• Finnsjuingetledigtnamn

    Tonåringen luktar "gammal människa"

    Jag har ett problem som jag inte lyckas hitta någon info om.
    En av våra tonåringar (bonusson) här hemma har en stark doft av "gammal människa" i sitt rum. Det handlar inte om vanlig svettlukt. Även om vi vädrar, tvättar sängkläder mm så återkommer lukten snabbt. Han tränar flera gånger i veckan så han duschar rätt ofta, men hur noga han duschar har jag inte riktigt koll på. Han är rätt slarvig med hygien över lag (om han inte tränar). Då får man påminna om dusch + byte av kläder, och tandborstning får vi tjata om hela tiden. 
    Detta är ju så klart känsligt och ett rätt svårt problem att hantera. Min man känner inte alls denna doft så mycket medan jag som har ett ganska känsligt luktsinne upplever att det "stinker". Jag tänker att det kan bli pinsamt för honom om vänner kommer och hälsar på och det luktar på detta sätt i hans rum.

    Finns det någon här som känner igen detta och har något tips?

  • Svar på tråden Tonåringen luktar "gammal människa"
  • Anonym (ppp)

    Jag har ungdom som inte duschar ofta (har svårt med det pga diagnos). Här luktar det som du beskriver, både om honom och rummet, till och från. Det märks dock när han duschat för då luktar det schampo och tvål. 

    Kan det vara så att ert barn slarvar och bara duschar med vatten  ibland? Jag har märkt att min son gör så emellanåt och då luktar det illa nästan på en gång igen. 

  • Anonym (Bonusmman)

    Hej!
    Tack för svar. Glad Känns skönt att någon mer  upplevt samma sak.
    Vi har två andra tonåringar i huset så svett/fotsvettlukt är vi väl bekanta med men dessa är mer "tillfälliga" lukter som försvinner vid tex dusch. 
    Lukten i bonussonens rum är mer konstant, iaf de veckor då han är hos oss. Vi får försöka reda ut om det är så att han slarvar med tvålen/schampot.

  • Anonym (kan)
    Finnsjuingetledigtnamn skrev 2022-12-02 14:10:25 följande:
    Tonåringen luktar "gammal människa"

    Jag har ett problem som jag inte lyckas hitta någon info om.
    En av våra tonåringar (bonusson) här hemma har en stark doft av "gammal människa" i sitt rum. Det handlar inte om vanlig svettlukt. Även om vi vädrar, tvättar sängkläder mm så återkommer lukten snabbt. Han tränar flera gånger i veckan så han duschar rätt ofta, men hur noga han duschar har jag inte riktigt koll på. Han är rätt slarvig med hygien över lag (om han inte tränar). Då får man påminna om dusch + byte av kläder, och tandborstning får vi tjata om hela tiden. 
    Detta är ju så klart känsligt och ett rätt svårt problem att hantera. Min man känner inte alls denna doft så mycket medan jag som har ett ganska känsligt luktsinne upplever att det "stinker". Jag tänker att det kan bli pinsamt för honom om vänner kommer och hälsar på och det luktar på detta sätt i hans rum.

    Finns det någon här som känner igen detta och har något tips?


    Är det bara i rummet det luktar eller själva pojken också?

    Kan det vara nåt kvarglömt som luktar om det bara är i rummet? Min tonårsson hade ett par blöta skor i en kvarglömda i en väska och de började stinka nåt alldeles fruktansvärt efter ett tag. Inte ens bara som svett utan sopor, kräks och vidrigt blandat. När vi slängt ut dem och storstädat rummet gick lukten bort. 

    Sen kan det vara hormonellt hur svetten luktar också. Jag hade stark svettlukt som tonåring och ung vuxen trots att jag var noggrann med hygienen. Det luktade nästan på en gång efter att jag tvättat mig, inga deodoranter bet på det och jag kunde lukta utan att ens svettas nåt. Det blev inte bättre förrän jag fick barn, så det kändes tydligt som att det var en hormonell komponent i det. Otroligt jobbigt att alla trodde att jag skötte hygienen dåligt när det inte alls var så, och i en sån känslig ålder också. 
  • Anonym (Gilla läget)

    Tips: Lägg dig inte i det du inte har att göra med. Vädra rummet ofta, ställ in skålar med ättika för att försöka bli av med doften.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (Bonusmman) skrev 2022-12-02 15:11:10 följande:

    Hej!
    Tack för svar. Glad Känns skönt att någon mer  upplevt samma sak.
    Vi har två andra tonåringar i huset så svett/fotsvettlukt är vi väl bekanta med men dessa är mer "tillfälliga" lukter som försvinner vid tex dusch. 
    Lukten i bonussonens rum är mer konstant, iaf de veckor då han är hos oss. Vi får försöka reda ut om det är så att han slarvar med tvålen/schampot.


    När mina ungdomar var i åldern 14-16 ungefär, då stank de värre än värst, vare sig de duschade eller inte. Man kunde känna stanken i lakan, örngott osv, mycket snabbare än annars. 
    Efter den åldern avtog det hela faktiskt ganska markant, även för den som inte duschar så mycket, så det var helt tydligt tonårshormonerna som märktes så mycket just då.

    Här har det varit så att vi vädrat när sonen inte varit här, just för att det luktat mycket. Vi tror det delvis beror på att han velat ha dörren stängd också, och då har inte ventilationen tagit så bra i hans rum. 
    Ibland men inte så ofta faktiskt, har det spätts på av att han haft fat eller glas som luktat. Inte att det direkt legat matrester, men det kan vara "skrap" av tex köttfärssås på en tallrik och då luktar det illa ganska snabbt, om han inte tagit undan disken efter sig. 
    Så jo, unket, "gammalt" och ofräscht är det. 
  • Anonym (Em)

    Tonåringar, både tjejer och killar, kan vara väldigt omedvetna om behovet av hygien samtidigt som de svettas mer i den åldern. Därför är det inget ovanligt att de kan lukta svett. I tonårsrum ligger ofta fotsvettslukten tät som en dimma.

  • Anonym (Shia)

    Jag reagerar på att du skriver ?gammal människa ?. För då tänker jag på mediciner. Äldre människor som är i behov av olika mediciner brukar få en speciell odör. Det handlar inte om någon medicinering?

Svar på tråden Tonåringen luktar "gammal människa"