• Paintedcow10

    Pälsänger-hjälp!!

    för tre veckor sedan hittade jag en liten liten skalbagge i vårt badrum. Tänkte inte mer på det, men fick ändå lite Ågren och såg till att rensa och storstäda för att se om det fanns fler. Jag hittade en till bagge på köksgolvet under storstädningen och även två äckliga, levande larver.

    Fram tills idag har jag hittat ett 20-tal skalbaggar och ytterligare en liten larv (antar att den är hyfsat nykläckt). Nomor har varit här och inspekterat och satt ut fällor, men där har det inte fastnat något förutom en liten silverfisk. 


    Jag har inte hittat några tecken på pälsänger bland några textilier, har dock inte vågat mig på förrådet ännu och vågar fan inte ta fram julsakerna ? 

    Går det att bli av med dessa kryp? Läser överallt hur omöjligt det är att få bort. Jag mår så otroligt dåligt, kan inte äta eller sova eller tänka på annat. Jag får väl räkna med att dessa 20 baggar har lagt typ 500 ägg i lägenheten? 

  • Svar på tråden Pälsänger-hjälp!!
  • Anonym (det går)

    Jag fick in pälsängrar i min gamla lägenhet. Pratade med Anticimex och det är städa noggrant som gäller. Allt i tyg ska värmebehandlas i minst 60 grader i minimum en timme eller frysas -18 grader gärna en vecka. Dammsugarpåsar ska frysas eller slängas utomhus direkt.

    Jag städade noggrant och tvättade allt som gick att tvättas och torktumlade allt på hög. Vissa saker fick slängas men hellre några plagg än en helt ny garderob. 
    Dammsög flera gånger och torkade av lister etc, dammsög och torkade ut garderober, byråar, köksskåp och lådor.

    Det är viktigt att inget kan kontamineras igen innan allt är rengjort.

    Jobbigt och det tog tid men jag fick bort krypen!

  • Cusoon

    Tidskrävande men ja det går. Du kan förebygga att kryp fortsätter trivas i din bostad också med t.ex fällor och cederträkulor/doftpåsar.

  • Anonym (Fynis)

    Hade samma issue förra julen, hyresvärden va här innan jul och ville göra en "årlig kontroll" för just pälsängar. 
    Dom hittade inget, men vi tyckte det lät konstigt då vi bott i lägenheten i 3 år och aldrig haft en "årliga kontroll" tidigare. 

    Efter vi kom hem efter jul firade på anna ort dök dom små skalbaggar upp. 

    Vi gjorde som någon ovan skrev, varje ledig minut togs åt att tvätta/stryka/vakuumpacka/damsuga/slänga/frysa/repetition

    Det tog några veckor innan alla textilier var vakuumpackat och gått igenom, men vi blev av med dom..... I nästan ett år... Tills för 1 vecka sedan var det en jävla skalbagge på väggen i vardagsrummet. 

    Jag hade en samma dag tvättat utemöbler kuddar samt överdrag så hoppas verkligen att jag dragit in denna lilla rackaren från terrassen... 

    Men risken finns ju att dom är tillbaka..  

    Då är det bara att börja om helvetet, som tur är har jag iaf kvar alla textil vakuum påsar.. 

    Lycka till 

  • Paintedcow10

    Tack för att ni ger mig lite hopp! Städar och dammsuger konstant. Har köpt vakuumpåsar och ska gå igenom allt successivt. Har även lagt cederträ i lådor och garderober, men har hört lite olika om huruvida det hjälper eller ej ? jag bor ju som sagt i lägenhet och har förstått att de förmodligen bor i huset och att jag får räkna med en och annan ? men 20 stycken baggar kändes lite väl 🤯

    Nomor ska komma och göra en bedömning idag. Hoppas de sprutar gift överallt så att kräken dör!

  • Cusoon

    Absolut att en och annan kan lifta sig in utan att man får större problem men jag håller mig dig, har du sett 20st då har dom mest troligt förökat sig. Fråga nomor om fler tips, dom kan ju det här på expertnivå.

  • Anonym (E)

    Gillar cederträsprayen.


     


    Mina hade växt på sig ett tag så kändes övermäktigt och hittar man en så är det bara att starta operation städning men väldigt sällan numera. Det som är bra är att man automatiskt får en genomgång av allt och ger upp onödiga saker som sparats :P De testbor på konstiga ställen så glöm inte under ugnen.


    Plastlådor till förrådet istället för kartonger är bra för isolering om någon jäkel följt med. Pälsängrar är så små och kan vara små lääääänge.

  • Anonym (E)

    Fällorna var guld! Köpte mina själv då inget bolag var ut.


     


    Ta in julsakerna men lys igenom med ficklampa och hittar du något så byt ut kartongen. Karantärn i frys funkar för textilerna, lika bra att göra nu om det behövs :)

  • Paintedcow10

    Ja herregud vad grejer vi har slängt och rensat ut! Har inte hittat något under spis eller frys eller på några såna ställen. Inget i garderober, lådor eller liknande så jag förstår inte vart fasen de kommer ifrån. Misstänker dock att de har sitt bo under våra köksskåp för har sett någon komma u en glipa där. Och där kan man ju inte städa 😢 

Svar på tråden Pälsänger-hjälp!!