• Anonym (Orolig förälder)

    Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom

    Den andra föräldern (B) har ansökt om adressändring på skatteverket för gemensamt barn. Vi har en dom som säger att barnet ska vara stadigvarande boende hos mig. Skatteverket menar nu att dom inte tar hänsyn till tingsrätten, utan även går på vart barnet går i förskola. B flyttade egenmäktigt många mil bort med barnet och förlorade i tingsrätten. Pga att barnet fått byta förskola flera gånger så valde jag att låta hen komma tillbaka till den förskolan hen gått på innan B flyttade. B valde efter tingsrättens dom att flytta tillbaka till staden vi bor och förskolan är i närheten av "B":s bostad. Då B valde att stämma igen 6 månader efter domen kom, så gjordes en utredning på familjerätten där deras rekommendationer blev att barnet ska vara fortsatt folkbokförd hos mig. Då det inre gick som B tänkt har hen nu valt att gå direkt via skatteverket istället. 
    Hur löser jag detta på bästa sätt? B har gått emot domstolsbeslut flera gånger, men nu när hen går via skatteverket är jag livrädd för att barnet blir skriven där istället, vilket i dig skulle kunna innebära ännu en flytt. Vi har dessutom växelvist boende, något jag hela tiden jobbat för. I Domen fanns inget beslut på umgänge för "B" utan det var upp tid mig som boendeförälder att bestämma.

  • Svar på tråden Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom
  • Anonym (B)

    Det här fallet minns jag när ditt skrev om på FL, främst för att ditt ex betedde sig så otroligt illa åt. Gissar att denna inte kommer få lika många inlägg som den hon skrev men hoppas du får svar som hjälper dig. 

  • Anonym (Orolig förälder)
    Anonym (B) skrev 2022-12-01 20:51:12 följande:

    Det här fallet minns jag när ditt skrev om på FL, främst för att ditt ex betedde sig så otroligt illa åt. Gissar att denna inte kommer få lika många inlägg som den hon skrev men hoppas du får svar som hjälper dig. 


    Tack! Ja du minns rätt. Det verkar aldrig ta slut.. 
  • Anonvm

    Även jag känner igen detaljerna du nämner, vi har ju skrivit en del PM....

    Det låter orimligt att skatteverket skulle ändra barnets folkbokföring när det finns en relativt färsk dom som reglerar detta.

    Det som nu skett antar jag är att du blivit kontaktad för att samtycka till ändringen?
    Om du istället motsätter dig ändringen så ska skatteverket starta en utredning för att fastställa barnets boendeförhållanden.
    När du medverkar i denna utredning så drar du hela historien som den utspelat sig för den som håller i utredningen och om de ber om det skickar du kopior på tingsrättsbeslutet och socialtjänstens rekommendation när fallet var uppe i rätten....

  • Anonvm

    Jag läste lite för snabbt... Fattar jag det rätt att "B" stämt igen nu så ni har en ny vårdnadstvist som är igång just nu?

    Om jag minns rätt så stämde ju "B" även igen ganska direkt efter att förra domen vann laga kraft, men fick då avslag? Är detta nu ytterligare en ny stämning?

  • Anonym (MR klister)

    Jag tror faktiskt inte att skatteverket tar hänsyn till tingrättsdomar om man har delad vårdnad, vill ena vårdnadshavaren att skatteverket ska utreda var barnet ska vara folkbokfört så gör skatteverket just det. 
    Sedan fattar de beslut på sådant du själv anger, avstånd till skola, var barnet har sin huvudsakliga vila/vistelse etc. 

  • Anonym (MR klister)

    En väg kring detta skulle kunna vara....
    Du anger att du är boendeförälder och inget umgänge finns registrerat hos tingsrätten utan det är upp till dig, bestäm då att barnet är en dag mer hos dig per månad så är det hos dig barnet bör vara folkbokförd. 

  • Anonvm
    Anonym (MR klister) skrev 2022-12-01 21:29:15 följande:

    Jag tror faktiskt inte att skatteverket tar hänsyn till tingrättsdomar om man har delad vårdnad, vill ena vårdnadshavaren att skatteverket ska utreda var barnet ska vara folkbokfört så gör skatteverket just det. 
    Sedan fattar de beslut på sådant du själv anger, avstånd till skola, var barnet har sin huvudsakliga vila/vistelse etc. 


    Det finns mycket matnyttigt på följande länk:

    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/330377.html#h-Om-vardnadshavare-inte-samtycker-till-flyttanmalan

    Det finns även listat prejudicerande fall för olika omständigheter.

    Bor barnet i praktiken "ungefär lika mycket" hos vardera förälder så väger dom och utredning tungt.
  • Anonym (Orolig förälder)

    Kan inte citera av någon anledning..
    Men Anonvm, det blev avslag på överklagan. I dec -21 trillade det in en ny stämningsansökan. Det blev ingen huvudförhandling, av olika anledningar men blev bestämt mellan parterna att barnet ska vara hos oss föräldrar växelvist. 
    Så (MR Klister) skulle jag plocka en dag mer nu hade det väl varit domstolstrots? 

  • Anonvm
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2022-12-01 21:40:55 följande:

    Kan inte citera av någon anledning..
    Men Anonvm, det blev avslag på överklagan. I dec -21 trillade det in en ny stämningsansökan. Det blev ingen huvudförhandling, av olika anledningar men blev bestämt mellan parterna att barnet ska vara hos oss föräldrar växelvist. 
    Så (MR Klister) skulle jag plocka en dag mer nu hade det väl varit domstolstrots? 


    Då klarnar det.

    Har "B" fortfarande inget umgänge bestämt enligt dom alltså? Det är upp till ert godtycke?

    I så fall skulle du kunna minska barnets boende hos "B" med 1 natt så att barnet bor 8-6, men det kanske blir till er nackdel vid "nästa steg" i denna historia?

    Som jag läser de prejudicerande exemplen på domar i länken till skatteverket jag klistrade in här ovan så SKA skatteverkets utredning följa dom eller avtal i de fall där barnet i praktiken bor ungefär lika mycket hos båda.

    Kanske bäst att ta några timmar med en jurist som kan detta? Då kan sen möta utredaren på skatteverket påläst och med självförtroende och därmed tvinga dem att göra rätt.
  • Anonym (B)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2022-12-01 20:56:04 följande:
    Tack! Ja du minns rätt. Det verkar aldrig ta slut.. 
    önskar att allt går väl för dig. Hon verkar vara en hemsk människa ärligt talat. 
Svar på tråden Andra föräldern gör adressändring trots att det finns dom