• Tue 6 Dec 2022 08:18
    4089 visningar
    9 svar
    +1
    9
    4089

    Orolig för mf vecka 4+5

    Jag plussade i fredags och blev så otroligt lycklig. Jag intalade mig själv att jag inte skulle hålla på och oroa mig för att få missfall, utan endast försöka njuta av att jag faktiskt är gravid. Men lättare sagt än gjort, för nu sitter jag här och är orolig ändå. I helgen som var så kände jag mig gravid då brösten ömmade och det kändes annorlunda i magen med spänningar samt molvärk, kände mig även väldigt varm. Nu däremot så har jag lite molvärk då och då långt ner till vänster, och ömheten i brösten har försvunnit helt typ. Jag är i vecka 4+5, måste detta betyda det värsta? Gråter

  • Svar på tråden Orolig för mf vecka 4+5
  • Tue 6 Dec 2022 10:41
    #1
    Lofis skrev 2022-12-06 08:18:12 följande:
    Orolig för mf vecka 4+5

    Jag plussade i fredags och blev så otroligt lycklig. Jag intalade mig själv att jag inte skulle hålla på och oroa mig för att få missfall, utan endast försöka njuta av att jag faktiskt är gravid. Men lättare sagt än gjort, för nu sitter jag här och är orolig ändå. I helgen som var så kände jag mig gravid då brösten ömmade och det kändes annorlunda i magen med spänningar samt molvärk, kände mig även väldigt varm. Nu däremot så har jag lite molvärk då och då långt ner till vänster, och ömheten i brösten har försvunnit helt typ. Jag är i vecka 4+5, måste detta betyda det värsta?  // Gråter


    Nej, det behöver absolut inte betyda det värsta! För mig har symptomen pendlat en del när jag varit gravid. Därutöver känner man ju efter extra mycket där i början, vilket kan sätta griller i skallen då man jämför minsta lilla förändring. 


    Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt, men försök att sitta lugnt i båten. Kanske kan du sätta upp delmål för dig själv, så att tiden går lite snabbare? Jag följde min senaste graviditet med cbs gravtest med veckoindikator då jag haft några missfall innan. Om än det såklart inte är någon exakt vetenskap lugnade det mig att se att veckorna ökade som de ?skulle?, vid mina missfall gjorde de nämligen inte det. Du får försöka rannsaka dig själv och fundera på vad du tror skulle kunna hjälpa och stärka dig, och vad som kan komma att oroa dig mer. 


    Jag håller tummarna för att det lilla pyret stannar! Kram! 

  • Tue 6 Dec 2022 11:26
    #2
    svansmamman skrev 2022-12-06 10:41:49 följande:

    Nej, det behöver absolut inte betyda det värsta! För mig har symptomen pendlat en del när jag varit gravid. Därutöver känner man ju efter extra mycket där i början, vilket kan sätta griller i skallen då man jämför minsta lilla förändring. 


    Jag vet av egen erfarenhet att det är svårt, men försök att sitta lugnt i båten. Kanske kan du sätta upp delmål för dig själv, så att tiden går lite snabbare? Jag följde min senaste graviditet med cbs gravtest med veckoindikator då jag haft några missfall innan. Om än det såklart inte är någon exakt vetenskap lugnade det mig att se att veckorna ökade som de ?skulle?, vid mina missfall gjorde de nämligen inte det. Du får försöka rannsaka dig själv och fundera på vad du tror skulle kunna hjälpa och stärka dig, och vad som kan komma att oroa dig mer. 


    Jag håller tummarna för att det lilla pyret stannar! Kram! 


    Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Det kändes skönt med lite positivitet!

