• Fri 2 Dec 2022 09:58
    5147 visningar
    9 svar
    9
    5147

    Vilket namn ska vi välja?

    Vi väntar en lillebror till vår dotter Lia nu i december och vi har haft supersvårt att komma överens om namn. De namn jag har föreslagit har maken avfärdat och tvärt om. Det finns många fina namn men inga vi verkar vara överens om....
    Just nu står det lite mellan två namn och det är Leo och Loke. Både maken och dottern föredrar Leo och jag tycker namnet är också i sig är väldigt fint men känner att det kanske är lite för likt dottern namn?
    Det får mig att luta lite mer åt Loke men är det fånigt av mig att lägga in så mycket i det? 

    Vad tycker ni om dessa namn?
    Vilket är finast och vad tycker ni om likheten i namnen? 
    Vilket hade ni valt? 

  • Svar på tråden Vilket namn ska vi välja?
  • Fri 2 Dec 2022 10:15
    #1
    -2

    Leo tycker jag om jag ska välja på dom.

    Annars hade jag valt Leon, Devon, Louie eller Zion

  • Fri 2 Dec 2022 10:16
    #2
    -2

    Båda är superfina namn. Vad heter er dotter?

  • Fri 2 Dec 2022 10:17
    #3

    Oj såg nu, Lia och Leo vs Liam och Loke. Hmm..båda funkar, jag har dock svårt för när syskonnamn börjar på samma bokstav. För likt enligt mitt tycke.

  • Fri 2 Dec 2022 10:56
    #4

    Loke i så fall... Tycker Leo blir för likt Lia. Men det är väl inte hela världen å andra sidan. Men jag gillar också Louie som någon här föreslog! Vill ni att namnen ska börja på samma bokstav?

  • Fri 2 Dec 2022 11:23
    #5
    +1
    Iselilja skrev 2022-12-02 09:58:05 följande:
    Vilket namn ska vi välja?

    Vi väntar en lillebror till vår dotter Lia nu i december och vi har haft supersvårt att komma överens om namn. De namn jag har föreslagit har maken avfärdat och tvärt om. Det finns många fina namn men inga vi verkar vara överens om....
    Just nu står det lite mellan två namn och det är Leo och Loke. Både maken och dottern föredrar Leo och jag tycker namnet är också i sig är väldigt fint men känner att det kanske är lite för likt dottern namn?
    Det får mig att luta lite mer åt Loke men är det fånigt av mig att lägga in så mycket i det? 

    Vad tycker ni om dessa namn?
    Vilket är finast och vad tycker ni om likheten i namnen? 
    Vilket hade ni valt? 


    Lia och Leo blir lite Bill & Bull, jag skulle välja en variant på namnet tex Leopold och hellre ha Leo som smeknamn, då får alla som de vill men pojken får en egen personlighet.
    Loke är annars väldigt fint också och jag håller med dig att det är bättre att det skiljer sig åt.
  • Sat 3 Dec 2022 11:47
    #6
    +3

    Visst är Lia och Leo likt, men förutom första bokstaven så är de ju olika. Jag tycker dessutom betydligt bättre om Leo.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sat 3 Dec 2022 20:17
    #7

    Leo tycker jag

  • Sun 4 Dec 2022 00:25
    #8
    +1

    Det är väl inget fel i att barnens namn börjar på samma bokstav bara man gillar namnen.

    Jag gillar själv inte Loke, det var ju en osympatisk figur i den nordiska mytologin. Varför inte Love i stället, Lia och Love är inte för likt.

    Av dina två val föredrar jag Leo, ett fint namn i sig.

  • Sun 4 Dec 2022 19:10
    #9

    Tack för alla era åsikter! Verkar nog luta åt Leo ändå just nu 😛. Det där om namnet Loke har vi också spekulerat i och det är nog en stor anledning till att min man gillar Leo mer än Loke. Love tycker jag är fint men min man vill absolut inte ha Love. Dels för att vi båda har släkt i USA där namnet inte helt kommer till sin rätt men också då han kopplar namnet till personer han inte gillat sen tidigare.. Ja...Det är lite så här vi har det så om det enda "felet" jag kan hitta med namnet Leo är att det är lite för likt så överväger jag nog att låta det passera. 😛

    Men fler får gärna ge åsikter! 

Svar på tråden Vilket namn ska vi välja?