Några frågor till er andra som också är introvert...
1. Hur kommer det sig att du ser dig själv som introvert?
2. Vilka nackdelar ser du med att vara introvert?
3. Vilka fördelar ser du med det?
4. Om du fick välja skulle du hellre vara extrovert?
Mina egna svar:
1. Tänkte nog inte i dom banorna när jag var yngre, men jag har nog alltid varit lite "udda" då jag alltid gått min egen väg, gjort vad jag själv velat, trivts i mitt eget sällskap och brytt mig extremt lite om vad andra tyckt om mig.
2. Normen är att man ska vara extrovert, gilla att umgås, ha mycket vänner, passa in så man blir godkänd av andra. Ibland kan jag tänka att det skulle vara bra att satsa mer på sociala kontakter med andra, men sen bryr jag mig inte tillräckligt för att göra det. Sen blir jag snabbt trött på att umgås länge med folk. Vore säkert bra om det inte var på det viset.
3. Jag gör det jag vill och bryr mig inte om vad nån annan tycker och har inga behov av att få med mig en kompis om jag vill testa nåt nytt. Som ung var man ett dåligt mobbingoffer eftersom jag var totalt obrydd i vad folk sa så såna försök gick väldigt dåligt för mobbare som fick hitta nåt annat offer istället. Känner mig väldigt sällan ensam.
4. Normmässigt borde det helt klart gynna mig att vara extrovert, men eftersom jag inte vet hur det är och jag får intryck av att extroverter lägger mycket energi på att vara sociala och passa in så tror jag ändå att jag fortsätter mitt introverta liv.