    Tack för tipsen, jag beställde hem 2 st cbs digitala gravtest nu, så får jag testa och se om ett tag helt enkelt. Jag vet ju med mig att jag är lite väl orolig ibland och ?målar fan på väggen? lätt. Men jag pratade med kvinnokliniken förut och rådfrågade och jag upplevde bemötandet väldigt kallt, det lät på henne som att det inte var några bra tecken men hon ville inte uttala sig alls, och jag var inte heller välkommen på VUL. Detta gjorde ju att man blev ännu mer orolig.

    Hoppas för allt i världen att det går bra, och att symptomen visar sig snart igen. Kram!
  • Tue 6 Dec 2022 11:46
    #3
    Lofis skrev 2022-12-06 11:26:26 följande:
    Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara på mitt inlägg. Det kändes skönt med lite positivitet!

    Tack för tipsen, jag beställde hem 2 st cbs digitala gravtest nu, så får jag testa och se om ett tag helt enkelt. Jag vet ju med mig att jag är lite väl orolig ibland och ?målar fan på väggen? lätt. Men jag pratade med kvinnokliniken förut och rådfrågade och jag upplevde bemötandet väldigt kallt, det lät på henne som att det inte var några bra tecken men hon ville inte uttala sig alls, och jag var inte heller välkommen på VUL. Detta gjorde ju att man blev ännu mer orolig.

    Hoppas för allt i världen att det går bra, och att symptomen visar sig snart igen. Kram!

    Jag är också är det mer negativa hållet, så jag kan verkligen relatera till det du skriver. 

    Tyvärr kan bemötandet vara rätt avmätt ibland. Det känns som de resonerar att missfall är vanligt och ingen stor grej, men glömmer ibland bort att för den enskilde som ringer och rådfrågar är det kanske livets största grej. Jag har dock haft väldigt tur, men då har jag haft kontakt med min barnmorska hos min vårdcentral och alla där har varit väldigt måna om mig. Jag har fått följa upp med blodprov och nu i den senaste graviditeten, som slutade lyckligt, fick jag åka på ett tidigt ultraljud i typ vecka 8. Det skulle dock förmodligen inte synas så mycket om du skulle göra VUL nu, då är det bättre att vänta några veckor till så att det förhoppningsvis finns ett pickande hjärta att visa. 

    Om du känner att oron halvt äter upp dig inifrån tycker jag du kan försöka få kontakt med någon annan barnmorska och då förklara att du känner dig jätteorolig och mår så dåligt i detta. Att ta blodprov är ingen jättestor grej och något de borde kunna fixa utan att göra det till världens procedur. Annars vet jag flera som använder sig av Werlabs, dvs bokar och betalar för provtagning online och sedan får göra det faktiskt blodprovet hos ens vårdcentral. Det kanske kan vara ett alternativ annars? 


    Uppdatera gärna med hur det går och kom ihåg att jag bara är ett meddelande bort om du vill ventilera. Kram! 

  • Tue 6 Dec 2022 14:30
    #4

    Så tidigt är det vanligt att symptom kommer och går. Jag hade absolut inte molvärk ens varje dag med mina barn. Om du är orolig så boka ett VUL privat v.8. Vanliga vården är helt meningslöst kontakta innan inskrivning. De har ingen förståelse alls för oro eller missfall.

  • Tue 6 Dec 2022 15:07
    #5

    Hej! 


    Jag förstår verkligen din oro. Jag är också gravid i vecka 5+4. Känner att mina symtom verkligen kommer och går och att det känns så långt till milstolpen. Är rädd varje gång jag går på toa. 


    Men, jag försöker tänka att vi har statistiken på vår sida. Det är faktiskt vanligare att det går bra än att det inte gör det. Men går det inte vägen så måste man på något sätt tro att allt händer av en anledning. Och att det helt enkelt inte var rätt. Men jag håller verkligen tummarna för oss båda! Vill såååå gärna att det ska gå vägen..

