• Scruffy

    Vilken bil ska jag köpa

    Oplanerat så kommer det att bli bilköpt då dem efter en olycka vill lösa in min Saab 9-5 från 2007. Ca 22000 mil.

    Bilen är fullt körbar, men det kanske ändå är läga att byta in den nu.
    Jag har älskat att köra den bilen.

    Mina krav är en kombi. Ibland är vi fyra vuxna i den.
    Ingen elhybrid eller elbil. 

    Bilen ska gärna vara bränslesnål, vilket min nuvarande inte är
    Den ska vara bekymmersfri att äga. Inte rosta. Helst sköna säten.

    Jag kör mest kortare stadskörningar, mestadels max 10-15 km enkel väg. 

    Hade jag kunnat hade jag gått och köpt en ny Saab 9-5 men det är ju inte ett alternativ.

    Vilken bil ska jag köpa och varför.

  • Svar på tråden Vilken bil ska jag köpa
  • Anonym (passat)

    Jag röstar för Passat nyare modell. Fantastiska bilar!


    Vad du inte ska köpa är något franskt med partikelfilter då de sätter igen vid kortare körningar och man kör kortare sträckor. Man måste fylla dessa med speciellt medel dessutom som verkstäder inte nollar service lampan om dom inte får göra påfyllnaden = dyrt.


    Annars är ju Volvo D4 en jäkligt fin o skön bil att köra.


    Ingenting med turbo om du vill ha bränslesnålt och inget för dyrt märke då det medför dyra verkstadskostnader. 


    En passat -12. Själv har jag en 07:a. Men är avundsjuk på dom som har en -12:a.


    Annars har du ju toyota eller subaru (fast sistnämnda är nog ett dyrt märke på verkstan). 


    Men passaten är fantastisk! 

  • Scruffy

    Jag hade en Passat 02 tror jag att det var innan denna.
    Jag var inte så nöjd. Vet inte hur många gånger jag bytte bromsklossar och skivor på den. Kanske haft otur med ett dåligt exemplar, men jag har gillat Saab mycket bättre. 
    VIll ju helst ha en ny, men det går ju inte.

    Fler synpunkter?

  • Anonym (passat)
    Scruffy skrev 2022-12-02 13:59:41 följande:

    Jag hade en Passat 02 tror jag att det var innan denna.
    Jag var inte så nöjd. Vet inte hur många gånger jag bytte bromsklossar och skivor på den. Kanske haft otur med ett dåligt exemplar, men jag har gillat Saab mycket bättre. 
    VIll ju helst ha en ny, men det går ju inte.

    Fler synpunkter?


    Fast det var väl också en turbo ? Passagt bg6 elelr vad den heter ? Går som ett spjut men ser ut som en rishög o mycket rörliga delar som behöver bytas.


    Du kan inte jämföra den bilen mot en nyare passat. T om polisen har nyare passat som civil bilar.. så tror inte dom kan vara fullt så dåliga som du verkar tro.


    Du kan ju annars alltid köpa en gammal amazon så får dom andra putta på?


     

  • Anonvm

    Enkelt sagt så titta bara på Japaner, främst Toyota.

    Sen hittar du en modell som motsvarar dina krav på utrymme och komfort.

    Efter det är det bara att bestämma vilken budget du har och börja leta efter ett bra exemplar.... Det är främst rost som behöver kontrolleras.

    Du skall absolut bara kolla efter bensinbilar, av flera skäl.

Svar på tråden Vilken bil ska jag köpa