• Anonym (Introverten)

Några frågor till er andra som också är introvert...

1. Hur kommer det sig att du ser dig själv som introvert?
    2. Vilka nackdelar ser du med att vara introvert?
    3. Vilka fördelar ser du med det?
    4. Om du fick välja skulle du hellre vara extrovert?

Mina egna svar:
    1. Tänkte nog inte i dom banorna när jag var yngre, men jag har nog alltid varit lite "udda" då jag alltid gått min egen väg, gjort vad jag själv velat, trivts i mitt eget sällskap och brytt mig extremt lite om vad andra tyckt om mig.

2. Normen är att man ska vara extrovert, gilla att umgås, ha mycket vänner, passa in så man blir godkänd av andra. Ibland kan jag tänka att det skulle vara bra att satsa mer på sociala kontakter med andra, men sen bryr jag mig inte tillräckligt för att göra det. Sen blir jag snabbt trött på att umgås länge med folk. Vore säkert bra om det inte var på det viset.

3. Jag gör det jag vill och bryr mig inte om vad nån annan tycker och har inga behov av att få med mig en kompis om jag vill testa nåt nytt. Som ung var man ett dåligt mobbingoffer eftersom jag var totalt obrydd i vad folk sa så såna försök gick väldigt dåligt för mobbare som fick hitta nåt annat offer istället. Känner mig väldigt sällan ensam. 

4. Normmässigt borde det helt klart gynna mig att vara extrovert, men eftersom jag inte vet hur det är och jag får intryck av att extroverter lägger mycket energi på att vara sociala och passa in så tror jag ändå att jag fortsätter mitt introverta liv.

• Svar på tråden Några frågor till er andra som också är introvert...
  • Anonym (Också)
    Anonym (Introverten) skrev 2022-12-08 15:24:11 följande:
    Några frågor till er andra som också är introvert...

Mina egna svar:
    1. Tänkte nog inte i dom banorna när jag var yngre, men jag har nog alltid varit lite "udda" då jag alltid gått min egen väg, gjort vad jag själv velat, trivts i mitt eget sällskap och brytt mig extremt lite om vad andra tyckt om mig.

2. Normen är att man ska vara extrovert, gilla att umgås, ha mycket vänner, passa in så man blir godkänd av andra. Ibland kan jag tänka att det skulle vara bra att satsa mer på sociala kontakter med andra, men sen bryr jag mig inte tillräckligt för att göra det. Sen blir jag snabbt trött på att umgås länge med folk. Vore säkert bra om det inte var på det viset.

3. Jag gör det jag vill och bryr mig inte om vad nån annan tycker och har inga behov av att få med mig en kompis om jag vill testa nåt nytt. Som ung var man ett dåligt mobbingoffer eftersom jag var totalt obrydd i vad folk sa så såna försök gick väldigt dåligt för mobbare som fick hitta nåt annat offer istället. Känner mig väldigt sällan ensam. 

4. Normmässigt borde det helt klart gynna mig att vara extrovert, men eftersom jag inte vet hur det är och jag får intryck av att extroverter lägger mycket energi på att vara sociala och passa in så tror jag ändå att jag fortsätter mitt introverta liv.

1) Genom att jag får energi då jag är ensam. Det tar däremot energi att umgås med andra. Jag gillar att umgås och träffa folk, att  vara social, men behöver vila genom att vara själv.

2) Blir trött om det blir för mycket socialt umgänge

3) Jag blir sällan uttråkad eller rastlös om jag är själv. Fyra timmars väntande på ett försenat plan kan vara utmärkt avkoppling.

4) Nej
  • Anonym (Kaffedraken)

1. Undviker platser med mycket folk. Blir snabbt trött av att vara social. Behöver mycket egentid. Är lugn, försiktig.
    2. Jag är inte lika social som många andra är, och det har bidragit till att jag inte har stort umgänge, isolerar mig, aldrig haft ett förhållande.
    3. Jag är inte lika påfrestande och för på, som många extroverta kan vara. Är en bra lyssnare, och är eftertänksam, lyhörd.
    4. Nej. Ett stänk mer extrovert skulle kanske inte skada, men man är som man är.

• Elis73
    Genom att jag ofta längtar efter att vara ensam och slippa interagera med andra. Vill hellre vara själv än umgås med ytligt bekanta. Blir trött av att mingla och vara social. För mig är det mer ett jobb än ett nöje. 
    Mitt jobb kräver mycket utbyte med andra (chef). Skulle nog tycka vissa delar av mitt jobb var roligare ifall jag var mer social och spontan. 
    Jag är självständig och har kul på egen hand när jag inte har någon att umgås med. Kan t.ex åka på semester på egen hand och njuta av det.
    Nej. Fördelarna överväger nackdelarna. Och jag tror inte att min omgivning upplever mig som särskilt introvert eftersom jag är bra på att vara social (men för mig tar det mer energi än vad det ger). Tydligt extroverta personer tycker jag ofta är ganska jobbiga
  • Anonym (Linn)

1. Även jag får energi när jag är själv men dräneras på energi när jag är med andra. Det gäller även min familj. Jag har hobbies som jag utför själv för att ladda min energi i ensamhet. Tränar, vandrar, klättrar, trädgårdsfix osv
    2. Nackdelar är att jag väljer bort saker som jag kanske tyckt vara kul för att jag kanske inte orkar fullfölja. Och att jag ofta blir sjuk när jag haft mycket folk omkring mig. 
    3. Fördelar är att jag har lätt att stå upp för mig själv. Jag är inte blyg . Att jag inte är beroende av andra. Kan åka på resor själv, fika själv, träna själv osv . Jag har aldrig tråkigt i mitt eget sällskap och tröttnar aldrig på mig själv.
    4. Nej !! Jag njuter av att umgås med mig själv utan att hänga upp mitt liv på andra . Så upplever jag i alla fall de extroverta?att de hela tiden behöver ha någon vid sin sida för att må bra.

• Anonym (Introverten)

En följdfråga på detta... Det sägs att ensamhet är så himla ohälsosamt. Gäller det inte alls eller kanske bara inte i lika stor utsträckning för oss introverter?

• Anonym (Kalle)
    Anonym (Introverten) skrev 2022-12-10 21:42:05 följande:

En följdfråga på detta... Det sägs att ensamhet är så himla ohälsosamt. Gäller det inte alls eller kanske bara inte i lika stor utsträckning för oss introverter?

Jag saknar en partner. Jag var lyckligare i mitt senaste förhållande.  
    Det jag saknar är närheten, känna sig älskad, osv. Det tror jag alla mår bra av.  Däremot saknar jag inte vänner eller sociala kontakter.  Trivs bra i mitt eget sällskap. Förutom att jag saknar en partner att dela livet med...
Svar på tråden Några frågor till er andra som också är introvert...