• Soolina

Är det farligt att betsa??

Jag är i v 12...och håller på och betsar lite möbler just nu...är det skadligt eller??

Ja e lite nojjig...vill inte att nått ska hända Minii!!

• Svar på tråden Är det farligt att betsa??
  • Snova

Tror inte det är ngn höjdare faktiskt. Måla ska man ju undvika enligt de flesta som vet och bets är väl ännu starkare?

• Nettan73
    Nä, inte är det väl farligt måla och betsa..??!! Det var förr när dte var fullt med bly i färgerna, nu är det ofarligt! Eller...? Rätta mig om jag har fel!
  • Soolina

Ja d va de jag undrade...färgen är vattenbaserad och betsen är oljebaserad...då borde det väl vara lika farligt att andas in typ rök från någon som röker lixom...eller??

• Nettan73

Okej.. spritbets är kanske inte det nyttigaste men så länge man inte håller på med det dagligen och sörjer för god ventilation när man håller på så kan jag inte tänka mig att det är någon fara..

• Nettan73

Det finns ju olika sorters bets o målarfärg, men de riktigt farliga färgerna (som innehöll bly) finns inte längre och så vitt jag vet är det ingen som rekommenderar gravida att låta bli färg och bets..

• Soolina

Nej någon spritbets är det inte...och jag har fönstret uppe...så då fortsätter jag helt enkelt...det kommer vara klart imorgon...nu känns det lite skönare...tack tack!

• Sante

vet ej något om bets men lösningsmedel i färgen är inte att rekommendera,låt din karl måla o håll dig undan!

• Smulan 2

jag jobbar med betser.... på en fabrik alltså... de ska enligt miljöchefen inte va farligt att jobba med de...
    men de känns inte helt oki ändån..

jag hade nog inte betsat hemma...inte med lösningsmedelbetser iaf..finns vatten..

• Mamma   Mia

Jag har målat köket, med vattenbaserande färg, trodde inte det var farligt???

• Smulan 2

jag står i en fabrik å jobbar med dessa saker hela dagarna.... har även pratat med facket, miljöchfen, företagshälsovården.... å ingen säger att de är nån fara...

jag jobbar ju med skiten, varför ska de va farligt å måla lite hemma för då??? de undrar jag... de flesta av mina kompisar har målat om hemma under gravid..........

• Smulan 2

fråga Bm hon borde ju veta........ eller rekomendera hur man ska göra med målning å betsning....

• Soolina

Jag frågade i en målaraffär...och hon avrådde mig...hon sa att man till och med inte ska hålla på med vattenbaserad färg...för att trots att det inte luktar så finns det "ångor"...jaja...nu e d väl färdigbetsat för min del.

• hellar

ja betsade min spjälsäng tror inte det är så farligt bara man inte gör det för ofta tror ja men ja är ingen expert

• marmelade

Oljefärg innehåller lösningsmedel så det ska man definitivt inte måla med när man är gravid! Jag undviker att måla i vart fall när jag är gravid och måste jag göra det håller jag mig utomhus.

Svar på tråden Är det farligt att betsa??