• Elineleonora

    Skyhögt TSH

    Hej, jag har lämnat prover för sköldkörteln idag, mitt TSH visar skyhögt värde som ligger på 80. Lämnade prov för ca 5 veckor sen och då låg det på 70, sedan dess har jag ätit 25 mikrogram levaxin och det har inte minskat något med tanke på att det visar 80 nu. Läkaren sa nu att jag skulle börja äta 50 mikrogram, det känns väldigt lite med tanke på hur högt mitt värde är nu. Borde inte det vara rimligare med 100 mikrogram än 50? 

  • Svar på tråden Skyhögt TSH
  • Jag är bara jag

    Oj, det var en låg dos det med så högt värde. Jag fick 50 mg när jag hade 3,5 och fick höja till 75. Visserligen ska man höja lite i taget, men du fick för lågt från början och borde varit uppe i minst 75 nu. Men du ska väl snart ta om provet och då lär de märka hur det funkat.

  • Gladafia

    Du bör byta läkare tror jag, jag äter 125microgram och ligger stadigt nu på 1,2 kommer inte ihåg vad jag hade när jag insjuknade som 19 åring men inte i närheten av 70 i TSH utan mycket lägre.
    Ätit levaxin i 11 år nu och alltid samma dos för ligger bra i värden..

  • Elineleonora

     


    Gladafia skrev 2022-12-26 00:50:15 följande:

    Du bör byta läkare tror jag, jag äter 125microgram och ligger stadigt nu på 1,2 kommer inte ihåg vad jag hade när jag insjuknade som 19 åring men inte i närheten av 70 i TSH utan mycket lägre.
    Ätit levaxin i 11 år nu och alltid samma dos för ligger bra i värden..



    Har gått på vårdcentralen i flera år, fick diagnosen 2013, endast 15 år, då gick jag på endokrinmottagningen på akademiska. Sen när jag blev 18, myndig så fick jag börja gå på vårdcentralen istället. Det har funkat bra i perioder, men sen har jag aldrig haft samma läkare heller just för detta som följer upp mina värden. Men kanske borde ta kontakt med endokrinmottagningen istället för vårdcentralen, känns som dom kanske är mer kunniga! 

Svar på tråden Skyhögt TSH