• Anonym (Undran)

    Svamp, gravid, olika bud om pevaryl eller ej.

    Vid mycket tidig graviditet och hemsk klåda i underlivet ( gissar svamp)

    Kan pevaryl användas? Har googlat massor och blir inte klok, står olika överallt. Ibland står det att de ok, ibland att krämen är ok men inte vagitorerna, ibland tvärtom att absolut inte krämen!

    På vissa ställen står det att det beror på om det är i början eller slutet av graviditeten.  Hittade gamla familjeliv trådar med olika bud från barnmorskor till och med, men det är ju inte dagsfärsk info.

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Svamp, gravid, olika bud om pevaryl eller ej.
  • Anonym (B)

    Kan du inte ringa 1177 och fråga så att det blir helt rätt info? :) hoppas någon vet här dock men det är ju alltid bäst att få råd av professionella 

  • Semlan3

    Enligt janusinfo (den källa man ska använda vid graviditet och amning)  är det en klass 2. Jag skulle alltså inte använda det utan läkares inrådan. Jag tycker också det är bättre att kontakta mvc,alternativt kolla med apoteket. 

  • Anonym (Solklart)

    Det enda stället man ska läsa om mediciner kontra graviditet är janusinfo.

  • Anonym (Solklart)
    Anonym (Undran) skrev 2022-12-03 14:57:07 följande:
    Ok men i denna länk står det ju att det är ok

    Väldigt förvirrande

    janusinfo.se/nyheter/nyheter/2014/fortydligan...

    Vill helst inte blanda in för många såhär tidigt, efter många missfall. Så om jag får någorlunda klarhet tänker jag att jag kör på det.
    Den länken är från 2014. Det du ska titta på är vad som står nu på deras sida. Läkemedel under graviditet.
  • RobinSparkles

    Hej.
    Jag brukar ha klåda efter mens.
    Nu är mensen sen och har ännu mer klåda.
    Jag fick tipset av babyolja.
    Jag använder det eller blöjsalva. Heter det så?
    Funkar klockrent.

Svar på tråden Svamp, gravid, olika bud om pevaryl eller ej.