• Anonym (H)

Har tappat motivation och livsglädje

I vilken ände ska jag börja? Jag är i 30-årsåldern och läser en utbildning som är klar om ett år. Jag har mått dåligt psykiskt i perioder sedan jag var runt 8 år gammal. Under uppväxten var det pga mobbning och att jag kände mig annorlunda. I vuxen ålder har det dels varit dåligt självförtroende, dels att jag hade svårt att komma fram till vad jag skulle göra med livet. Kände mig misslyckad för att jag aldrig gjorde något "vettigt". 
    När jag tillslut började plugga mådde jag otroligt bra. Jag gick också ner i vikt efter att ha varit överviktig i många år. 
    Nu är jag i ett läge där allt känns tungt, och jag har ingen motivation. Håller på med b-uppsats och det känns hopplöst. Det har gått bra med plugget innan, men nu känner jag mig så kass. Jag har gått upp i vikt igen, ca 20 kg under det senaste året. Hittar inte drivkraften att ta tag i det. Hetsäter när det blir för jobbigt, ett beteende jag haft hels mitt vuxna liv. 
    Känner oro för framtiden. Vill skaffa familj, men det känns fullständigt omöjligt att träffa kärleken. Jag har aldrig haft ett förhållande. Vet bara inte vad jag ska göra  vill börja gå hos psykolog, men har dålig ekonomi. Vart börjar man? 

• Svar på tråden Har tappat motivation och livsglädje
  • Anonym (Bara att börja)

Första steget är att söka hjälp. Kom ihåg att det finns mycket i livet. Börja dagen med att säga något positivt om dig själv. 

Det känns svårt att komma igång, framförallt när ekonomin inte är bra då det gör allt svårare. 

• Anonym (Kaffedraken)

Jag är 50 och har aldrig haft ett förhållande. Barn är inte aktuellt längre. Men jag vill gärna träffa en kvinna.
    Också känt sådär i perioder, tappat gnistan liksom. Men efter ett tag brukar jag alltid hitta nåt nytt att se fram emot, och jag känner fortfarande hopp.
    Det finns nån därute för oss också Glad

Svar på tråden Har tappat motivation och livsglädje