• Anonym (Less)

    Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet

    Hej!
    Fick idag reda på att chefen bestämt att vi på företaget ska ha adventsfika på en lokal resturang. Det kostar 240 kr per person och det ska vi betala själva. Det är obligatoriskt under arbetstid (14-15.30) och det ska vara teambildning och planering inför våren. Kan arbetsgivaren verkligen kräva av oss att stå för kostnader på obligatorisk arbetstid? För att vara där behöver man betala, går alltså inte att delta utan att köpa fikapaket.
    Jag är ensamstående till tre barn, är knappt så jag har så det kan gå runt till julen nu, vill inte behöva betala för att jobba.

  • Svar på tråden Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet
  • Anonym (Nej)

    Naturligtvis inte. Om det är ett bestämt paket så tacka nej till just den biten. Du måste vara där, men du måste självklart inte betala! Det finns ingen som kan tvinga dig till det, varken chefen eller stället där ni ska vara. Vem säger det?

  • Anonym (Ordning)

    Jag har aldrig hört talas om något liknande.

    Företaget bör givetvis betala adventsfikat (definitivt då det är obligatoriskt, men även om det vore frivilligt).

    Har företaget inte råd att bjuda så kör man på kontoret, med en burk pepparkakor från Ica.

    Och hur ska man kunna ha teambildning och planering inför våren på 1,5 timme - på en restaurang?

  • BuoBä

    Det har jag väldigt svårt att tro. Ta upp det med HR, eller fack-/personalrepresentant om ni har en sån.

  • Anonym (Galet)

    Din chef är ju helt från vettet!

    Självklart ska ni inte betala fikat själva.

  • Anonym (Nej)

    Och prata gärna ihop dig med dina kollegor, så att ni gör gemensam sak av det här!

  • Anonym (Inte ok)

    Jag var med om en liknande grej men då gällde det en obligatorisk studieresa som innebar att jag behövde vara bort hemifrån två dagar utan lön.

    Motiveringen var "du kan ju ta semester" och företaget bjuder ju på resan. Vi var några stycken som bestämt tackade nej och sa att ett sånt upplägg kan aldrig vara obligatorisk och jag spenderar hellre min semester med min familj. 

    Resan blev ändra från obligatorisk till frivillig och det är OK. 

    Så stå på dig, obligatoriska moment på jobbet ska inte kosta dig nått, däremot kan frivilliga saker göra det. Vi får ofta fortfarande "betala" vår studieresa genom att den läggs på en helg men man är aldrig tvingad att följa med. 

  • Anonym (aldrig)
    Anonym (Less) skrev 2022-12-01 11:12:57 följande:
    Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet

    Hej!
    Fick idag reda på att chefen bestämt att vi på företaget ska ha adventsfika på en lokal resturang. Det kostar 240 kr per person och det ska vi betala själva. Det är obligatoriskt under arbetstid (14-15.30) och det ska vara teambildning och planering inför våren. Kan arbetsgivaren verkligen kräva av oss att stå för kostnader på obligatorisk arbetstid? För att vara där behöver man betala, går alltså inte att delta utan att köpa fikapaket.
    Jag är ensamstående till tre barn, är knappt så jag har så det kan gå runt till julen nu, vill inte behöva betala för att jobba.


    Det skulle jag inte gå med på.

    Obligatoriskt = ingen kostnad.
    Kostnad = ej obligatoriskt.
  • Anonym (A)

    Skulle absolut inte betala 240 kr för en fika som "ingår i jobbet". 

  • Citronella

    Jag tycker inte att du ska betala och det tycker jag att du ska säga till din chef. Säg att du gärna går men inte kommer köpa fika alternativt kan chefen hitta på något du kan göra på arbetsplatsen. Hjälper det inte så ta upp det med chefens chef eller facket om du är medlem. 

  • olof 45

    Är du helt säker på att du förstått det hela korrekt? För det låter inte rimligt eller lagligt.

    Frågan är väl hur du ska ta upp det på ett bra sätt, så det inte skär sig med chefen?

    Finns det någon du känner med anonymt email-konto som kan tipsa chefen om den hä tråden mådde? För svaren är ju glasklara.

    Eller säg:

    "Det här är lite känsligt att ta upp, men jag känner att det antagligen blivit något missförstånd... Det lät på dig som att vi ska ha ett obligatoriskt planeringsmöte på restaurang xx, och att vi själva ska bekosta fikat, och att det inte är frivilligt utan ett måste. Det hör nog inte riktigt till normen att företag kräver betalning av folk för obligatoriska jobbevent. Finns det något alternativ till den här planen, för som det är formulerat nu skapar det lite negativa känslor."

Svar på tråden Betala för obligatorisk aktivitet på jobbet