• Thu 1 Dec 2022 19:36
    389 visningar
    1 svar
    1
    389

    Blodförtunnande och graviditet

    Hej! Jag har en autoimmun kronisk sjukdom och behandlas med Trombyl 75mg 1x/dag och sedan oktober Clopidogrel 75mg 1x/dag pågrund av en blodpropp i i njurartären efter ett ingrepp som gick fel. Mina läkare har sagt att jag får bli gravid men för Clopidogrel finns inga studier på hur det påverkar graviditet, och därför kan läkare inte svara på om jag får äta det eller inte då studier på så nya läkemedel ej görs. Är det någon här inne som behandlats med samma och som fått klartecken i vad som gäller? Jag har självklart pratat med läkare om detta, men eftersom svaren är så tvetydliga så tänkte jag fråga om någon här inne har samma erfarenhet och vill dela med sig av det? 


    Enligt FASS så står det under Clopidogrel att det bör undvikas om man planerar bli gravid eller är gravid. Trombyl samma, dock verkar det som att många gravida får just trombyl utskrivet (dels om man har svårt att bli gravid eller av andra anledningar). En kompis till mig åt nämligen trombyl sista tiden av hennes graviditet nyligen pga högt blodtryck. 

  • Svar på tråden Blodförtunnande och graviditet
  • Fri 2 Dec 2022 11:18
    #1

    Rekommenderar att du läser på Janusinfo och inte FASS. Men framförallt, ta kontakt med din läkare ang dessa frågor och din oro och lita på vad hen säger. 

Svar på tråden Blodförtunnande och graviditet