  • Dukall­armigd­römmar­e
    Tue 6 Dec 2022 15:48
    #6

    Jag förstår dig, jag är i v 5+5 idag och det känns som jag aldrig kommer komma i mål. Jag har till och från symtom , varit gravid tre ggr tidigare (en abort , ett barn och ett MA) och symtomen var lika varenda gång för mig. Mådde aldrig superdåligt och det kom och gick. 


    Eftersom vi hade ett MA i somras i v 14 har jag bokat in ett vul i v 7+5. men samtidigt kommer jag bara känna mig lugn för stunden då vi gjorde två tidiga vul förra gången och hjärtat slog. Men fick en blödning , därför kollade vi upp det igen, fostret diog 5 dagar senare sen vi såg det sist. Vad jag vill säga är, man kan aldrig vara säker, men det är mycket större chans det går bra än inte! 


    Jag känner efter hela tiden , för att inte tala om att gå på toan, är helt säker på att jag ska börja blöda som sist. 

  • Tue 6 Dec 2022 19:19
    #7
    +1
    Av någon anledning kan jag inte trycka på ?citera? men hoppas ni ser att jag svarat ändå Glad

    Svansmamman: jag håller verkligen med! Vad skönt att du fått ett bra bemötande och att de tagit dig på allvar. Jag får ha lite tålamod och känner jag att det blir ohållbart att vänta till vecka 12 får jag boka in mig på VUL någon annanstans om de vägrar ta emot mig.. tack för tipsen!
    Absolut, jag uppdaterar! Tack snälla! KramGladjag är bara jag: ja det får nog bli så om inte symptomen visar sig snart. Skönt att höra att det varit liknande för någon mer och att det har slutat bra.

    vicblomman: det är jobbigt att känna den här ständiga oron Gråter jag tänker också så varje gång jag är på toa, är livrädd för att det ska komma blod! ja det är skönt att statistiken är på vår sida och det är precis som du säger. Jag håller också tummarna för oss båda, det hade varit underbart att få en liten bebis i augusti, bara tanken på missfall gör en helt förstörd.

    Dukallarmigdrömmare: vad jobbigt det är att symptomen inte bara kan fortsätta utan att försvinna och skrämma livet ur en. Vad skönt att du ska få göra ett vul tidigt iallafall, men måste vara jättejobbigt att ha ett missfall i bagaget Rynkar på näsan ja den här ständiga oron äter upp en inifrån? man vill bara att det ska bli vecka 12 NU! Håller tummarna för oss båda!

  • Thu 8 Dec 2022 16:44
    #8
    +1

    Tog ett digitalt cb test nu. Den visade 3+ vilket betyder att jag är i vecka 5+ och blev befruktad för mer än 3 veckor sedan. Det var ju skönt att det iallafall stämde överens med verklighetenGlad
    Idag är jag lite öm i brösten o har mått småilla. Imorse satt jag och hulkade framför toan men spydde ej, var svårt att veta om det var för julbordet igår eller p.g.a graviditeten, jag hoppas på det sistnämnda. Nu vill man att symptomen ska stanna så att man känner sig gravid, är jobbigt med den ständiga oron.

  • Fri 9 Dec 2022 08:21
    #9
    Lofis skrev 2022-12-08 16:44:43 följande:

    Tog ett digitalt cb test nu. Den visade 3+ vilket betyder att jag är i vecka 5+ och blev befruktad för mer än 3 veckor sedan. Det var ju skönt att det iallafall stämde överens med verklighetenGlad
    Idag är jag lite öm i brösten o har mått småilla. Imorse satt jag och hulkade framför toan men spydde ej, var svårt att veta om det var för julbordet igår eller p.g.a graviditeten, jag hoppas på det sistnämnda. Nu vill man att symptomen ska stanna så att man känner sig gravid, är jobbigt med den ständiga oron.


    Så härligt att läsa! Försök stanna kvar i detta nu och njut så gott du kan av graviditeten, om än alla delar inte alltid är så roliga. Lycka till med allt, kram! 
Svar på tråden Orolig för mf vecka 4+5