• Anonym (Trött)

    Beteende när man kommer hem från resa från familjen

    Min man har en hobbyverksamhet som håller honom från hemmet med jämna mellanrum. Oftast är det en långhelg, eller några dagar en vecka. Nu senast var han borta från tisdag morgon till fredag kväll. Under tiden sköter jag familjen själv. Jag är rätt slut när han kommer hem och uppskattar dels vuxet sällskap och dels avlösning i hemmet.

    När han kommer hem är han trött, både fysiskt och psykiskt. Han känner sig ofta "låg" och går gärna undan för att tanka energi. Jag, å min sida, tycker att han kan bita ihop och ladda när barnen sover.

    Vi bråkar ganska mycket om detta. Jag blir besviken varje gång han kommer hem och han tycker att jag är gnällig och att det inte är så kul att komma hem till någon som bara gnäller. Jag är kanske gnällig, men jag är också trött. Förutom heltidsjobb ska två barn hämtas och lämnas, på olika ställen. Det är fritidsaktiviteter, utflykter, saker ska packas till förskola och skola, mat ska lagas, läxor ska läsas, jobb ska jobbas in och kläder ska tvättas. Ena barnet sover halvdant i perioder och gråter dessutom varje kväll efter pappa. Under tiden äter, kissar och sover han ifred. Och så måste han samla kraft när han kommer hem, eftersom han är lite urlakad.

    Imorgon är han alldeles säkert på benen igen, men då är skadan redan skedd och jag är arg och irriterad på honom och så är cirkusen igång. Och till nästa gång han är borta, är jag ännu mer irriterad.

    Hjälp mig att reda i det här. Borde man inte kunna bita ihop när man fått tre-fyra nätter för sig själv och kommer hem till familjen?

  • Svar på tråden Beteende när man kommer hem från resa från familjen
  • Anonym (I)

    Han har ett val. Sluta med den typen av hobby eller ge dig avlastning när han kommer hem. Har man valt att skaffa familj så får det gå först och man får anpassa sin hobby så det funkar för alla. Vill han inget av det så är det skilsmässa. 

  • Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-03 17:13:46 följande:
    Beteende när man kommer hem från resa från familjen

    Min man har en hobbyverksamhet som håller honom från hemmet med jämna mellanrum. Oftast är det en långhelg, eller några dagar en vecka. Nu senast var han borta från tisdag morgon till fredag kväll. Under tiden sköter jag familjen själv. Jag är rätt slut när han kommer hem och uppskattar dels vuxet sällskap och dels avlösning i hemmet.

    När han kommer hem är han trött, både fysiskt och psykiskt. Han känner sig ofta "låg" och går gärna undan för att tanka energi. Jag, å min sida, tycker att han kan bita ihop och ladda när barnen sover.

    Vi bråkar ganska mycket om detta. Jag blir besviken varje gång han kommer hem och han tycker att jag är gnällig och att det inte är så kul att komma hem till någon som bara gnäller. Jag är kanske gnällig, men jag är också trött. Förutom heltidsjobb ska två barn hämtas och lämnas, på olika ställen. Det är fritidsaktiviteter, utflykter, saker ska packas till förskola och skola, mat ska lagas, läxor ska läsas, jobb ska jobbas in och kläder ska tvättas. Ena barnet sover halvdant i perioder och gråter dessutom varje kväll efter pappa. Under tiden äter, kissar och sover han ifred. Och så måste han samla kraft när han kommer hem, eftersom han är lite urlakad.

    Imorgon är han alldeles säkert på benen igen, men då är skadan redan skedd och jag är arg och irriterad på honom och så är cirkusen igång. Och till nästa gång han är borta, är jag ännu mer irriterad.

    Hjälp mig att reda i det här. Borde man inte kunna bita ihop när man fått tre-fyra nätter för sig själv och kommer hem till familjen?


    Dra ner på ambitionerna när han är borta. Du skriver själv att han är som vanligt dagen efter, så varför inte bara ha en mysig kväll när han kommer hem, så fixar ni det som ska fixas nästa dag. 


    Eller så får du ta upp diskussionen om han ska fortsätta med sin hobby, om det nu går ut över er andra. 

  • Anonym (Trött)
    Anonym (R) skrev 2022-12-03 17:19:41 följande:

    Dra ner på ambitionerna när han är borta. Du skriver själv att han är som vanligt dagen efter, så varför inte bara ha en mysig kväll när han kommer hem, så fixar ni det som ska fixas nästa dag. 


    Eller så får du ta upp diskussionen om han ska fortsätta med sin hobby, om det nu går ut över er andra. 


    Fast det går ju inte att ha en mysig kväll när han bara vill dra sig undan och inte vill umgås.

