland eller bolla tankar.

    Har ju bra vänner på jobbet med då jag har en högre befattning så kan jag inte vara helt avslappnad sedan så är majoriteten yngre män där som inte delar min erfarenhet eller är i ett skede i livet som jag har lämnat.

    Sedan är jag alltid nyfiken på att lyssna på andra, man lär sig otroligt mycket genom att lyssna på människors erfarenhet och tankar. Kanske är den biten jag saknar mest.

  • JagÄrSkuggan

    Jag är nygammal här på Familjeliv.
    Anledningen till att jag har sökt mig tillbaka, påminner mycket om det du upplever,fast ändå inte.
    Jag är vilsen i medelåldern kan man säga, har vuxna barn och mitt sociala liv är näst intill obefintligt.
    Förstår hur du menar när du skriver att du saknar någon att bolla tankar med,att fika med osv.
    Har du sedan inlägget i förrgår,hittat någon universell lösning på dilemmat? Glad
    Dela gärna med dig isåfall,jag är fortfarande vilsen.

  • LMW75

    Nä så snabbt går det inte, mer än att det finns nog många som känner samma sak. Min fru har en community som bara är till för tjejer som är inriktad för nya bekantskaper. Tror inte det finns någonting sådant för män. Nog som vanligt det emotionella är inget grabbar sysslar med...
    Sedan enligt min känsla så uppfattar jag att killar som är kontaktsökande ofta uppfattas som att de har en baktanke med allt..

    Kanske är helt fel uppfattat av mig.. tror det är många killar som skulle må bra av att umgås med nya bekantsksper med helt annan erfarenhet av livet..

  • Daisy28

    Finns en hel del olika föreningar med syfte att utbyta erfarenhet, Oddfellow, Rotary tex. Kan vara bra ställe att få nya bekanta. 

  • JagÄrSkuggan

    Nja,försök att slå undan känslan av att du tror att kvinnor tror,att män har en baktanke,vid nya bekantskaper.
    Kan det mer vara en inneboende rädsla?
    Att man ska bli dömd för att vara "en sån" som har baktankar? 

    Jag hoppas att du får tiden och modet att knyta nya vänskapsband! 

Svar på tråden Dåligt socialt liv