• Anonym (Ensam)

Göra skillnad på sina barn

hej! jag är en 25 årig tjej. 

När jag var runt 10 år gammal fick jag diagnosen autism. Jag flyttade hemifrån när jag var cirka 15 år till ett boende via soc, då mina föräldrar helt enkelt inte orkade med mig, jag var väl ganska annorlunda och hade själv svårt att förstå varför jag gjorde si och så. Ibland fick jag utbrott för att jag inte visste hur jag skulle hantera mina känslor, pappa hanterade oftast detta genom att låsa in mig på rummet, hålla fast och för min mun så jag skulle vara tyst osv, mamma stod mest bara och skrek till pappa att fortsätta. Men vilketsom, sedan jag blev förflyttad har jag alltid fått klara mig själv ekonomiskt osv. Dom la då istället all fokus på min lillebror. 

min lillebror är 17. 
    Han bor fortfarande hemma, och är väl fortfarande familjens favorit. 

Ju äldre jag blir har jag märkt att våra föräldrar (nu skilda), speciellt pappa behandlar oss väldigt olika. Och även om jag tänker tillbaka. 

Min bror fyller snart 18, och ska då få ett sparkonto utbetalt från pappa. Vilket fick mig att tänka på att jag aldrig fick något sånt. 

förra julen fick min lillebror bland annat en ny iPhone 12 av pappa. och absolut, jag är äldre nu och borde inte behöva få saker längre ens. Men när min bror berättade att pappa hade funderat på att ge mig sin gamla plastjulgran i julklapp för att han ändå tänkt köpa en ny, så gör det såklart ont. 

i år sa pappa att jag inte skulle köpa något till honom, för att jag ändå inte kommer få något av honom.

När pappa firar saker med familjen på hans sida, tex farmors födelsedag och bokar bord på restaurang osv så får jag aldrig ens en förfrågan om jag vill följa med. 

Det här gör ont såklart, min pappa är inte bara elak heller. men det märks så tydligt att jag är det där barnet han skäms lite över, och min bror är bara perfekt hela tiden.. 

finns det någon i min situation? hur ser er relation med föräldrar ut idag? 

• Svar på tråden Göra skillnad på sina barn
  • Anonym (ooo)

tycker du ska bryta med din pappa. Fokusera på att ha en bra relation med din mamma. 

• Anonym (Ensam)
    Anonym (ooo) skrev 2022-12-07 17:54:51 följande:

tycker du ska bryta med din pappa. Fokusera på att ha en bra relation med din mamma. 

Jag har funderat på detta redan. Men min mamma är tyvärr en omedveten narcissist, och är mycket svår att vilja eller orka ha en kontakt med..
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

Beklagligt, hoppas du mår bra i dig själv.
    Jag har en vuxen utflyttad dotter som jag inte ger lika mycket till som de två hemmaboende barnen.
    Jag gör inte aktivt skillnad på barnen men indirekt så blir de olika behandlade utifrån sina behov.

I din situation hade jag nog valt att bryta med mina föräldrar, alternativt gått i samtalsterapi med dem.
    Lycka till

• Anonym (...)

Fyfan.. Jag beklagar över hur du blir behandlad :/ föräldrar kan verkligen traumatisera sina barn..
    Helt ärligt, dem förtjänar inte dig. Du förtjänar människor som älskar dig för EXAKT den du är.
    Mitt tips är att bryta kontakten med dem och göra plats för nya människor som verkligen bryr sig om dig och ser dig för den du är.

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma till 3 med npf) skrev 2022-12-07 20:39:27 följande:
    Beklagligt, hoppas du mår bra i dig själv.
    Jag har en vuxen utflyttad dotter som jag inte ger lika mycket till som de två hemmaboende barnen.
    Jag gör inte aktivt skillnad på barnen men indirekt så blir de olika behandlade utifrån sina behov.

I din situation hade jag nog valt att bryta med mina föräldrar, alternativt gått i samtalsterapi med dem.
    Lycka till
    Håller med
  • Anonym (few3r)

Bara en nyfiken fråga, är det Aspergers syndrom du har? 

Om nej, då förstår jag varför dina föräldrar inte orkade med dig. Med det sagt, så är det givetvis inte okej hur de har behandlat dig eller hur de behandlar dig i nutid. 

• Anonym (Usch!)

Det tog mig många år att inse att mina föräldrar var svin mot mig, men nu har jag insett det och känner mig fri. Jag tycker tyvärr att du ska inse detta också så du kan bearbeta allt för handen på hjärtat, om man behandlar sin dotter sämre för att hon har autism är man inte en bra förälder utan en urdålig förälder!

Sorry, men jag tycker att du ska inse att din pappa är en dålig förälder. Det är lättare sagt än gjort men börja nu så kommer du så småningom må bra.

• Anonym (E)

Autism är ofta ärftligt men visst dina föräldrar verkade ju inte veta hur de skulle/ska göra. Bara rejält sorgligt. Jag är vuxen med råge och har kass ekonomi, jag och mina syskon får ändå julklappar och födelsedagspresenter. Jag ger tyvärr inget mer än till mitt barn och ett annat barn i släkten. 

Presenter är inte byten utan just gåvor man vill och kan ge. Satsa på att ge dig själv något, kanske din bror om ni har en bra relation. Släpp de där andra, de är inte värda din tid, sorgligt nog. 

Svar på tråden Göra skillnad på sina barn