    Tro mig, diskussionen har varit uppe mååånga gånger. Han kommer inte att sluta. Jag har dessutom dragit ner ambitionerna när han är borta. Men en nedkissad overall måste tvättas. Barn vill gå på aktivitet också när pappan är borta. Barn måste till skolan i rätt tid. Jag måste sköta mitt jobb.
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (I) skrev 2022-12-03 17:19:13 följande:

    Han har ett val. Sluta med den typen av hobby eller ge dig avlastning när han kommer hem. Har man valt att skaffa familj så får det gå först och man får anpassa sin hobby så det funkar för alla. Vill han inget av det så är det skilsmässa. 


    Helt enig!
    Inför nästa sån här "resa" hade jag varit tydlig med att nu går jag in och tar ansvar för precis allt när du är borta. Blir det vab hamnar det på mig. Kräks nån på natten så får jag både torka svettig panna OCH fixa tvätt och bädda om i sängen. Bara för att vara konkret. Infaller akuta eller sedan länge inplanerade läkarbesök/skolsamtal osv som inte går att boka om i en handvändning så tar jag dem. PLUS allt löpande med hämta, lämna, leka, roa, tvätta, laga mat, handla osv. Man är trött efter att ha haft ansvaret. Jag fattar att han också kan vara trött men det är 100% självförvållat. Du är snäll som låter honom komma iväg och jag förstår att det är teamwork. Vi är likadana i vår familj, min man tar gärna ett par helger med vännerna varje år för att komma iväg och andas lite medan jag är nöjd om jag får dra iväg och träna två gånger i veckan. Jag behöver min återhämtning mer i vardagen. Så man är olika. Men hans frånvaro får inte ha sån påverkan, då funkar det inte skulle jag säga. 

    Jag håller inte med det andra svaret om att du ska dra ner på ambitionerna. Det är HAN som väljer att åka. Du försöker hålla vardagen rullande under tiden vilket han enbart ska vara tacksam för!
  • Anonym (R)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-03 17:22:37 följande:
    Fast det går ju inte att ha en mysig kväll när han bara vill dra sig undan och inte vill umgås.

    Tro mig, diskussionen har varit uppe mååånga gånger. Han kommer inte att sluta. Jag har dessutom dragit ner ambitionerna när han är borta. Men en nedkissad overall måste tvättas. Barn vill gå på aktivitet också när pappan är borta. Barn måste till skolan i rätt tid. Jag måste sköta mitt jobb.
    Ok då får du antingen acceptera det som det är, eller lämna, om han inte vill lösa det tillsammans med dig. 
  • Anonym (Enkelt)

    Hans hobby ska inte gå ut över ert familjeliv, det ska prioriteras i första hand. Alltså får han minska på sin hobby, t ex bara åka iväg på kortare turer, eller lägga ner. Valet står mellan hobbyn och familjen här. Det kommer att leda till separation annars.

  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Trött) skrev 2022-12-03 17:22:37 följande:
    Fast det går ju inte att ha en mysig kväll när han bara vill dra sig undan och inte vill umgås.

    Tro mig, diskussionen har varit uppe mååånga gånger. Han kommer inte att sluta. Jag har dessutom dragit ner ambitionerna när han är borta. Men en nedkissad overall måste tvättas. Barn vill gå på aktivitet också när pappan är borta. Barn måste till skolan i rätt tid. Jag måste sköta mitt jobb.
    Jaha då blir det skilsmässa då med andra ord. Om han prioriterar sin hobby före familjen och vägrar backa så förstår jag inte vad du väntar på.
  • Fiona M

    Om hobbyn tar så mycket energi att han efteråt är låg så är det inte en bra hobby.

    När ni inte bråkar, sätt er ner och spalta upp vad som tar tid; jobb, barn & hem och hobbies. (Vad blir kvar till tid tillsammans som par, samt egentid?)
    Försök sikta på att ni ska ligga någorlunda lika.
    Är det mycket ojämnt måste ni försöka lösa det, men kan ni inte prata om det så ta hjälp av utomståemde, typ terapeut.

  • Stooler

    Varför inte vänta tills nästa gång han berättar att han skall vara borta, då ser du till att boka en resa ett par dagar före han skall åka. Sen drar du iväg och skriver bara en lapp om att mat måste handlas, kläder tvättas, huset städas osv.

  • Anonym (Lov)

    Jag tycker att om det är såhär varje gång måste ni ha en strategi och överenskommelse. Ni är båda trötta och båda behöver vila och återhämtning. Då får ni bestämma vem som tar kvällen när han kommer hem. Den som inte tar kvällen får ta nästa förmiddag/dag och ge den andra tid för vila. Hade jag varit du så hade jag nog tagit en kväll till och sen lämnat över när han fått landa. Förstår det är jobbigt för dig men det är också jobbigt att ta över massa hemarbete så fort man klivit över tröskeln när man varit bortrest. Då är det kanske lättare för den som redan är igång att göra klart. Om man vet att imorgon tar han över 

Svar på tråden Beteende när man kommer hem från resa från familjen