• Anonym (Sjukpensionär)

    Sjukpensionerad, men vet inte för vad...

    Jag blev sjukpensinerad någon gång runt 2008, ge och ta några år... 
     
    Jag minns INGET från den tiden. Sanningen är att jag knappt minns något. Har börjat ta foton på vad jag gör på dagarna, för att ha ett datum när saker blivit gjorda. Men ibland minns jag inte ens när jag ser fotot. Och det kan vara taget bara veckan före...
     
    Kan inte heller sortera minnena, jag var förkyld för 3 veckor sedan, vilket jag enbart vet för att jag skrivit det i min kalender. Men jag skulle lika väl kunna påstå att den förkylningen var för ett halvår sedan roller 2 år sedan, jag vet inte...
     
     
    Men tillbaks till problemet.
     
    Min son fick autism som diagnos och vi var på bup och pratade och så frågade de vad jag har för diagnos, vad jag är sjukpensionerad för... De vill veta så att sonen inte ärvt något från mig. (jag har inte autism)
     
    OCH JAG VET INTE!!! 
     
    Jag vet att jag fick massa diagnoser satta, borttagna, ditsatta osv i flera år... 
     
    Jag vill inte ringa fk, vill inte att de ska börja rota i mig. orkar inte.
     
    Så jag försökte logga in på fk och se om jag hittade något, men jag fattar inte ens vart jag ska börja söka på deras sida, någon som vet och kan förklara för en 5-åring?

    Hjärta
  • Svar på tråden Sjukpensionerad, men vet inte för vad...
  • Cusoon

    Kolla om det står i dina journaler på 1177, annars kontakta den vårdkontakten du utreddes hos och begär ut journalen på papper. Det måste stå diagnos i journalen, annars har du ingen.

  • Anonym (Lena)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-12-01 17:03:07 följande:
    Sjukpensionerad, men vet inte för vad...
    Jag blev sjukpensinerad någon gång runt 2008, ge och ta några år... 
     
    Jag minns INGET från den tiden. Sanningen är att jag knappt minns något. Har börjat ta foton på vad jag gör på dagarna, för att ha ett datum när saker blivit gjorda. Men ibland minns jag inte ens när jag ser fotot. Och det kan vara taget bara veckan före...
     
    Kan inte heller sortera minnena, jag var förkyld för 3 veckor sedan, vilket jag enbart vet för att jag skrivit det i min kalender. Men jag skulle lika väl kunna påstå att den förkylningen var för ett halvår sedan roller 2 år sedan, jag vet inte...
     
     
    Men tillbaks till problemet.
     
    Min son fick autism som diagnos och vi var på bup och pratade och så frågade de vad jag har för diagnos, vad jag är sjukpensionerad för... De vill veta så att sonen inte ärvt något från mig. (jag har inte autism)
     
    OCH JAG VET INTE!!! 
     
    Jag vet att jag fick massa diagnoser satta, borttagna, ditsatta osv i flera år... 
     
    Jag vill inte ringa fk, vill inte att de ska börja rota i mig. orkar inte.
     
    Så jag försökte logga in på fk och se om jag hittade något, men jag fattar inte ens vart jag ska börja söka på deras sida, någon som vet och kan förklara för en 5-åring?

    // Hjärta
    Du kan prova att logga in på 1177 . Där kan du själv läsa din journal.
    Du kan även ta kontakt med din vårdcentral och få en kopia av din journal.
  • Anonym (Stina)

    Det låter som demens. Jag tycker du ska fråga dina anhöriga. 

  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (Stina) skrev 2022-12-01 17:52:31 följande:

    Det låter som demens. Jag tycker du ska fråga dina anhöriga. 


    Jag är 40Obestämd.... Men ja, ska till läkaren snart så ska fråga om man borde söka vidare i det... orkar egentligen inte, därför som jag dragit mig för det, haft det minst ett år....

    Står inget speciellt på 1177, bara det de behandlar mig för nu (sömnstörningar, depression) räcker det för att få igenom en sjukersättning? Jag vet att jag fick den efter de satta ut de tuffare reglerna.
  • Cusoon
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-12-01 17:59:52 följande:
    Jag är 40Obestämd.... Men ja, ska till läkaren snart så ska fråga om man borde söka vidare i det... orkar egentligen inte, därför som jag dragit mig för det, haft det minst ett år....

    Står inget speciellt på 1177, bara det de behandlar mig för nu (sömnstörningar, depression) räcker det för att få igenom en sjukersättning? Jag vet att jag fick den efter de satta ut de tuffare reglerna.
    Jag har svårt att tro att sömnstörningar och depression är tillräckligt för att bli sjukpensionerad. På 1177 kan du inte läsa allt i din journal även fast du väljer "visa alla uppgifter" men en diagnos borde ju rimligtvis stå. Ring vårdcentralen och begär ut hela din journal, där står allt.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-12-01 17:59:52 följande:
    Jag är 40Obestämd.... Men ja, ska till läkaren snart så ska fråga om man borde söka vidare i det... orkar egentligen inte, därför som jag dragit mig för det, haft det minst ett år....

    Står inget speciellt på 1177, bara det de behandlar mig för nu (sömnstörningar, depression) räcker det för att få igenom en sjukersättning? Jag vet att jag fick den efter de satta ut de tuffare reglerna.
    Det finns de som bli dementa tidigare än så även om det är ovanligt. Sömnstörning och depression orsakar inte en så omfattande minnesförlust som du har.
  • Anonym (h)

    Det är bara att begära ut dina journaler på VC eller dokumentationen från FK. Har du ingen låda eller pärm för viktiga papper?

  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (h) skrev 2022-12-01 18:14:03 följande:

    Det är bara att begära ut dina journaler på VC eller dokumentationen från FK. Har du ingen låda eller pärm för viktiga papper?


    Jag har haft tidigare, men har bränt dem. Vill inte att min familj läser dem... mina problem är långt djupare än vad jag berättat för dem... 

    Vill bli behandlad som en vanlig människa, resten har inte de med att göra.
  • Anonym (h)

    Du får förvara dom på ett säkert sätt. Ingen behöver alla detaljer men då detta verkar enormt handikappande. De vet att du är permanent borta från arbetsmarknaden, några diagnoser hit och dit är vad de antar att du har.

  • Anonym (Biståndshandläggare)

    Jag tänker att du bör kontakta vårdcentralen och faktiskt fråga dem om minnet och ev. diagnoser som kan vara relevant för din nuvarande situation. 

    Jag tänker att det troligen är rätt bra att veta vilken funktionsnedsättning man har. 

Svar på tråden Sjukpensionerad, men vet inte för vad...